Bukefalos 28 år!

Sadelutprovare - svårt!

schelin_j

Trådstartare
Jag har problem. Min häst skulle behöva få en sadel utprovad ordentligt. Inga bekymmer, sadelutprovare finns det ju lite här och var tänkte jag.

Nu blev det dock ett problem ändå. Inga sadelutprovare har sadlar i tillräckligt breda bomvidder att prova på hästen ju! Han är cirka 115 grader, möjligen något mer, Globus Crincle i storlek 36 låg rätt ok men en 38 skulle nog ligga bättre. Dock är nog Crinclen inte rätt i modellen för honom, den släpper för tidigt baktill. Har testat en Clic i 38, dock inte med sadelutprovare närvarande, och den låg ganska bra enligt min uppfattning - tyvärr kunde jag inte låna den så pass länge att jag fick ut en utprovare.

Så min fråga är VAR och HUR hittar man en utprovare som har sadlar i vida bomvidder man får prova? Jag tycker att jag ringt varenda kotte... dessutom kan jag inte transportera 900 kg åk-ovan shire särskilt långt för att prova så det bör ju vara någon som kan komma ut. Vi finns i Dalarna, mellan Falun och Borlänge.

Jag behöver dessutom en sadel någonstans kring 18 tum eller mer... långa överben och stor rumpa. Prova sadel i för liten sitsstorlek kan jag i och för sig göra - man bör ju kunna bedöma tillräckligt säkert om sadeln som sådan passar hästen i form och vidd, även om det blir en liten osäkerhetsfaktor med fel sitsstorlek.

Min häst har också egenskapen att han är aningens överbyggd samt har en del lösare hull framtill vilket gör att det blir svårt att få en sadel som ligger bra.

Rider mestadels i en Startrekk-sadel nu och den ligger väl skapligt. Jag skulle dock vilja ha en (helst) bomsadel i dressyrmodell. Startrekken är en allround om det spelar någon roll. Den vill lägga sig i framvikt men blir för smal med ett smalare järn, har det vidaste nu. Orsaken till framvikten är just att det är mer mjukt hull än muskler framtill och överbyggdheten misstänker jag. Samtidigt känns det inte som om han kan bygga muskler med en sadel som vippar framåt, jag har ridit med den aningens uppallad med en sadelfilt framtill nu och då ligger den ju bättre men det känns liksom inte optimalt för en häst som håller på att bygga upp sin ridhästkropp.

Någon som har några tips om var jag ska leta? Eller om någon sadel som jag kan hålla utkik efter?

Rena tips om sadelutprovare får gärna PM:as eftersom jag misstänker att de kan falla under "reklam" som är emot forumreglerna.
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Trainers och Albion finns i riktigt breda storlekar, dock vet jag inte vad det finns för sadelutprovare där uppe..
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

men om det är en sadelutprovare som säljer globus borde dom väl kunde ta hem rätt stl åt dig??

vissa hävdar att det blir köptvång då men enl konsumentlagen så är det inte tillåtet egentligen.
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Vi har ingen sadelutprovare som får ta hem provsadlar från tex. Globus och returnera dem efter provning och jag har full förståelse för att en näringsidkare inte kan ta hem en sadel i udda storlek för att jag ska få prova och eventuellt, om allt skulle klaffa, få den såld.

Dessutom blir jag lite rädd att en sadelutprovare som hade tagit hem en udda sadel skulle säga att den passade jättebra även om den bara passade ganska bra - just för att få den såld...

Men det kanske finns någon sådan som får ta hem, jag har dock inte hittat denne.

Ska kolla lite närmare på Trainers och Albion då. Fast jag har provat en Albion och den var för rak - men det skiljer kanske mycket i modellerna, jag provade en K2 vill jag minnas.
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Ingen alls som vet någon sadelutprovare/återförsäljare som kan ha breda sadlar hemma till söt liten shire? Och som har så att man får prova en bred sadel?

Tycker att jag läser trådar om breda hästar överallt - hur har ni andra med breda kusar hittat era sadlar? För man har ju inte råd att köpa och testa, köpa och testa...
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Jag jobbar i hästbutik och vi har en och annan kund som har varit intresserade av just Globus och vi har kollat med dom om det är möjligt att ta hem sadel för att kunden ska få prova och returnera den om den inte passar just för att vi inte vill ligga ute med dom pengarna och det har inte varit några problem. Returfrakten på ca 150:- om den inte passar får man ju som kund betala men det kan det ju vara värt. Crownsadlarna finns väl oxå i ganska breda vidder, vet dock inte hur den grossisten är med att returnera sadlar då vi inte har dom själva. Sedan så finns det väl en del sadlar som är speciellt framtagna för Frieserhästar det kanske är ngt för dig?:idea:
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Ok det lät ju jättebra om man kunde få ta hem och testa Globusen lite mer på riktigt! Jag tror ju att clicen ligger skapligt bra men är inte säker och skulle behöva hjälp att kolla det av en sadelutprovare och får man köpa på öppet köp eller något så går ju det att ordna i alla fall!

Pfiff frieser är för smal tror jag, så i övrigt har jag inte kollat så mycket på friesersadlar... men det kan absolut vara en tanke!

Crown har jag inte kollat alls. Kan också vara värt att kolla närmare på då!
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Jo enligt Globus själva så ska det inte vara några problem att få returnera sadeln så länge den är i nyskick. Så om du bara är försiktig och sätter stiglädrena under kåpan om det går eller om det inte går sätter nylonstrumpor på stiglädrena under provridning och ser till att vara försiktig i övrig hantering så ska det ju inte vara några problem, säger återförsäljaren eller sadelutprovaren något annat så känns det inte seriöst.. Våra kunder får alltid rida i våra sadlar med stigläder i alla gångarter, hur ska man annars få en bild om sadeln passar ryttare och häst..

Fast jag tycker inte det är jätte knepigt att prova ut sadel själv, visst vissa hästar är knepigare än andra men det är aldrig fel att prova själv för att sedan kanske få en slutgiltig bedömning av någon kunnig om man är osäker. Alla sadelutprovare är ju tyvärr inte seriösa utan vill hellre sälja än att säga som det är så det är bra att ha lite koll själv.

Det är några punkter som är jätteviktiga men när dom är ok så är det bara att se om hästen gillar den. Hästen är alltid experten, även om sadeln kan se ut att ligga bra men hästen känns konstig så lyssna på hästen för då är det ngt fel oavsett vad en sadelutprovare säger!

Dom punkterna som jag tycker är viktiga för att se om en sadel passar är:
1. Ligger sadeln i balans, är den djupaste punkten verkligen där den ska vara eller är den förskjuten framåt eller bakåt. Kolla sadeln nogrant, man brukar ganska lätt se var den tänkta djupaste punkten är.
2. Är bomvinkeln paralell med hästens sida? Det får inte vara vara trängre uppe vid manken eller längre ner. Om du tittar på sadeln framifrån ser det ut som sadelns framkant följer paralellt med hästen eller bryts vinkeln någonstans?
3. Stå på vänster sida om hästen lägg vänster hand på den djupaste punkten i sadeln med ett lätt tryck, för sedan höger hand med handflatan mot hästen under sadeln medhårs framifrån bak under bossan. Känns trycket jämt eller blir det tomt någonstans. Om tex sadeln är för rak eller svängningen på bommen är på fel ställe för hästen så blir det ofta tomt under stigläderkrampan.
4. Sätt dit en sadelgjord och dra åt, stämmer fortfarande punkt 1 och 2, samt att sadeln följer ryggen utan att lyfta för tidigt bak. Det är ok, enligt mig, att den lättar av gradvis sista 5-10 cm beroende på vad det är för bossa. Rundbossa släpper tidigare än kilbossa tex.

Rid ca 30 min (om inte hästen protesterar naturligtvis) i alla gångarter, gärna utan schabrak och lyft sadeln rakt upp när du sedan sadlar av. Är pälsen orörd och inte krullig eller dyl och hästen verkade nöjd så prova en gång till med schabrak. Det är ju jätte bra om du har en kompis som kan fota eller filma när du rider samt även kanske kan rida hästen lite åt dig så du själv kan se hur sadeln beter sig i rörelse.

Prova är i alla fall aldrig fel, sedan kan det väl vara jätte bra att ta ut någon kunnig för en sista koll om man är osäker.:idea:
 
Sv: Sadelutprovare - svårt!

Ja jag känner mig ganska påläst och har koll - i teorin :D Sedan när jag står där blir jag osäker och därför vill jag gärna att någon kunnig skall ta en sista koll så som du säger. Allra helst skulle jag vilja ha massor med sadlar att prova och prova och prova men jag har insett att med min häst så lär inte det hända utan jag får vara glad om jag hittar ett par som är värda att testa.

Och få en slutbedömning av någon som kan. Jag bedömer det som att jag kan tillräckligt för att säga om en sadel ligger tok-illa men inte för att säga var skillnaden mellan en sadel som ligger ok och en sadel som ligger bra på riktigt går.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har nyligen köpt en häst, väldigt roligt naturligtvis, men problemen började direkt när jag skulle börja leta efter en passande...
Svar
17
· Visningar
2 396
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 073
Senast: Aifos
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 805
Senast: Linda_A
·
Utrustning Någon som vet hur mycket man egentligen kan fylla ut en för vid sadel med en mattespadd med alla ilägg i? En storlek eller mer? Är det...
Svar
8
· Visningar
1 475
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp