Försäkringsfrågor

W

walkyria

Hej.
Jag tänkte kolla om någon här har lite kolla på försäkringar?
Vilka försäkringsbolag är "Bra"???

Vad krävs för att försäkra en häst, bara veterinärundersökning?

Jag har en häst som tidigare (hos förra ägaren) var försäkrad.
Men han blev skadad och försäkringen täckte inte det, då tog ägaren bort försäkringen helt & hållet eftersom det inte lönade sig.

Nu vill ju jag försäkra honom, men är det "annorlunda försäkringar" för trav & ridhästar???

Räknas han som ridhäst idag?

"Ser" försäkringsbolag att han varit skadad tidigiare, och spelar det ngn roll?

Finns det olika sorts försäkringar???

Sv: Försäkringsfrågor

Gå in på t ex Agria.se och folksam.se och jämför. Där ser du alla regler och varianter.

När du tecknar försäkringen måste du uppge skador du känner till, annars finns risk att du faktiskt begår försäkringsbedrägeri.

Du kan försäkra din travstammade häst som ridhäst efter godkänt böj- och longerprov.

Och som Lovisaleonora skrev: det är viktigt att du uppger skador som du känner till.

Immer

Jag försäkrade faktiskt kallblodstravaren utan någon veterinärkontroll. Inte ens ombudet var ute och tittade. Nu har jag i o f s haft rätt många försäkringar (och har) i bolaget och väldigt lite skador, jag vet inte om det spelar in eftersom försäkringen går på ombudet s a s.

Hej.
Ok, tack för era svar.

Jag vet att han varit skadad, men jag vet inte vad han haft?????

Om man sätter hästen in ett lågt livbelopp kommer det inte ut någon och tittar på hästen eller ställs krav på vet.bes. De frågar bara om hästen är fullt frisk.

Det är säkert olika från bolag till bolag och från fall till fall.

Min Besten hade till att börja med livförsäkring på 15 000 (= inköpspriset) och ombudet kom inte ut och tittade. Inte heller när jag höjde livförsäkringen året därpå.

Unghästen, däremot, är livförsäkrad i 10 000 och där krävdes böj- och longerprov.

De är försäkrade i samma bolag.

Immer

Se där! Jag har använt både Folksam och nu Agria på samma låga livbelopp och inget av dom har krävt mer än att jag sagt att hästarna varit friska och krya (vilket dom självklart varit också)!

Fick dock bekymmer med det ena bolaget när de inte ville ersätta en sårskada när försäkringen var ny. Dock sa dom inte att det var pga nytecknad försäkring utan skrev ett brev där jag framställdes som en ytterst dålig hästägare eftersom jag inte åkte till djursjukhus så fort skadan uppkom. Jag åkte inte dit förrän hästen drog upp såret och fick in massor av smuts i det för att hon kom lös... Innan dess hade det börjat lka fint och ärret hon nu har hade troligen sett bättre ut utan allt karvande i Hbg... Fick i alla fall vackert betala 12.000:- själv eftersom jag åkte in en fredagkväll till Hbg och hästen stod kvar till tisdagen efter. Dyr läxa.

VAD finns det för olika försäkringar då??
Vilken ska man ta?

Vad ska jag säga när jag vet att han varit skadad men inte vet vad han haft???

Är det en fd travhäst du har?

Då kommer fsbolagen kräva en vetundersökning med böjprov för att han inte ska få reservationer för hältor på benen.

troligen hade han en travhästförsäkring innan, ska du ha honom som ridhäst försäkrar du honom tex i Agria Bas, alltså som ridhäst.

Berätta att du vet att han varit skadad men inte mer än så.
De kommer troligen mest gå efter veterinärundersökningen ändå.

Är det en fd travhäst du har?

Då kommer fsbolagen kräva en vetundersökning med böjprov för att han inte ska få reservationer för hältor på benen.

troligen hade han en travhästförsäkring innan, ska du ha honom som ridhäst försäkrar du honom tex i Agria Bas, alltså som ridhäst.

Berätta att du vet att han varit skadad men inte mer än så.
De kommer troligen mest gå efter veterinärundersökningen ändå.

Hej.
Tack för ditt svar.
Jo det är en kallblodstravare.

Ska ringa & höra vad dom säger.

Vad kostar en försäkring i månaden ungefär?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
3 013
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 479
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 041
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka