Förskottslön och uppsägning efter sjukskrivning

Piek

Trådstartare
Vet någon hur det fungerar med lönen om man får förskottslön och blir sjukskriven i ett halvår och sedan blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist? Kan man bli återbetalningsskyldig? Personen i fråga har varit anställd i sex år.

Vet någon hur det fungerar med lönen om man får förskottslön och blir sjukskriven i ett halvår och sedan blir uppsagd p.g.a. arbetsbrist? Kan man bli återbetalningsskyldig? Personen i fråga har varit anställd i sex år.
Oftast har man innestående semesterlön osv som kvittas mot förskottslön som inte är inarbetad så man inte blir återbetalningsskyldig.

Uppsägningstiden är nästan alltid minst en månad så de borde ha rutin på att inte betala ut mer än de borde.

Jag är ganska säker på att om du har fått lön för arbete som inte är utfört så blir du återbetalningsskyldig. Men som någon skrev tidigare, oftast finns det sparad/intjänad semester att kvitta emot.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör man, kontaktar jag själv försäkringskassan eller gör min arbetsgivare det och hur fungerar det med karensdag om jag sjukanmäler...
Svar
2
· Visningar
307
Skola & Jobb Är sedan 2 veckor sjukskriven för stress. Stress som uppkommit av jobbrelaterade saker - att i många år bli bortprioriterad och det... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 971
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 471
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
819
Senast: Guldaskig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka