Första intrycket

Sv: Första intrycket

När rasvalet var klart (eller i princip klart) kontaktade jag runt 3 kennlar för att få komma och hälsa på, främst för att få en uppfattning om rasen. En av dem var betydligt snabbare på mailkontakten, skulle ha valpar någon/några månader senare. Vi åkte dit och hälsade på, och kom tillbaka veckan efter för "köpa-valp-kurs". Hon tyckte vi skulle ställa oss i kö för säkerhetsskull (var lite osäkra på om det skulle bli valp då eller året efter), fritt fram att hoppa av. Vi bestämde oss för att skaffa valp det året (2009) och bestämde kennel eftersom vi redan fått bra kontakt med henne och vi hade liknande syn på hund.
Vi hade två hanar att välja mellan när det några månader senare var dags att välja valp. De var ganska lika, och dessutom trötta så vi fick inte så bra uppfattning om dem. Litade på uppfödarens ord om att de var lika i temperamentet och valde den som kom och satte sig bredvid mig direkt medan den andra gick iväg. Den hade också lite bättre färg. Inte enkelt val, men där var vår Sigge!
Ytterligare en månad senare hämtade vi hem honom. Då var han sjukt söt, piggare och lite tuffare. Tankarna var många, alltifrån omedelbar kärlek till lite ångest för om vi skulle klara det till att försöka hålla sig från reflexen att sparka när han slickade mig under fötterna (jag är extremt kittlig).

Jag hade gärna velat få en bättre uppfattning om dem när vi hälsade på valparna, men klart att de var trötta då flera hälsat på. Det blev väldigt bra i slutändan!

Edit: Fick reda på att kenneln fanns genom dess hemsida (som jag säkert hittade via rasringen antar jag) och fick ett bra intryck från hemsidan. Massor med bilder finns i valpfototråden.

Edit igen: Sigge är en dvärgschnauzer, vår första hund och nu 10 månader gammal. Att det blev dvärgschnauzer var för att vi ville ha en mindre hund, som går att ha med på allt och prova på "allt" med, men som inte har ett extremt aktiveringsbehov. Det sistnämnda eftersom det är första hunden och även om jag i teorin gärna skulle träna hund några timmar per dag så är det inte alltid jag har tid, ork, etc och jag inte riktigt visste vad som väntade oavsett hur påläst jag var. Känns som ett riktigt bra val och smart tanke i efterhand! Att rasen inte fäller är en klar fördel, även om det inte var det vi valde på.

Man kan ju tillägga också att vi hade tur som hade såpass enkelt att hitta kennel med valp åt oss.

Senast ändrad:

KL

När jag flyttat från korridor till egen lägenhet (och därmed möljighet till hund), och saknaden efter djur blev för stor (uppvuxen med många djur hemma, bla hund, samt hade sålt hästen året innan), började jag fundera på ras. Hemma hade (har) vi en pom som är min stora kärlek. Dock är pommen både för liten, och för sjuk för min smak, så jag letade efter en liten större spets. Ville ha en hund som var enkel första-egna-hund, men som skulle klara av att göra det mesta på hobbynivå, utan att kräva timmar av aktivering varje dag då jag inte visste hur starkt mitt träna/tävla intresse skulle bli.

Valet föll på japansk spets, passade i storlek, frisk och sund ras och med den mentalitet jag sökte. Kollade runt lite på olika uppfödares hemsidor och hittade min hunds uppfödare som bodde rätt nära. Hon svarade på mejl att hon hade en tikvalp kvar. De som hade tingat henne hade ångrat sig.

Jag var egentigen inne på en hanvalp, men man är väl inte sämre än att man kan ändra sig?;)

Åkte iaf ut och träffade hennes hundar för att bilda mig en uppfattning om rasen. Väl där kom fick jag träffa hennes hundar som var supertrevliga, sociala och orädda. Träffade valparna (två tikar, en hane) som då var 6-7 veckor. Då säger uppfödaren att "jo och så har jag ju hanen kvar också, men du ville väl ha en tik?" (Visade sig att uppfödaren hade fått för sig av någon anledning att jag ville ha en tik, och därför bara pratat om den:angel:)

Hursomhelst, jag kom jättebra överrens med uppfödaren, hade samma tankar och värderingar runt både hund och mycket annat. Satt och pratade i många timmar om både det ena och det andra. Slutade med att jag tingade hanvalpen:love:

DSC_0015.jpg

DSC_0900.jpg

Med min senaste hund ville jag ha en robust, positiv liten hund att jobba med som ändå inte var så krävande.
Jag har svårt för att prata med främmande människor så jag gjorde mycket efterforskningar på nätet.
Tyvärr finns det inte så mycket att gå efter när det gäller mentaliteten och arbetsförmågan på cairnterrier men jag hittade en kennel som bla fött upp en agilitychampion och Årets Lydnadscairn flera gånger. Dessutom hittade jag ett bra MH på en hund som är min hunds moster.
När jag ringde uppfödaren så kändes det bra så jag tingade en valp ur en kommande kull.

Det blev tre tikvalpar och jag var först att välja men det var egentligen inte så svårt. En var ganska liten och inte så framåt så den gick bort direkt. De andra två var ganska lika temperamentsmässigt när jag var och tittade på dem vid sex veckors ålder men jag gick på uppfödarens rekommendationer.
En av valparna hade kroksvans men var enligt uppfödaren den som var snabbast, alltid först framme och mest nyfiken och orädd och den som hon trodde passade bäst till agility och annat "jobb".
Eftersom jag inte är utställningsintresserad längre så blev det min Leia med kroksvansen :love:.

Leia levde upp till förväntningarna, redan första dagen hemma var hon kavat och spankulerade omkring utan minsta rädsla. Jag är supernöjd med henne och när vi möter cairnfolk så säger de att det märks att hon kommer från XX, det är fart i henne ;).
Hon är en otroligt rolig hund att jobba med och alltid glad och positiv.

1, hur man inte köper hund:
Barndomsdrömmen var en flat:) Men när jag skulle köpa hund hade jag ingen bil och ville ha en hund som var lätt att transportera och så var jag rädd att jag inte skulle orka aktivera en mer krävande ras. Så det blev en mindre modell. Jag var ganska noga vid val av ras, men trodde nog att alla hundar av samma ras var ungefär likadana till sättet och valde kennel lite slumpvis… Kenneln är för övrigt numera en av de mer framgångsrika i Sverige (inom utställning, som jag är helt ointresserad av). Valpen valde uppfödaren ut. Han var den sötaste av valparna:cool:. Det var inte kärlek vid första ögonkastet, jag var nog lite oförberedd på hur en valp egentligen är… I efterhand borde jag ha valt en annan ras, även om min hund förstås är helt fantastisk (och jag hade en hel del tur att jag fick den individ jag fick).

2, aningens bättre:
Intresset för hundträning steg och steg, och jag ville ha en hund som ställde upp mer på träning. Vågade dock fortfarande inte köpa en ”krävande” hund. I stället blev det en med rätt fysiska förutsättningar men inte rätt motor... Jag trodde att en hund av bruksras per automatik gillar att jobba:o Jag var i alla fall insatt i att föräldrarna skulle ha gått MH med hyfsat resultat. Besökte några kennlar, valde ut den där jag tyckte bäst om hundarna. Valpen valde uppfödaren ut efter mina önskemål. Det var inte kärlek vid första ögonkastet, men vi växte ihop. En mycket vacker och välbyggd hund och mycket socialt säker. Men det visade sig att hund 1 var nog så bra för träning och tävling…

3, hur man ska köpa hund:
Äntligen vågade jag strunta i begreppet ”krävande”. Nu utgick jag från det jag ville göra och köpte ras därefter. Jakt och bruks, valet var självklart – jaktlabrador. Nu var jag väl insatt i mentalitet, hälsa och provresultat, och granskade noga linjer i Rasdata, och åkte och hälsade på hundarna samt talade med tidigare valpköpare. Det var inte enkelt att utan kontakter få köpa en tik från de linjer jag var intresserad av – efterfrågan var stor! Till slut föddes det en tik åt mig i den kombination jag var mest intresserad av.

Uppfödaren valde valp åt mig, men gick på mitt önskemål. Jag ”valde” min favorit dels genom de anteckningar uppfödaren fört under uppväxten, och dels efter vem som gjorde störst intryck på mig. Jag var duktig nog att inte gå efter utseendet;) Vi blev alla mycket förtjusta i valpen direkt, en underbar liten tjej. Jag är mycket nöjd med min hund och val av ras hittills. Barndomsdrömmen blev uppgraderad:D

Information om kommande parningar har jag i alla hundarnas fall hittat på nätet. Nr 1 och 2 via rasklubbens hemsida om jag minns rätt. Nr 3 via Rasdata.

(Shit, det blev en uppsats!:o)

Jag hade gjort allting rätt, bestämt ras efter noga övervägande, hittat en superbra kennel, fina meriterade föräldrar, ja allt var klart. Var med från betäckningen och fick hem min fina 9veckor gammal. Efter en vecka åkte vi till veterinären och jag kom hem utan valp!PANIK!

Jag var så ledsen, men började leta ny valp på en gång! Ville verkligen inte vara utan valp längre...

Så Miiko kom in i mitt liv genom att jag surfade på ras hemsidan och hittade närmsta kennel med valpar, tittade på dennes hemsida och blev upp över huvudet förälskad i tiken med lykta!(Jag har alltid älskat lyktor på hästar).

Fick komma dagen efter och det här var vad jag såg:
Bild264.jpg

:love:
Bokade henne där och då 5 veckor gammal. Men jag var fortfarande i chock och vågade inte tro på att hon var min innan veterinär besiktningen vid vecka 7. Hon blev UA! Resten är historia:bump:
Snart blir hon 8 månader!
VinterdagJanuari2010a.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 568
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Jag har sedan drygt två veckor tillbaka bara min 13-åriga whippet kvar. Hon har sedan hon var valp varit helt okomplicerad med att...
Svar
9
· Visningar
793
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 419
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka