Förslag på dammfritt strö till transporten?

super

Trådstartare
Just som rubriken anger, vad finns det för strö som inte dammar?? Har idag spån som ska vara såkallat dammavskiljt men jag tycker det dammar oerhört mycket, speciellt när man haft det ett tag och sas mockat ut dom lite större bitarna.. Torv är ju inte alternativ.. Halm är väl risk för att det blir för halt eller?? Papper flyger väl bara runt??
Tycker häststackaren är aldeles grå när man har åkt nu när man har lite mer fönster öppna. :confused:

Måste du ha strö alls då om lite damm i pälsen är så farligt?

Annars finns det jättetunna täcken du kan ha på även varma dagar eller ta med en våt trasa och bara torka av dammet med efter transporttur..

Du kan ju även vattna spånet innan resan, alltså dränka det...

Sv: Förslag på dammfritt strö till transporten?

Just som rubriken anger, vad finns det för strö som inte dammar?? Har idag spån som ska vara såkallat dammavskiljt men jag tycker det dammar oerhört mycket, speciellt när man haft det ett tag och sas mockat ut dom lite större bitarna.. Torv är ju inte alternativ.. Halm är väl risk för att det blir för halt eller?? Papper flyger väl bara runt??
Tycker häststackaren är aldeles grå när man har åkt nu när man har lite mer fönster öppna. :confused:

Papperströ?:D:)

Det är väl numera olagligt att köra utan strö tror jag.

TS: Det där med att vattna lite lät ju smart tycker jag.

Det är ju inte dammet i pälsen som stör mig utan hur mycket han drar i sig i luftrören när pälsen ser ut som den gör.....

Vattna nja, dels så är det risk att transporten möglar invändigt när den sedan ska stå med blött strö i, sedan så blir det nog halt misstänker jag.

Har du provat pappersströ? Jag har själv inte provat det, bara sett det i boxar på travbanor men där blåser det ju inte direkt. Flyger det inte runt?

Papper, men det är ett elände i släpet, flyger lätt runt.

Byt ut spånet istället med jämna mellanrum. Det gör jag.

Halm blir inte halt om du har tillräckligt, men hugienmässigt är det sämre i släp än spån, det blir lätt svampsporer osv. Följer med mer ut när hästen kliver av med.

Utan kör du på spån, och byt spånet.

Ang vattna får jag vattna spånbäddaboxarna sommartid, just för det blir för torrt och dammar annars. Går ju lika bra att göra i släp, men det håller ganska kort tid, får göra om för var resa isf. Möglar gör det inte i den här värmen, du ska ju inte bada det utan fukta. Men som sagt, i släpet byter jag spån när det börjar bli 'pulvriserat' och damma.

Vi har kutterspån och det funkar jättebra.

Jaså, har JBV eller nån annan någon hemsida med alla regler för transport av häst, vore intressant att läsa.

Själv har jag kört både utan strö och utan grimma på hästen, även åkt med två stora hästar i enaxlat litet fulsläp med helt fel liten fulbil osv osv... ibland bara blir det så...

Det vore riktigt intressant att läsa om det finns någon lista med alla regler?

:bump:

Ja det finns på JSV, bara surfa dit och läsa.

Vad gäller 2 hästar i enkelaxlar och vikter, så är det dock inte JSV utan VV.

Och nej, sånt 'händer inte bara ibland'!

Jag har också spån, inget damm i transporten alls.. Det kanske är placeringen av fönsterna som är bristfällig så det blir ett annorlunda/felaktigt drag? (=drar upp damm)

Fast om luften rör sig så drar det upp damm, står luften helt still ja då är det klart att det inte blir damm. Men jag föredrar nog att det är lite cirkulation i transporten nu när det är så varmt ute..

Någon speciell sort? Skiljer det på vad man använder för halm?

Du missförstod mig, jag menade att de kanske blir ett felaktigt luftdrag. För även om det är luftdrag så ska det inte dra upp spånet.

Kanske går att vinkla fönsterna annorlunda? Äh ja vet inte.. Spekulerar bara.

det var längesen och jag skulle själv inte köra så idag. då var jag liten och min kompis mamma körde min häst och kompisens häst till och från ett meeting.

Ska surfa och kolla hur många punkter jag har brutit mot genom åren :angel:

Jag har också spån i min transport och det dammar inte heller...

Å andra sidan har jag en vit häst så jag ser ju inte om han är dammig men det är absolut inte någon dammig luft i transporten!

Jag har öppningsbara i tre lägen fönster och taklucka.

Det kan ju bero på hur mkt hästen rör sig också?

Jag bytte nyss, det innan var sjukt dammigt, men inte/aldrig så hästen blev dammig, men man märkte när man mockade.

det var längesen och jag skulle själv inte köra så idag. då var jag liten och min kompis mamma körde min häst och kompisens häst till och från ett meeting.

Ska surfa och kolla hur många punkter jag har brutit mot genom åren :angel:

Okej, du är förlåtan och det är preskriberat =) Bara lite allergisk mot de som medvetet bryter mot lastvikter och grejer. De riskerar inte bara sin häst med, utan i förlängningen min, när deras ekipage kraschar och orsakar en olycka typ...

Liknande trådar

R
Däggdjur Har haft Easy Strö halmströ i kaninburarna i flera år och varit jättenöjd! Blivit bra "stuns" i bädden, mycket lite damm och bra...
Svar
13
· Visningar
2 714
Senast: Ramona
·
Hästvård Numera finns det ju en uppsjö av olika sorters strö, använder spån i boxarna och testar torv i lösdriften med lite halm ovanpå. Men... 2
Svar
23
· Visningar
5 362
Senast: Korven
·
Ekonomi & Juridik Jag har lite funderingar om vilket strö som egentligen är mest ekonomiskt. Det jag har att välja på är kutterspån 75:-/bal den vanliga... 2
Svar
23
· Visningar
3 027
Senast: cutty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈