Förslag på objektiv för att maximera skärpedjupet?

Baka_kun

Trådstartare
har en canon 450D och har lite slut på ideér, sitter och funderar på att inhandla en tokina 11-16/2.8, då jag vill ha mera vidvinkel, och mera skärpedjup...

men jag undrar, finns det fler ideer än massvis med ljus, högt bländartal (12-16 eller så) och vidvinkel?

är det praktiskt att tex inhandla en 70-200 för ung samma pengar och stå 10m ifrån istället? för egentligen är det jag är ute efter en snabb optik, med bra skärpedjup, där man kan höfta bilderna rätt duktigt. och jag har redan ett tamron 17-50/2.8 som jag tycker fokuserar lite långsamt. det kan iofs bero på huset också?

Sv: Förslag på objektiv för att maximera skärpedjupet?

canon 17-55/2,8 ?

ser ju att du redan har det omfånget, sorry....

Med höga bländartal så krävs långa slutartider, men det har du nog förstått. Längre slutartider genererar mindre acceptans mot handdarr. Således är kortast möjliga objektiv bästa köp. Ett längre objektiv blir även det känsligare mot handdarr och således blir det ingen vidare kombo utan stativ. Även om du har biödstabiöisatorn kompenserar det inte hur mkt som helst. Speciellt inte med så pass långa slutartider som krävs med bländare 10+ och ett iso som din kamera levererar bra bilder med. Sedan så vet jag inte om Canon har motor i huset, omså kan det vara den, alternativt fokussystemet som är slött rent allmänt, men man kan ju alltid förfokusera och med tanke på hur du vill fota så torde det inte vara några problem?

mjo. jag hade tänkt inhandla en till blixt och sen montera dem dubbelt på kameran med en adapter för att kompensera för bländaren.

Ett stabilt stativ och ett ND filter? Så kan du få bra skärpedjup med samtliga objektiv.

tyvär inte intresserad av stativ för denna användning men ND filter lät intressant, ska undersökas!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka