Förslag på bra stötdämpningspaddar tack.

JessicaM

Trådstartare
Jag har sån himla dålig balans plus att jag inte riktigt kommit underfund med hur man bara kan sitta ner i traven och det betyder ju att jag för tillfället studsar som en stuttsboll (känns det som iaf). Detta kan ju inte vara speciellt bra för hästens rygg!

Tar tacksamt emot tips på bra stötdämpningspaddar. Har en i gele nästa genomskinlig sak som ska vara anti slip och stötdämpande men den är ju inte speciellt tjock så jag tvivlar något på den just i stötdäpande syftet. Känns som om jag vill ha något tjockare liksom..

Några heta tips?? :bow:

Sv: Förslag på bra stötdämpningspaddar tack.

Rid lätt tills hästen rör sig lugnt och balanserat och bär sig. Att sitta ner på en häst som inte kobbar korrekt genom kroppen är inte bra för någon av er. Och träna på att sitta ner några steg i taget. Har man väl tappat sits och balans/rytm så är det svårt att hämta upp det igen.
Gör övergångar från skritt till trav, bryt av när du tappar sits/balans/rytm och börjar studsa. Rätta till sitsen, börja om igen. Kanske klarar du bara några steg i början men det kommer att bli bättre och bättre. Förutom sitsträning så ger det dig massor med nyttiga övergångar.

Stötdämpande paddar löser inte problemet. Och de tar plats under sadeln, har du så vid sadel att den behöver paddas upp? Annars riskerar du att den blir för smal...

Jo du har nog alldeles rätt. Men det känns som jag vill bespara hans rygg även när jag rider lätt för ibland kommer jag i otakt där med men jag hittar rätt rytm kort därefter..

Kanske istället handlar om en bättre padd (western)

Nej sadeln är inte för vid utan han är omusklad fram så jag tror en built up pad skulle vara susen just nu..

Ingen annan som har några tips på (bra) stötdämpande pad att ha under padden eller en suverän pad kanske?? :)

Träna upp din balans är väl den enda lösningen. Tror ingen padd dämpar stötarna helt från en ryttare som studsar mycket i sadeln. Finns massvis med bra övningar, bara att söka. Ta hjälp av en tränare du trivs med så går det ännu lättare.

Padden kommer inte att hjälpa din häst, tyngden som landar är tyngden som landar. Sadelns stoppning ska ta stöten och fördela ut den över hela sadelns längd, men kommer din tyngd plötsligt kommer det att bli en stöt i hästen som säkert inte är behaglig för ryggen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka