förslag på vad för sadel som kan tänkas passa!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mctucker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 955
M

mctucker

jag söker efter en bomsadel till min häst. han är en kallblodstravare, ganska så smäcker o med kort rygg, har 125 i täckes storlek. han är väldigt omusklad så helst en sadel med ändringsbar bomvidd. jag har funderat på att köpa en isabell werth dressyr sadel i storlek 16,5 tum. tror ni att den skulle passa? ska helst vara en dressyr eller en allround sadel. tacksam för hjälp :bow:
här finns de bilder på hans rygg.http://www.pixbox.se/?page=alb_show&uploadDirect=1&alb_page=0&alb_id=894154

Sv: förslag på vad för sadel som kan tänkas passa!

är de ingen som har något förslag?

Jag tycker det är svårt att få en bra uppfattning om din hästs rygg på dina bilder. Jag skulle vilja se bilder på ryggen från sidan på lite längre avstånd så att man ser mer utav hästen. Är så lätt att bli lurad annars. På bild nr 1 och 2 upplever jag ryggen helt olika.

Börja med att fodra på din häst med proteinmedel så att den kan bygga muskler innan du köper sadel.

En rätt fodrad häst sätter muskler av att tränas utan sadel och av att bara gå i hage.
Den ryggen kommer att ändra sig väldigt mycket så mitt råd är att vänta tills du ser vart åt ryggformen och bredden går, tar kanske bara nån månad.

När det kommer bli så stor skillnad ( i mina ögon mätt hur det kan bli) så är de en ren chansning att köpa en med utbytbart järn också.
En Isabell har ganska breda bossor så även om du har ett smalt järn i så kommer bossarna att skjuta ut som tak från hästens rygg och inte ligga bra, men sen när han fått rygg så kan det mycket väl bli en bra sadel.

jag fodrar honom just nu med ca 1 ½ kg krafft groov 125 och 1 ½ kg lucern pellets + nästan fri tillgång på hö. han har blivit rundare men de tar ett tag. tycker ni att jag ska öka foder mängden? hagarna som finns på stallet är ej så speciellt stora så jag kan ej tänka mig att de ger så mycket.

ok ska försöka skaffa bättre. de är så svårt att få han att muskla på sig när de ej går att rida honom ordentligt. rider just nu bara barbacka.

det går att rida en häst utmärkt utan sadel också. Ta bättre bilder som ovan nämnt innan man kan ge de minsta förslag.

Liknande trådar

Western Jag ber om ursäkt i förväg om ni är trötta på den här typen av frågor! Efter att få höra X antal gånger av diverse olika människor att... 2
Svar
31
· Visningar
4 504
Senast: sthu
·
Utrustning Jag har problem. Min häst skulle behöva få en sadel utprovad ordentligt. Inga bekymmer, sadelutprovare finns det ju lite här och var...
Svar
8
· Visningar
3 780
Senast: schelin_j
·
T
Utrustning Håller på och letar sadel till min 6-åring nu när jag ska sätta igång henne. Men vet inte riktigt vad som kan passa på henne. Har...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: pulkaskurk
·
C
Utrustning Ska ta en D-ponny på foder, han har en sadel med sig. En hoppsadel. Jag vill gärna ha en dressyr sadel, då jag trivs bra i dom. Och...
Svar
15
· Visningar
1 190
Senast: CrazyGirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Oseriös avel 2023
  • Artfex S