Första gången på kurs

SpanskaLoppan

Trådstartare
Det börjar närma sig kurspremiär för mig och Loppan.
Vi ska gå några privat lektioner innan då vi har problem med andra hundar vilket ju måste lösas först. Men bästa motiveringen för mig är att vi ska få gå massa roliga kurser sen:laugh: Och då kan jag ju inte låta bli att nojja inför det.
Jag är övertygad om att jag kommer vara den som kan minst, jag kommer inte förstå nåt av vad instruktören säger, min hund kommer bli stendöv och bara flänga omkring och leta efter vilt att jaga alternativ starta slagsmål med de andra hundarna en efter en och det kommer sluta med att vi blir utkastade och förbjudna att komma tillbaka:crazy:

Hur gick det första gången ni var på kurs?
Och vad händer i början av en kursstart? Hur hårt går man ut så att säga, börjar man träna direkt eller får man nån träff på sig att bekanta sig med instruktören och mjukstarta lite?

Vad borde man kunna innan man anmäler sig till första kursen? Nu menar jag inte sitt, ligg, plats osv för det är man ju där för att lära sig. Jag är mer inne på vad man själv som ägare ska läsa in sig på. Grundläggande fackuttryck? Beteende? Olika träningsformer och hur/när dessa ska användas? Måste hunden vara van vid klicker? Bör man kunna något om olika träningsredskap? Etc.

Eller ska man kanske se till att lära hunden allt som ska tränas på kursen innan man kommer dit? Så kan det också vara ibland har jag märkt...

Jag har alltså köpt en vuxen hund som inte gjorts något alls med innan hon kom till mig. Hon hade knappt ens gått i koppel för f.d ägarna hade ju en stor trädgård hundarna kunde springa i...
Själv är jag en glad amatör skulle jag vilja säga. Uppvuxen med hundar i hemmet och i övriga släkten men har inte lagt ner någon större tid eller ansträngning innan jag skaffade egen hund. Nu läser jag det mesta jag kommer över och försöker suga i mig så mycket info jag bara kan. Boken "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfäldt är min nya bibel:angel:

Sv: Första gången på kurs

Jag håller slyngelkurser, kurser för hundar och hundägare där hunden "helt plötsligt" gått från pluttegullevalpen till nåt sorts monster som hundägaren knappt vill kännas vid.

Många hundägare skäms över sitt monster som inte kan sitt, rymmer så fort kopplet kommer av, hoppas på folk och beter sig rent allmänt som man inte vill att sin hund ska bete sig.

Du är sååå inte ensam!

Du gör istället helt rätt som ber om hjälp. Sen tycker jag personligen att ditt val av "bibel" är helt rätt.
Eva B rules!

Sen är det ju olika på olika klubbar, jag har alltid en första träff utan hund, där går vi igenom regler för klubben, studiefrämjandet, vad SBK är plus att jag kör en kort teori om "hundens inlärning".
Jag försöker ganska snabbt, andra eller tredje gången, göra träningen helt individuell för vad respektive ekipage behöver hjälp med. En viktigt grej är att inga frågor är för dumma.

Senast ändrad:

jag kan ju peppa dig med att jag trodde att min hund skulle vara värst av alla, men han uppförde sig nästan bäst! visserligen var han typ dubbelt så gammal som de andra, men ändå. du behöver inte kunna någonting innan du går din första kurs, det är instruktörens uppgift att lära dig allt som denne tycker att du behöver kunna. glöm inte att ta med vatten + skål, någon rolig leksak och MASSOR med godis (det går åt mycket mer än man tror). sedan ordnar sig resten.

Det känns skönt att veta att andra har problem med. Egentligen vet jag ju det hela tiden men när man står där med en hund som inte går att få kontakt med för en fågel flög förbi 200 m bort så känns det så himla hopplöst...Eller ännu värre, när det gått superbra med inkallning och kontakt i långlina jättelänge och man bestämmer sig för att prova helt lös-och ser hunden försvinna in i skogen utan att bry sig det minsta om att man ropar...

Du råkar inte känna för en gotlandssemester i sommar:angel: Bk:n här i krokarna ska vara lite mindre glada i blandraser har jag hört men man får väl prova ändå.

Problemet med min hund är ju att hon är så äckligt självständig. Än har jag inte hittat nåt som motiverar tillräckligt för att hon ska välja att komma till mig istället för att dra iväg själv. Men jag hoppas på att få lite hjälp via privat träning+kurs. NÅT ska väl finnas som hon gillar lite extra.

Kontaktkontraktet är enda boken hittills vars innehåll faktiskt hjälpt mig. "Indian"övningen var guld värd, efter den började hunden faktiskt ha liiite koll på vad jag gjorde och oj vad jag blev glad och peppad av det!:bump:

Jag har egentligen fått en lite för svår hund har jag insett. Har läst nånstans att "erfarenhet är det man får alldeles efter man hade behövt den" och det stämmer ju bra nu. Men efter 6 månader med Loppan finns det inte en chans i världen att jag tänker skiljas från henne om det nu inte är för hundens bästa. Då skäms jag hellre på kurs efter kurs tills det funkar.

Min lär också vara äldst men knappast duktigast. Hon bryr sig nämligen inte så mkt om vad matte vill och tycker:cool: Men i värsta fall kanske vi kan få någon annan att känna sig duktig:D

Godis krävs mycket har jag märkt ja. Särskilt när man har en hund som spottar ut dom igen...Leksaker tänkte jag ta med hela lagret vi har hemma och se vad som funkar. Undrar vad folk tror när man kommer med en hel sopsäck full av leksaker?:p

Hur gick det första gången ni var på kurs?
Min hund kastade sig hej vilt åt alla håll och kanter i kopplet, vrålade, skällde och pep, var inte still en sekund. Jag var helt slut när vi var halvvägs igenom lektionen, svetten rann och musklerna var fulla av mjölksyra. Men, alla såg att jag kämpade med honom och att jag vägrade ge mig så vid fika pausen var det idel uppmuntran och goda råd innan andra halvlek drog igång. :D

Och vad händer i början av en kursstart? Hur hårt går man ut så att säga, börjar man träna direkt eller får man nån träff på sig att bekanta sig med instruktören och mjukstarta lite?
De kurser jag har gått är första och ibland även andra gången uppstart och man lär känna varandra och hittar respektive ekipages förutsättningar och nivå.

Vad borde man kunna innan man anmäler sig till första kursen?
Har kursen krav eller saker som de uppskattar att man kan så brukar man få informationslapp om det i samband med anmälan alt att det står på arrangörens hemsida eller dyl.

Måste hunden vara van vid klicker?
Har gått både SBK-kurs och privatkurser och ingen har krävt att man klickar. De instruktörer jag har tränat för har uppmuntrat en att läsa på om olika träningsmetoder och förklarat vilken de föredrar. Jag tränar exempelvis lydnad med ett gäng schäfermänniskor som kör positiv träning med mycket belöning och lek men jag är högst ensam om att använda klicker och instruktören får ju ge mig tips om hur jag tränar momenten men sedan får jag sitta och klura igenom hemma hur jag ska bryta ner det och klicka det.

Bör man kunna något om olika träningsredskap?
Behövs de så brukar de gås igenom på kursen.

Eller ska man kanske se till att lära hunden allt som ska tränas på kursen innan man kommer dit? Så kan det också vara ibland har jag märkt...
Vad är då poängen med att gå kursen ;)

Jag har alltså köpt en vuxen hund som inte gjorts något alls med innan hon kom till mig. Hon hade knappt ens gått i koppel för f.d ägarna hade ju en stor trädgård hundarna kunde springa i
Du är inte ensam. Jag har det precis likadant men det är bara att säga som det är när man börjar kursen och sedan kämpa på och träna. Pilla gärna mycket med det ni går igenom mellan kurstillfällena och ta upp eventuella frågor nästkommande gång. Då får man mycket ut av sin kurs.

Lycka till!

Senast ändrad:

Lyssna på instruktören, och förstår du inte, fråga igen! Och säger instruktören att du inte får släppa din hund, gör inte det... Jag fick min förra hunds platsliggning förstörd pga en annan hundägare släppte sin hund trots intruktörens order att han absolut inte fick släppa sin hund just då... Min hund låg fullt fokuserad på mig, den andra hundägaren kopplade lös sin hund bakom ryggen på instruktören och hunden kastade sig över min hund bakifrån.... Efter det var den hundägaren inte välkommen i grupp längre utan fick komma och träna på egen hand för instruktören ( den hände ytterligare saker, men där var droppen som fick bägaren att rinna över)

Den första kursen jag gick på var unghundskurs med både teori och praktik, jag kommer faktiskt inte ihåg vad vi gjorde första gången men jag är rätt säker på att mina hund var ett yrväder... :angel:

Jag tror inte att det kommer att vara några problem för dig, bara man är ärlig med det man har och lyssnar så brukar det sällan vara några problem!

Lyssna på instruktören, och förstår du inte, fråga igen! Och säger instruktören att du inte får släppa din hund, gör inte det... Jag fick min förra hunds platsliggning förstörd pga en annan hundägare släppte sin hund trots intruktörens order att han absolut inte fick släppa sin hund just då... Min hund låg fullt fokuserad på mig, den andra hundägaren kopplade lös sin hund bakom ryggen på instruktören och hunden kastade sig över min hund bakifrån....

För att inte tala om alla de optimister som lägger sin hund och knatar halvvägs över planen och på fullt allvar tror att hunden ska bli liggande redan på första platsliggningen och sedan ser helt oförstående ut när deras hund går upp och stör platsliggningen för samtliga! :devil:

För att inte tala om alla de optimister som lägger sin hund och knatar halvvägs över planen och på fullt allvar tror att hunden ska bli liggande redan på första platsliggningen och sedan ser helt oförstående ut när deras hund går upp och stör platsliggningen för samtliga! :devil:

Ja eller hur! :devil:

En annan grej.

Mina elever brukar få göra en störningsstege till sina hundar.
Tex:
Nr 1 - Låg eller ingen störning = Köket hemma.
Nr 2 - Medellåg störning = Trädgården, eller i närheten av hemmet
Nr 3 - Medelstörning= Cykelväg

osv till man kommer till 10, som brukar vara det hunden helt enkelt inte klarar, ett vilt som rusar förbi eller liknande.

Ofta så övar vi med störning 1-3, sen utsätter vi hunden för en sexa och blir besvikna. "Den kunde ju så bra hemma!"
Då måste du sätta dig ner och fundera på vad resten av stegen är för just din hund, så du kan öva dig genom 5-8 osv.

Och en vanlig SBK-apellplan är lätt en sjua. Har agilitygruppen träning samtidigt kan det lätt bli en åtta för en otränad hund. Det är ingen hemma helt enkelt.
Om man vet om detta, så förstår man varför hunden beter sig som en propeller när det är kursdags.

Som sen springer efter sin hund, skakandes godisburken och tjoandes hunden namn.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 497
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 698
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 621
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka