Första utrustningen till ett föl!

hannahkarlsson

Trådstartare
Hej!
Får hem mitt föl om ungefär en månad, då är han nästan 8 månader.
Börjat fundera över vad jag behöver som första utrustning, för transport och de första månaderna. Han kommer gå på lösdrift åtmistone ett år tillsammans med andra unghästar. Har haft häst innan, men aldrig ett föl. Läst flera böcker, men står väldigt dåligt med saker som behövs. Vissa saker är ju självklara, men mycket man kanske inte tänker på.
Så tips mottages vänligen!

Sv: Första utrustningen till ett föl!

Föl behöver inte transportskydd eller sådant. En bra grimma och grimskaft. Ett passande utetäcke om det är riktigt jäkla skitväder och de inte kan söka skydd.

Ett par bra grimmor (inte bara en ifall den går sönder)
Ett par grimskaft, gärna av den längre modellen.
Ett par utetäcken att byta mellan när det ena blir blött och smutsigt.
En förbandslåda med sterila kompresser, saxar, tejp, bandage och liknande ifall hästen skadar sig i hagen av någon anledning. Det är bra att vara förberedd och ha tillräckligt med saker för att kunna ge vård vid både små skråmor och kraftigare skador.

Grimma och grimskaft, kanske kan vara bra med någon reserv.
En "sjuklåda" ifall hästen skulle göra illa sig eller så.
Täcken är onödigt, är hästen frisk, har tillgång till ligghall och fri tillgång på foder ska den klara sig fint.

Sjukvårdslåda, ryktlåda, grimma o grimskaft.
Inga täcken. Ska inte behövas och på så unga hästar är det svårt att hitta med bra passform.
Lycka till!
// Linda

plus på den.. Vad gäller borstar så funkar det bra med en piggborste, hovkrats och rotviska. Man ska helst inte rykta hästar som går ute, de behöver fettet i pälsen..

Min absoluta "favoritsak" är dock hovraspen. Den är super för att dra av hovarna lätt någon gång i veckan så att man snabbt upptäcker och kan förebygga bärrandsröta som de lätt får när det är blött i marken.

Skulle jag åka transport med ett föl skulle det nog få stå löst i transporten.

Jag skulle nog inte köpa nånting om det var mitt föl, förutom "vanliga" sjuksaker som man har till hästar i alla åldrar. Men det beror ju på hur mycket du har tänkt hantera fölet.
Jag själv föredrar lösdrift med hästar i samma ålder (finns studier som visar att unghästar mår bäst av att gå i stor flock på lösdrift och att unghästar utan den uppväxten inte får samma "avväpnande" beteende -vilket leder i sin tur att det blir svårare att ha dem tillsammans med andra hästar sen) och sen brukar jag inte vilja hantera dem förutom vid verkning, vaccination, hagbyte osv. -alltså bara när man måste.
Har även hört om en studie (ej läst den själv) där man jämförde unghästar. Den ena "gruppen" hade blivit mycket hanterad och marktränad under sin uppväxt och den andra gruppen hade bara blivit hanterad "när man måste" (ex. verkning) och det visade sig att efter några månaders inridning/träning (vet ej hur lång tid, men det var inom första året som ridhäst) låg hästarna på samma nivå ändå..

jag hade köpt en lädergrimma och en nylongrimma, + 2 grimskaft(om en går isönder)
en rasp är bra för att hålla ordning på fötterna mellan hovslagarens besök.
sjuksaker och ett billigt men vatten tätt skitt täcke i en storlek för stort, för riktigt dåligt väder till vintern men som inte ruinerar dig så fort hagkompisarna biter i sönder det.

i transporten så är ett strippat släp bäst(utan uppbindning), hästen kommer nog garanterat att vända sig om så då är en uppbindning bara till besvär .

lycka till med fölet^_^

Jag blir nästan lite nervös när jag läser vissa inlägg... När det gäller täcken beror det lite vart i landet man bor och om fölet av ngn anledning har svårt att hålla hull. Inte helt ovanligt med ungar högt i blod och i kombination med kall vinter.
Sen tycker jag att man får lära fölet att stå uppbunden i släpet. När mitt föl var mellan 3-9 månader fick han åka regelbundet till klinik. Han fick stå uppbunden redan när han akte med mamman, sen nar han åkte själv var det inget konstigt. Hade inte velat ha honom lös när han var åtta, halvblodsfölen är stora då!

Tack för alla svar! Det som ni har tagit upp har jag redan tänkt på allt, skönt, då är jag inte helt ute och cyklar! Sen med täcke, jag bor i schweiziska föralperna, och hästen är en freiberger, aldrig sett en freiberger med täcke, men annars kan han säkert ha ett av mina ponnytäcken. Dom går så dom kan gå in när dom vill också så det är bra. Igen, tack för alla svar!

Oh vad nyfiken jag blir på vad en Freiberger är! Kan du inte visa nån bild:). Stort lycka till med nya hästen också:).

Sen tycker jag att man får lära fölet att stå uppbunden i släpet.
Och jag säger tvärtom. Jag har tyvärr sett flera skador på föl som varit uppbundna i släpet så jag säger absolut nej till att binda upp föl.

Föl är ju bebisar. Det är en utvecklingsperiod när man kan lära sig någonting. Tex så får människor inte ta körkort innan 18 års ålder eftersom de inte anses vara tillräckligt mogna innan dess för att klara av trafiken. Vi lär heller inte 1 månaders bebisar att gå på toaletten. De är helt enkelt inte klara för att lära sig det än.

Samma sak med föl. Finns ingen idé att lastträna föl eller binda upp dem i transporten, eftersom deras hjärna inte är tillräckligt utvecklad för att ta till sig av lärdomen.

En Freiberger är den lättaste kallblodsrasen. Finns i två typer, en lättare och en tyngre. Dom användes tidigare i schweiziska armen, nu är dom allsidiga hästar som används till i princip allt här! Söta är dom också. Här är en bild på min lille goding
Foto-OMVCTPUN.jpg

samt en bild på en vuxen, hans farbror..
Hallali2.jpg

Ytterligare en liten fråga.. Hur länge brukar fölen kunna ha en fölgrimma? Min häst kommer ju vara runt 8 månader när han kommer hem, och är redan över 135cm i manken nu.. Bäst köpa en vanlig, eller kan han fortfarande ha en fölgrimma så stor?

Halvblodsungen på 6 månader här går med en vanlig ponnygrimma. Fölgrimman växte han ur för ett bra tag sedan!

Min haflinger/halvblods korsning hade ponny storlek på grimman som 6 månaders föl.

Min fölungar har haft:
grimmor
grimskaft modell lååång
fleecetäcke utifall att de skulle bli sjuka eller är väldigt blöta på vintern (har hästarna inne på nätterna)
ett utetäcke om de skulle bli sjuka men man ändå vill ha dom ute

Och det absolut viktigaste ALLA kategorier: En välbalanserad foderstat.

Bäst köpa en vanlig, eller kan han fortfarande ha en fölgrimma så stor?
Köp en ställbar ponnygrimma så att du kan ändra efter hur han växer. Det är ju inte säkert att han växer såsom grimmor är konstruerade. Många gånger blir grimmorna jättestora över nosen, så det kan vara skönt att kunna reglera även den biten en hel del.

Fölgrimmor funkar första halvåret är min erfarenhet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla... 2 3
Svar
54
· Visningar
5 138
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka