Första häst

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare VAjK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 37
  • Visningar Visningar 2 724
Sv: Första häst

Halsförlängare är utmärkta - för att lägga hästen på bogarna... och stångbett verkar dels genom tryck över nacken men också genom att pressa undekäken mellan curben/kedjan och bettet. Det är inte ett bett som är gjort för att ridas med på heta oskolade travare utan det är gjort för att ridas med på långa tyglar...

Vi anvender sjelv ett bett som inte er før starkt också har vi hack, som vi inte anvænder, pga att det er det starkaste bettet..
Och stångbett er ju ganska starkt då..
Och man ska inte strekka nacken på hesten, med bett....

Hesten ska va samlad i hela kroppen, og strekka nakken sjælv..
Men fattar va du menade.. Hehe..

Oså finns det något som e bittløst också... Och gummibett...

Finns så mycket som er bettre før hestens munn...

Kan inte glømma hjelptygel, som man INTE skal anvænda øver lengre tid...

Om jag var dig, ville jag tenkt mig noga om innan du tar å kjøper honnom...

min travare kunde gå på långa tyglar med hjälp av stångbettet

Jag köpte min första häst för tre veckor sen,en sexårig varmblodig travare direkt från tävlingslivet och jag är supernöjd med mitt köp trots att han inte är skolad alls. Däremot är han otroligt lättlärd,lyhörd och gör allt för att klara det jag ber honom :) Jag rider för instruktör,klassisk dressyr en gång i veckan och målet är att i framtiden klara msv dressyr.
Jag rider enbart med säte o skänkel och det funkar bra iom hans vilja att göra som jag ber :)

Tigertofflan skrev:
alltså... egentligen är svaret ganska enkelt. Orutinerad ryttare - rutinerad häst. Rutinerad ryttare - orutinerad häst.

Så här i efterhand kan jag ibland önska att jag hamnat hos en häst som jag kunde lära mig någonting på, som var mer utbildad än mig. En läromästare helt enkelt. Nu rider och utbildar jag i stället en travare, och visst lär jag mig massor av det, men jag utvecklar absolut inte min egen ridning.

Huvudet på spiken :bow:

Min förra häst var också riden på en westernstång hos gamla ägare. Han hade inga kindtänder kvar på ena sidan efter att i desperation gått och tryckt upp bettet mellan tänderna för att undkomma det skarpa.

Nu menar jag inte att du inte kan rida din häst på stång. Men det är inget jag skulle rekommendera en orutinerad ryttare att göra.

jag tänker lite dumt bara... roar mig själv, så att säga:D

VAjK skrev:
Ska köpa min första egna häst nu *whii*! Kommer att skaffa en varmblodsvallack men vad tycker ni är lämplig ålder? Har tittat en på 6år men så säger folk att det är för ungt. Det jag vill ha ut av hästen är att kunna rida ut på långa mysiga turer i skogen och hoppa på hobbynivå.

Jag köpte min första häst då hon var 8 år.
jag tycker att den åldern var rätt bra nu eftersom jag är 18 och hon är 15, hon pensioneras och jag går över till stor häst! :D

Så jag tycker vilket som att 8 år är en bra ålder för ens fösta häst, fast det beror ju också på hur mycket man själv ridit och vill göra.

VAjK skrev:
Ska köpa min första egna häst nu *whii*! Kommer att skaffa en varmblodsvallack men vad tycker ni är lämplig ålder? Har tittat en på 6år men så säger folk att det är för ungt. Det jag vill ha ut av hästen är att kunna rida ut på långa mysiga turer i skogen och hoppa på hobbynivå.

Det beror helt på hur mycket hästen är riden.. Har den gått i travträning är den troligen inriden ganska sent och kan utbildningsmässigt vara som en 3 eller 4 årig ridhäst.. Dessutom kan hästen ha svårt för galoppfattning eftersom den har lärt sig att galoppera är fel.. Så troligen kommer det krävas unghästerfarenhet för att få hästen välriden. Samtidigt är ju hästen troligen mer stabil i psyket än en unghäst, vilket gör saken något lättare.

Men det finns flera raser som passar utmärkt till de du vill uppnå så du behöver ju inte rikta in dig på just varmblodig travare... Om du öppnar dina vyer lite för fler raser kommer du få betydligt lättare att hitta en häst som passar just dig!

..tänk på att en varmblodig travare är född tävlings häst !!!!

det finns alltid i generna hur du än gör och hur snäll och lugn hästen är... och som sagts tidigare i tråden...man behöver vara erfaren om man ska klara av det eller ha mycket bra hjälp nära... prova att fodervärda under uppsikt av väldigt erfarna ett tag 6 mån-1 år ?
så får du en bra start och du kan få hjälp direkt om det skulle vara något problem...gör både dig och ev.kuse den tjänsten.....
Jag vet hur roligt det är med första egna... se till att vara nogrann och tänka igenom allt !! flera gånger !!! ;)

Måste bara berätta att jag köpte min första häst när jag var elva - ett elvaårigt varmblod. Även om jag kände lite som att jag kunde mer än hästen i början så lärde vi oss massor tillsammans. På slutet var han så duktig att en tjej som gått på Strömsholm hade honom som "övergång" från ponny till stor häst innan hon började där!

Jag tycker att du ska satsa på magkänslan! Liksom flera andra skriver är det helt upp till dig och hästen - vilka ni är och hur ni trivs ihop. Åldern säger eg. inte så mycket!

Lycka till!

Flashjack skrev:
..tänk på att en varmblodig travare är född tävlings häst !!!!

det finns alltid i generna hur du än gör och hur snäll och lugn hästen är... och som sagts tidigare i tråden...man behöver vara erfaren om man ska klara av det eller ha mycket bra hjälp nära... prova att fodervärda under uppsikt av väldigt erfarna ett tag 6 mån-1 år ?
så får du en bra start och du kan få hjälp direkt om det skulle vara något problem...gör både dig och ev.kuse den tjänsten.....
Jag vet hur roligt det är med första egna... se till att vara nogrann och tänka igenom allt !! flera gånger !!! ;)
:bow:

Som tur är finns det små undantag för "tävlingshuve" hos vissa travare:D

håller med om att fodervärda i några månader innan man bestämmer sig för att köpa. Jag var fodervärd på min första häst i 8 månader innan jag köpte honom... fast o andra sidan var det inte meningen att jag skulle köpa honom från början. Men som sagt, det är väldigt nyttigt och man kommer över testperioden mm. vissa hästar börjar testa direkt en ny ryttare sätter sig på ryggen, andra börjar en månad senare, typ.

till trådskaparen: Hur går det med hästletandet???? :)

Liknande trådar

Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
515
Senast: Edla
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 499
Senast: Kajsalisa
·
Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 191
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
448
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka