Lite gott o blandat...

28. juni....
Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara snarast tack."
Vi har beslutat att planera din rehabiliteringsvistelse till perioden 26/8 2023 -- 23/9 2023
Å herregud... vi bad att jag skulle få åka i november... Vad behöver jag för papper, kläder, grejer, pengar.... SKRIIIIK!...

29 juni...
Nu ska jag sätta mig och läsa papperen från Teneriffa, så jag kan skicka svar i eftermiddag.
Hyra av elscooter skiter jag i tyvär - 3600 kronor i hyra, för fyra veckor... så det blir manuellt... och då kommer jag inte långt...
Hade det funnits timhyra, hade det ju varit bra. får höra på plats vilka möjligheter som finns. På papperet finns alternativ 1 v, 2 v, 3 v och 4 v...
Men tar väl med laptop och virkning.

3 juli...
Jag skickade ju mejl till kurator härom dagen, men hon var på semester. Nu fick jag svar. "Självklart kan du söka för dagavgiften. Kan du komma förbi i veckan, så hjälps vi åt."
Behöver jag säga att alla som behöver hjälp med viktiga papper o annat, borde ha en vettig kurator.

6 juli...
Besök hos kurator...
Nästa fondsökningsdatum sista oktober.... Men vi fyllde i alla papper o skickade in.Så det är bara att åka och hoppas att man har råd att betala faktura för dagavgift och sjukresa när fakturan kommer när jag kommer hem... 5230 kr lär det gå på. Kurator har begärt att läkare ska skicka in läarutlåtande för förebyggande sjukpenningsansöan till försäkringskassan.... Jag gick in på mina sidor och började fylla i första blanketten...

10 juli...
Pysslar med pappersexercis, som det hette på den tiden man använde papper o penna. skickar in sökta jobb till af
Och försöker läsa in mig på försäkringskassans hemsida, beträffande ansökan om förebyggande sjukpenning...

13 juli...
Jag tror jag lyckats skriva ihop ansökan om behandlingsplan på försäkringskassan. Det är väldigt underligt att vi som söker, får ungefär 300 bokstäver att beskriva varför vi behöver det, när tjänstemännen sedan kan använda 18 sidor med ord och bokstäver och förklara varför man får avslag... Jaja, hoppas att kurator och rehabläkare har skrivit ihop en bättre förklaring på lite fler ord.
Nu är det bara att vänta på att det kommer upp under mina ärenden så jag kan bifoga beslutet från Vintersol också.

17 juli...
Nu loggade jag in på försäkringskassan och såg att mitt ärende om förebyggande sjukpenning kommit in... Men jag har inte fått något sms eller meddelande om det på Kivra. Det är de ju annars väldigt snabba med om man är återbetalningsskyldig eller något annat....

21 juli..
Skickat in de papper jag fått om "inbjudan till vintersol" och beslutsbrev till vintersol, till försäkringskassan. Jag har ingen aning om det är de papperen som ska med... Men jag försöker ringa efter helgen och fråga lite...

22 juli...
Loggade in på FK och fått avisering om att papperen har inkommit

26 juli...
Ringer till försäkringskassan... ...Ditt samtal är placerat i kö. Det är 205 samtal före dig. Tack för att du väntar...
eh...
Nu kom jag fram, alla papper är inne och korrekt ansökan gjord. Jag kan inte göra mer än vänta.

27 juli...
Jag ringde fk igår och frågade om de har alla papper de behöver. Och ja allt var grönt.
Nu fick jag ett brev om att de behöver en behandlingsplan och att det sedan tar 30 dagar.... Då har jag redan åkt
Behöver jag säga att det inte är meningen att jag ska åka nånstans...
:((
Nu försökte jag få tag på kurator, hon är på semester till 14 augusti. Men fick tag på hennes stand in. Men hon verkade inte veta vad jag pratade om. "K" är bättre på det här. Men jag sa åt henne att ringa till mänskan på FK och fråga vad de menar.
Jag ringde också... för jag har ju fått information om att alla papper är inlämnade. Men det visade sig att tydligen är inte läkarutlåtandet inskickat och det var ju det första "K" bad Merrick skicka...
Så jag ska ringa rehab medicinska och höra om intyget ligger där nånstans på nån stol... Det har jag varit med om förr.
Nu ringde stand in-kuratorn HH. Hon har pratat med Anders Häggström, som fortfarande finns på rehab, även om jag inte tillhör honom och han är deltidspensionär...
🙂
Han skulle skicka in intyget idag hoppades han.
Men jag tycker att det är konstigt... Med tanke på att K den 6'e juli, gav mig en postitlapp med Daniel Merricks namn och att han skulle skicka in utlåtande. Det är ju hans namn jag hänvisat till i mina pappersansökningar.
Men nu anser jag att jag har gjort vad jag kan och nu är det upp till rehabmedicinska att reda upp den här röran, som de själva har ordnat till mig att jag någon gång i mitt liv ska få åka till Vintersol... Men det har blivit inställt i fyra år nu pga pandemi och eftersläpningar av det. Och innan det, hade jag två avslag på min begäran om rehabvistelse...

28 juli...
Besked från 1177 att intyget är skickat till Försäkringskassan. Jag tog skärmdump på beskedet och skickade till Försäkringsassan
 
Senast ändrad:

1 augusti...
Youghurt, äggmacka och juice.
Nu ska jag kolla checklistan inför resan.
För jag får väl hoppas att läkarintyget är på väg till FK och att jag FÅR och KAN åka....
Samtalat med Länsförsäkringar Bergslagen om reseförsäkring, det räcker med försäkringsnumret och det finns ju i appen på mina sidor...
Skatteförvaltningen och hämtat personbevis, ett på svenska och ett på engelska

2 augusti...
Försäkringskassan 84 samtal före...
Mina sidor har inte fungerat på flera dagar. Jag skulle vilja veta om mitt läkarintyg kommit in och jag orkar inte gå in och tramsa på servicecentret idag med, personerna i receptionen kör spanska inkvisitionen och ska veta exakt vad jag tänker fråga tjänstepersonen om och så får jag kölapp vänta 1 timme och sen spanska inkvisitionen från tjänstepersonen och frågar man något i receptionen... que, va? det har jag ingen aning om... Annars ger jag nog upp och bokar av rehabresan. För det här börjar bli ren cirkus och jag orkar inte längre.
Återigen får jag svaret att alla papper är inne och allt ser bra ut. Jag förtydligade tre gånger att jag fick beslut om resan 27 jun och att jag var tvungen att svara dagen därpå och berättade allt jag gjort och att intyget skulle skicka 8 juli enligt kurator...
Personen förstod min belägenhet och ska titta på det under dagen och jag får beslut i eftermiddag.
PHan tro'et eller nåt.

3 augusti...
jaha... nu är grunden godkänd.. nu ska behandlingsplanen godkännas också... en plan man inte har eftersom man inte är på plats än, som ska styrkas med just de intyg som även skulle styrka grunden... Så det är inte lätt att göra rätt för sig, det är ett som är klart.

Det ser ut som att jag kommer kunna åka...
Förebyggande sjukpenning
Beslut om att godkänna behandlingsplan
Försäkringskassan godkänner din behandlingsplan.
Beslutet avserden medicinska behandlingen i form av Multimodal rehabilitering under perioden 230826-230923 på Vintersol, Teneriffa.
Beskrivning av ärendet
Du har skickat in blankettenLäkarutlåtande-förebyggande sjukpenning till Försäkringskassan. Läkarutlåtandet utfärdades av Anders Häggström den 27 juli 2023.
Du har skickat inansökan om godkännande av behandlingsplan.
Observera att för att vi ska kunna pröva din rätt till förebyggande sjukpenning-rätt till ersättning-måste du lämna in Ansökan om sjukpenning i förebyggande syfte(7261)
Jahapp, jag trodde jag sökt förebyggande sjukpenning också... så jag ringde min trevliga handläggare... Men det gör man eter genomförd behandling så under de fyra veckorna var det tänkt att jag skulle leva på halv sjukpension, bostadstillägg för pensionärer (som ska gå till hyra) och handikappersättning (som ska gå till hjälpmedel)... eh... Men då sa hon att jag kunde ansöka en vecka i taget under tiden jag är där... Och det vet man ju hur fort det brukar gå att fixa...
Så jag får väl sitta på Vintersol fyra veckor under tiden övriga gänget roar sig på stan de timmar vi inte tränar, äter o sover, känns det som just nu.
Men det känns lite bättre nu i alla fall.
Men känns bak och fram att skicka in om sjukpenning i förebyggande syfte i efterhand....Men som hon säger, det kan ju bli inställt.
😛
Trodde hon ja. Här ska inget bli inställt.

Eh.... Vintersol har semester till den 21 augusti.... jag ringde nu, så nu undrar jag ju hur det ser ut med biljetter och sjukresa till Arlanda i alla fall.
Så här står de i beslutsmejlet... så förhoppningsvis kommer det ett mejl till...
Information angående flygtider, specialmat på flyget meddelas/bekräftas i brev 3 (färdbevis)
Kurator K har fortfarande semester till den 14 och den andra kuratorn har inte en susning om hur rehabresor fungerar.. *suck*
 
Senast ändrad:
Och ja, jag är otrevlig och besvärlig... Jag vet.

Men jag tror det är fler än jag som skulle vilja ha koll på vad som planeras, sägs och skrivs, så att man kan göra rätt för sig Eftersom man bara har skyldigheter som funktionsnedsatt.

Och kommun, region och statliga myndigheter är glasklara i sin information och sina svar.
 
@IngelaH finns flera olika företag på Teneriffa som hyr ut elscootrar så det kan vara värt att kolla runt lite vad olika företag tar. Jag har semestrat mycket på södra delen av Teneriffa och gått förbi Vintersol och omgivningarna runt omkring och sett folk åka omkring med elscootrar från olika företag. Har suttit skyltar baktill på elscootern som annonserat vilket företag det varit ifrån. Det här företaget hyr till exempel ut per dag och man måste hyra minst tre dagar. Med elscootrar menar jag alltså den typen som är med fyra hjul inte de elscootrar som är på två hjul.

https://canarianmobility.com/content/mobility-rental-booking

Hoppas du kommer iväg och att du får en bra rehabresa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ingen tv, inget internet mer än 2 minuter i taget varannan timme och då är det Örebro Kommuns gäst-wifi med eget lösenord... hej hå vad...
Svar
0
· Visningar
724
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Igår onsdag jobbade jag 8-14.30 åkte hem för att byta till permobil... jag funderade på om jag skulle klä ut mig till trick or treat...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp