Rida hästen i form + lat häst

ellen.sehlin

Trådstartare
Hej hej!
Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass.

Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under sig what so ever, innan någon säger något om att "skaffa tränare" så går jag på en ridskola. Därför hinner jag endast rida samma häst ca 4 gånger innan vi byter. Är det något speciellt tips ni har för att få de flesta hästar att trampa under sig och kröka på nacken?

Det andra är att jag just nu rider en OTROLIGT lat häst. Han är väldigt känslig och lyssnar inte på någonting, han går med i nybörjare lektionerna där de flesta gör ponnysparkar varenda gång de skänklar.
Jag gillar inte att sitta och ge stora sparkar, utan gillar mina mindre hjälper. Dessa lyssnar han inte på. Han lyssnar inte heller när man lägger på spöet varken på bog eller rumpa för att komma fram i galopp. Allt jag vill är att jag inte ska sitta och sparka med benen i spagat och lägga på spöet varenda sekund (jag gör inte det, men det känns som det), men han är lika hög (eller högre) i mankhöjd än vad jag är lång och han ser mig bara som ett litet störningsmoment. Nu blir det att han inte går fram för skänkeln och jag sitter och skänklar fötterna ur stigbyglarna. Tänker inte göra gigantiska ponnysparkar eller slå honom med spöet, min gräns går vid något större än en vanlig "spark" och att lägga på spöet så att det låter, vilket jag helst även skippar.
Hur får jag honom att gå framme för skänkeln? Blir bara ur balans och skäms när de i gruppen efter står och stirrar.... 😢

Många hästar trivs ju inte på ridskolan och de blir sk skänkeldöva. Dvs de stänger av för att orka med. Sorgligt är vad det är! Sådana hästar borde säljas till en hobbyryttare med låg ambitionsnivå istället för att utsättas för sparkar och pisk av diverse olika ryttare. Det säger sig ju självt att hästar som dessa vill inte helt enkelt men man tvingar dem med mer eller mindre våld :down: inte okej varken att utsätta hästar eller nybörjare som ska lära sig rida för det här. Ridskolorna där ute får ta sitt ansvar och rannsaka situationen!

Många hästar trivs ju inte på ridskolan och de blir sk skänkeldöva. Dvs de stänger av för att orka med. Sorgligt är vad det är! Sådana hästar borde säljas till en hobbyryttare med låg ambitionsnivå istället för att utsättas för sparkar och pisk av diverse olika ryttare. Det säger sig ju självt att hästar som dessa vill inte helt enkelt men man tvingar dem med mer eller mindre våld :down: inte okej varken att utsätta hästar eller nybörjare som ska lära sig rida för det här. Ridskolorna där ute får ta sitt ansvar och rannsaka situationen!
Ja, tycker det är synd. Har kollat på videor från när de köpte honom och han har alltid varit sådan, ridlärarna gillar inte heller när ryttarna behandlar hästarna dåligt men det är grupplektioner och blir svårt att hålla koll på alla, och kanske svårt att säga till en sjuåring :cry:

Några grejer, släpp tanken om att kröka på nacken. Många hästar kröker nacken och knäpper av. Sedan så kommer de att aktivera bakbenen när man sitter rätt, använder rumpa och mage rätt (jag har sjukt svårt att beskriva vad som är rätt såhär i text), har balans mellan gas och brom och hästen tänker framåt men samtidigt är lösgjord och avspänd. När och hur det sker är väldigt olika, särskilt på ridskolehästar som rida av väldigt många olika och relativt orutinerade ryttare.

Vad det gäller den hästen som du rider nu så skulle jag säga att den förmodligen behöver ridas med ett starkt säte och konsekvent hjälpgivning. Men det är svårt på en ridskola, och det låter dessutom som att du är ung. Men prata med din ridlärare och fråga hur du ska göra för att rida mer med sätet och gasa
mindre med skänkeln och bromsa mindre med handen.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja, tycker det är synd. Har kollat på videor från när de köpte honom och han har alltid varit sådan, ridlärarna gillar inte heller när ryttarna behandlar hästarna dåligt men det är grupplektioner och blir svårt att hålla koll på alla, och kanske svårt att säga till en sjuåring :cry:
Men bra gjort av dig att reflektera över det här. Om jag hade varit du så hade jag diskuterat det här med ridläraren. Beskriv hur du känner. Antingen lyssnar de och försöker göra något åt det eller kanske kan du prova att rida någon annanstans.

Be om konkret hjälp från ridläraren i situationen. Jag antar att du kanske inte har egen inkomst ännu men kanske kan du diskutera med dina föräldrar om de har råd att bekosta någon privatlektion för dig? Det brukar vara en otroligt stor hjälp att få allt fokus från ridläraren som kan titta på bara dig, förklara och visa handgripligen vad du kan göra för att förbättra din ridning.

En del ridskolor har ju också extra kurser för olika nivåer och åldrar i dressyr. Kanske kan du prata med dina föräldrar om du kan få vara med på en sådan. I syfte att få lite djupare förståelse för detta med form och få hästen att gå i en trevlig och ändamålsenlig form.

Sen vill jag också tillägga att det tar tid att lära sig att rida hästar i en ändamålsenlig och bra form där de jobbar korrekt. Tar mer tid än man tror att lära sig, börja med att lära dig hur du ska få fram hästar med små hjälper som du redan är inne på. Rider du bara en gång per vecka så är det inte så många gånger på ett år. När du blir äldre och lite mer erfaren kanske du kan ha en medryttarhäst och rida lite oftare.

Jag tror också att det lätt blir fel när man fokuserar för mycket på att få hästen att gå i form. Om man istället försöker få den att gå runt skänkeln på böjda spår och arbeta med korrekt kontakt på tygeln brukar formen komma som en belöning till det.

Men du tänker rätt, och kanske ska du be ridläraren om en lite piggare häst nästa gång?

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 108
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 613
Senast: Emuliiaa
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 459
Senast: Kajsalisa
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 997
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka