Försäljningskontrakt

MiniLi

Trådstartare
Sitter och fyller i ett försäljningskontrakt (Deckermans vanliga, från Hööks) och undrar över några saker..

-Under punkt 3 Häst finns raden "hästpass". Vad ska man skriva där? Att hästen har pass? Man har ju redan fyllt i reg nummer tidigare.

-Måste man fylla i punkten om mervärdesskatt? Hur mycket ska det i så fall vara?

-Ska man fylla i något i punkt 6 ang handpenning om man inte ska ha handpenning?
Det som står där är: "Köpare och säljare är överens om att handpenningen i sin helhet/till ett belopp om.. är förverkad..."

-Bör man kryssa i "tvist härrörande ur detta avtal eller bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall överlämnas till allmän domstol"?

Sen skulle jag vilja ha hjälp med några formuleringar. Vill att det ska vara juridiskt hållbart..
Kan man skriva såhär..?

Bilaga 2, 1 sida.
Punkt 1.
Köparen är informerad om hästens skadehistorik och har tagit del av hästens journal från hästsjukhuset Strömsholm (bilaga 1).
Punkt 2.
Säljare och köpare är överens om att hästens säljs till reducerat pris på grund av tidigare skador, att hästen ej är igångsatt efter skada samt att köparen ej har kunnat provrida.
Punkt 3.
Köparen har av säljaren erbjudits kontakt med tidigare behandlande veterinär men har avböjt.
Punkt 4.
Köparen har av säljaren erbjudits att få tillgång till röntgenbilder för genomgång av egen veterinär man har avböjt.
Punkt 5.
Köparen är medveten om att hästen ej är igångsatt efter skada.

Om någon som kan jurisik vill hjälpa till skulle jag bli jätteglad! :)

Senast ändrad:
Sv: Försäljningskontrakt

Jag hade skrivit i stort sett så som du skrev i en bilaga och sedan begärt en extra underskrift vid det för att förtydliga att dom verkligen läst dom bitarna också...

/Camilla

Sitter och fyller i ett försäljningskontrakt (Deckermans vanliga, från Hööks) och undrar över några saker..

-Under punkt 3 Häst finns raden "hästpass". Vad ska man skriva där? Att hästen har pass? Man har ju redan fyllt i reg nummer tidigare.

-Måste man fylla i punkten om mervärdesskatt? Hur mycket ska det i så fall vara?

-Ska man fylla i något i punkt 6 ang handpenning om man inte ska ha handpenning?
Det som står där är: "Köpare och säljare är överens om att handpenningen i sin helhet/till ett belopp om.. är förverkad..."

-Bör man kryssa i "tvist härrörande ur detta avtal eller bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall överlämnas till allmän domstol"?

Sen skulle jag vilja ha hjälp med några formuleringar. Vill att det ska vara juridiskt hållbart..
Kan man skriva såhär..?

Bilaga 2, 1 sida.
Punkt 1.
Köparen är informerad om hästens skadehistorik och har tagit del av hästens journal från hästsjukhuset Strömsholm (bilaga 1).
Punkt 2.
Säljare och köpare är överens om att hästens säljs till reducerat pris på grund av tidigare skador, att hästen ej är igångsatt efter skada samt att köparen ej har kunnat provrida.
Punkt 3.
Köparen har av säljaren erbjudits kontakt med tidigare behandlande veterinär men har avböjt.
Punkt 4.
Köparen har av säljaren erbjudits att få tillgång till röntgenbilder för genomgång av egen veterinär man har avböjt.
Punkt 5.
Köparen är medveten om att hästen ej är igångsatt efter skada.

Om någon som kan jurisik vill hjälpa till skulle jag bli jätteglad! :)

MKT bra skrivet om du vill avtala in att köparen är medveten om att hästen har skade historik och någon garanti för hållbarhet finns ej!

Regnr och pass är inte samma sak... du kan t ex ha fått ett regnr för länge sedan, innan det var passtvång, och sedan struntat i att ansöka om pass. Så att det finne ett regnr är ingen garanti över att pass finns.

Vet inte hur punkten ser ut, är det bara rader eller? Skriv att pass är medskickat så att köparen inte kan hävda att de aldrig fått något sådant...

Den här hästen är importerad och har ett "identifikationsnummer" som står överallt i passet. Sen har han även fått ett annat nummer från ASVH som finns på en klisterlapp i passet, men det har jag aldrig använt till nåt.
Finns inga andra nummer.

Det numret står på raden för reg nummer. Nu har jag bestämt mig för att helt enkelt skriva "ja" på den där konstiga passraden. Alltså ja, han har pass.
Ingen aning om det blir rätt eller fel men men ;)

Jag tycker det ser vettigt ut men en riktig lagvrängare kanske skulle säga något annat.
Det enda jag hakar upp mig på är att din punkt 5 är onödig. Det står samma sak där som i punkt 2

Jag tycker du ska skriva att pass är medskickat vid avhämtning, då har köparen godkänt att den fått med det...

i mina hästars pass finns även ett passnr, samma som regnr o så ett A efter.Det nr ar jag skrivit som pass

Jag tycker det ser vettigt ut men en riktig lagvrängare kanske skulle säga något annat.
Det enda jag hakar upp mig på är att din punkt 5 är onödig. Det står samma sak där som i punkt 2

Ja kanske, men det skadar väl inte att vara för tydlig?

Nej det skadar inte men jag tycker det ser lite ....löjligt ut. Att påpeka samma sak två gånger där bägge gånerna är väldigt tydliga ser, för mig, ut som om man mest försöker få ihop så många punkter som möjligt.
Om du tycker det känns okej så skriv så för det viktiga är att du är nöjd med kontraktet inte att jag är det :laugh:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 358
Senast: Presto
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 193
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare... 2
Svar
33
· Visningar
12 038
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring... 3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 687
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka