Fortfarande eksem???

S

Sveipur

Normalt brukar jag ta av eksemtäcket på min islänning sista veckan i november. I oktober var det ju svinkallt únder en period och då gjorde vi misstaget att ta av täcket. Nu är det 16 december och han kliar sig fortfarande, däremot inte så illa som under sommaren.

Någon annan islänning som det fortfarande kliar på?
 
Om din häst inte kliat sig tidigare denna årstid, skulle jag kolla följande saker. Foderstat, fel sort av protein kan ge upphov till klåda. Jag tänker bla på soyaprotein, som har givit upphov till klåda vid flertalet tillfällen. Speciellt på eksemhäst, konstigt nog.

Ohyra, löss eller pälsätar.

Det finns även en streptokockvariant som ger upphov till en ofantlig klåda, kontakta vetrinär för medicin.

Magproblem kan förorsaka klåda hos eksemhäst, är magen i balans.
 
Min häst håller också på och kliar sig fortfarande börjar enna undra vad det är då övriga(2st) eksemhästar slutat för ett bra tag sedan.
Man slutar aldrig att förbryllas över detta kliande :confused: :confused:
 
Du måste kolla upp, vad som är felet. Kolla upp vad Boj säger.

Eksemhästar kan utveckla allergier. Min pålle t ex fick havreallergi ifjol och detta året äppelallergi. I år åkte täcket av sista oktober och han mår prima. Går på vintervila med fritt hösilage.

Tvätta inte täcket i tvättmedel, använd hellre såpa.

Soja är inget bra fodermedel för någon häst. Det finns en del risker med det. I dag, i vårt samhälle finns många andra bättre fodermedel än soja.

Lena
 
Annars har jag ett hemkokt medel som är superbra mot eksem. Min islänning slutade att klia sig omedelbart när jag började med det i somras. Inte är det dyrt heller. Men tyvärr kommer det tydligen aldrig att lanseras. Konstigt tycker jag för detta medel är verkligen bra. Många här i Eskilstuna som har eksemhästar använder detta medel och dom behöver inga täcken eller något annat. Min dotter har nämligen kört ponnytrav för ett antal år sedan. Därifrån träffade jag denna dam som säljer detta. För det finns ju eksem även på russ och shettisar som ni kanske vet. Bl a ett russ som dom hade börjat fundera på att avliva p g a detta ekesem. Manen och svansen hade han kliat bort. Men när medlet kom så slutade hästen klia sig bara någon timma efteråt. Man får sätta på det 2 ggr per dag i ett par veckor sedan ska det räcka med en gång per dag. Efter ett par månader räcker det med några ggr per vecka. Detta medel får man i en plastflaska och kostar inte skjortan och räcker i en hel sommar åt en häst för man drygar ut det med vatten. observera! Jag tjänar inte ett dugg på om det blir några flaskor sålda. Jag vill bara inte att så många hästar ska stå och klia sig i onödan när det finns botemedel. :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 417
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
841
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 163
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 675
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp