Första tiden med katt

peperoni2

Trådstartare
Hej

Har efter ett antal år på hästdelen här hittat in hit eftersom jag och sambon funderar på att skaffa katt.

Planen är att skaffa två kattungar, helst kullsyskon. Vi bor i villa men nära trafik så de kommer bli innekatter, eventuellt kommer vi bygga en rastgård i framtiden.

Mina föräldrar har alltid haft katt, men enbart heltid utekatter så jag har inte så mycket koll på vad en innekatt kräver, framförallt inte vad de behöver första tiden i nytt hem.

Skaffar man hundvalp så säger folk att man ska vara hemma de 10 första veckorna eller mer på heltid. Finns det någon liknande rekommendation för katt? Eller tycker ni man kan lämna två kattungar hemma ensamma hela dagar med en gång?

Något annat speciellt som ni kommer på att man bör tänka på första tiden för katterna i nytt hem?

/Linda

Sv: Första tiden med katt

Katterna bör vara minst 12 veckor gamla när de flyttar hemifrån. De ska vara pigga och krya. De behöver naturligtvis en egen sovplats, klösbräda och kattlåda att hänvisas till samt fri tillgång till friskt vatten och lämplig mat.

Har de sällskap av varandra så kan det räcka, men ju mer tid ni tillbringar med dem som små, desto tightare blir ni antagligen. Hantera dem, gärna även munnen och tassarna, så de vänjer sig tills den dag det är skarpt läge för tex medicinering. Avmaska och vaccinera enligt veterinärens anvisningar.

Se över möbler och inredning så att allt är "kattsäkrat". Inga lösa snören och sladdar får finnas som katterna kan råka illa ut av, ej heller giftiga krukväxter, saker som kan ramla över dem eller som de fastnar i, luckor de kan smita ut ur osv. Möbler som man inte vill ha sönderklösta eller nedhårade ska utrymmas.

Lycka till med katterna ! :bump:

Ja, 12 veckor är vi medvetna om. Får väl se när det blir dags, men eventuellt tänkte vi försöka med kattungar från något katthem och då är de oftast aningen äldre verkar det som. Men det kanske beror på när på året man letar också...

Vill man inte ha möblerna nerhårade och skaffa katt vet jag inte riktigt vad man gör, de blir väl inte mindre håriga när de är vuxna? ;) Men jag förstår tankegången med kattsäkring. Vi har en del saker i vardagsrummet som inte är kattvänligt, men dit finns det dörrar.
Hur mycket måste man plocka bort alla sladdar? Är det inag sladdar på golvet elle ringa sladdar what so ever som gäller?

Jo, att de blir kärvänligare ju mer tid man hanterar dem är ju klart. Vår tanke var att försöka se till att antingen ha ledigt eller kunna jobba hemifrån första veckan iaf och sen kanske försöka jobba lite om varandra.

/Linda

Jag har aldrig haft sladdtuggare när det gäller "vuxna", dvs 13-14 veckor och äldre.

I övrigt: de första dagarna kan vara bra att inte vara borta, och sedan får man vara beredd på att de kräver en hel del tid åtminstone det första året i form av lek och "träning". När de blir vuxna (när nu det inträffar, jag har fyra katter på 1,5, 5, 5 och 17 år, och två av dem kan jag betrakta som vuxna ;)) är de ju inte lika krävande, beroende på temperament...

Mina vill leka och gosa varje dag, och är man borta långa dagar (dvs mer än 8 timmar) längre perioder i sträck blir de klart krävande. Å andra sidan har man roliga och sociala katter när man är hemma. Mina kompisars katter är mindre krävande, men mer "prydnader" än mina.

Mao behöver vi förhoppningsvis inte sanera hela huset på sladdar då ;)

Planen är att försöka så långt det är möjligt att få hem katterna en fredag så att vi iaf är hemma hela de första två dagarna och sen att någon av oss jobbar hemifrån första veckan, då borde det räcka mao?

Att de sen vill ha gos och kel och aktivering varje dag är vi medvetna om. Vi kommer jobba heltid båda två och vara borta på dagarna, därav två katter och inte en ensam. Det är ju roligare om de vill vara med en när man är hemma än om de bara ligger i sitt eget hörn.

/Linda

Vi skaffade två kullsyskon i mars förra året. De är och var ända sedan början tänkta som utekatter men ända fram till maj/juni var de inne när vi var på jobbet. Vi ansåg dom vara för små och otrygga ute för att vara ute själva.

Första gången vi skulle åka till jobbet var URJOBBIG!!!! Det var HEMSKT att lämna dom två små, våra älsklingar, ensamma i det stora huset. Vi hämtade dom en fredag em och jobbet var ju sen på måndagen. Men frågan är vilka som led mest? Vi eller småmissarna? De var iaf väääldigt sömndruckna när vi kom hem, även om vi märkte att de var lite skärrade. Det varade dock bara de första dagarna, sen verkade dom vänja sig eller acceptera. Skulle vi skaffa kattungar igen då skulle jag def se till att ha en eller två veckors ledighet och vänja in att vi åker iväg.

Idag skiter dom fullständigt att vi åker iväg. När vädret är bra är dom ute när vi är borta, men nu när vi har vinterkyla vill dom inte vara ute mer än någon timme i stöten så då är dom inne när vi åker iväg.

Lycka till mer era nya familjemedlemmar!

//Alice

Jo, jag misstänker att så länge de är två så är det vi tvåbeningar som lider mest ;)

Om det bara går så är dte ju bra att planera in ledighet, men ledighet finns inte hur mkt som helst på ett år, så vi får se hur det går med det. Men vi har oftast möjlighet att kunna jobba hemma, så nån vecka borde det kunna vara någon hemma.

Jag hade gärna haft utekatter, men inte med en 70-väg 30m från huset :S Så jag hoppa satt vi kna hitta två katte rosm kommer trivas inne, kanske i sele och koppel eller ratsgård i framtiden :)

/Linda

Gå in genom dörren till varje rum katterna får vistas i och se på inredningen med nya ögon. Ungefär som om du skulle få besök av någon med småbarn i värsta slit-bit-riv-åldern. Vad kan de riva ner och få över sig / gå sönder ? Vad kan de kräkas / kissa på som du är rädd om ? Vad kan de klämma sig på ? Vad kan de skära sig på ? Hur högt kan de klättra via gardiner, bokhyllor etc.

Katter gillar ofta att leka med snören av olika slag, så även sladdar. Det brukar oftast gå bra med elsladdar men du får se hur individerna uppför sig. Däremot - se upp med öglor på persiennsnören (jag vet flera katter som slutat sina dagar genom att under lek ha hängt sig i sådana :cry:) och snören av alla andra material som kan ge strypsnaror - hushållssnören, balsnören, långa skosnören osv osv.

Katter är verkligen individer ! Ingen är den andra särskilt lik i personligheten ! Vissa av dem gillar att gå i sele och koppel och är bra på det, andra hatar det. Ni får prova er fram helt enkelt. De flesta katter kan vänjas vid att vara innekatter utan större bekymmer alls.

Tänk på att det är jättegullligt med kattungar som klättrar uppför jeansen upp på axeln, men i vuxet format (cirka 5 kg) brukar det inte vara lika populärt. Bäst är att vara konsekvent redan från början med vad de får göra och inte. Att hämta katterna från ett katthem är bra tänkt. Samt ser du inte till att ha en KAMERA och föreviga katterna emellanåt kommer du att ångra dig grymt mycket. ;)

Det är väl nästan så att katterna är värre än barnen, barnen klättrar inte uppför gardiner ;) Men jag förstår din poäng. Det är därför som vardagsrummet är off limits, åtminstone som små, och resten av huset ska gås igenom innan det komme rhem någon katt. Men alla såna tips på vad man ska kolla på är väldigt välkomna :)

Det där med persiennsnören var bra påpekande. Mao inte ge möjlighet till lek med snören alls utan uppsikt egentligen då... För alla snören kan ju bli strypsnara egentligen...

Jo, visst får vi prova oss fram, alla är egna individer och trivs på olika sätt :)

Nej, katter som klättrar är inte kul, vusna klor är VASSA! Äldsta katten ute hos mina föräldrar har lärt säg att man får klättra på pappas blåbyxor... Det är inte populärt när hon tar till samma knep för uppmärksamhet på mig :S Men henne gick det helt klart att lära vem man får klättra på och inte, så kattungarna ska läras att inte klättra alls på människor. Visa att man vill upp och bli lyft är ok ;)

Mao inte ge möjlighet till lek med snören alls utan uppsikt egentligen då... För alla snören kan ju bli strypsnara egentligen...

Exactly my point... Förlåt om vissa tips är alltför uppenbara, men jag har lärt mig av misstag och beprövad erfarenhet att det generellt knappast går att vara tydlig nog fast man tror det. Dessutom är det inte alltid som alla bara tänkt på vad som kan hända, så kan jag hjälpa någon att slippa problem är jag jättenöjd. :)

Inga tips är för uppenbara, allt man behöver tänka på är bra att få veta så man slipper göra om alla andras misstag ;)

Och innan man haft katt inne är det svårt att få fantasi nog att föreställa sig allt man måste tänka på :)

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
593
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 185
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 267
Senast: Lingon
·
Katthälsa Världens underbaraste katt deppade ihop helt när vi kom hem med en bebis. Vi har två barn sedan tidigare, den minsta var 2 när katten...
Svar
8
· Visningar
959
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka