Fortfarande sadelproblem!

Zuzzi

Trådstartare
Snart ger jag upp! Förstår inte hur det kan vara så svårt!

har testat en del sadlar men jag är inte miljonär, jag har inte råd att ta hem sadel efter sadel via posten :crazy:

vi har ingen sadelutprovare i närheten, har inga butiker inom radien av 10 mil :cry: fast nu har jag köpt en hästtransport vi ska rusta upp iaf, då kanske vi kan ta hästen till en sadelutprovare förhoppningsvis! Gör ett till försök här med att få lite råd

vilka märken kan tänkas passa en häst med

*hög manke (cutback ett måste)
*"djup" rygg
*överbyggd
*bred (har just nu på sin Wintec 500 vid vilket inte passar helt perfekt)
*måste ha långa bossor, blir för liten yta med korta
*om det är en hoppsadel måste jag ha en som är utformad för längre ryttare
*om det är en dressyrsadel vill jag gärna ha en med rejäla stöd för skänklarna, det är mitt problem i Wintec sadeln, får inget stöd och tappar sitsen helt

Sv: Fortfarande sadelproblem!

Vad har du tänkt dig för prisklass?
Vilka sadlar har du provat hittills?
Vill du ha hopp- eller dressyr- eller allroundsadel?

kan tyvärr inte gå över 6000
United, Stübben, Wintec, något till märke jag inte kan komma på just nu, Kieffer, Gold Medal

Tidigare har han haft Kingston allroundsadel och Hubertus hoppsadel

igentligen söker jag alla tre kategorier, just nu känns en allround allra mest lockande eftersom jag är i stort behov av nått jag kan rida i bara

Tycker du ska prova Henri De Rivel, den har svängd bom och passar djupa ryggar, och har jättemkt plats för manke. En ny kostar ca 9000:-, men det finns ju begagnade :) Lycka till

känner igen läget..... jag har 30 mil till närmsta affär ;)
Har lagt ner en förmögenhet på frakt för alla sadlar jag haft hem...
Jag letade sadel i 10 månader och red barbacka under denna tid.
Men ett tips är väl att prova alla möjliga oavsett pris och sen försöka hitta en begagnad när du hittat rätt sadel !!!
Nu är det dags igen ...har köpt en till häst och han behöver oxå sadel..... är spyless på allt vad sadlar heter ;) Men vad gör man??

Har haft samma dilemma!:crazy:
Det är enklare att köpa häst till sadeln!:angel:
Gav upp efter ca 60 sadelprovningar och köpte en bomlös:love:

rak eller böjd bom på Henri sadlarna? Det är frågan

intresserad av att höra lite mer om dessa sadlar

Spyless var ordet! Nu för några veckor sedan fick jag låna en gammal märkeslös hoppsadel av ridskolan som satt så bra :eek: hoppade en lektion för instruktör

hoppabistens... nej då... :crazy: det var så fruktansvärt roligt och hästen blev alldeles till sig! och så sitter man här... sadellös :angel:

Jag är helt inne på bomlös jag också nu efter att ha få lånat en Torsion Endurance av en bekant :banana: hästen har aldrig varit så fin i ridningen efter nån vecka med sadeln

tyvärr tyvärr är dom ju lite smådyra att köpa ny, trodde jag skulle slippa sadelproblem men tog hem en Barefoot Cheyenne som skulle sitta bra enligt försäljarn, den var för smal! :eek: :cool: gissa att jag blev elak

ska testa och ta hem en annan nu... nåde den sadeln om den inte vill passa :devil: men har ju iaf den jag har just nu :love:

Jag har provat HdR på min häst, ligger som gjort för honom..
Åker inte fram heller utan ligger där de ska (vilket inte händer ofta..)

Min häst har en rak rygg, och rund, med liten manke.Albion, som är rak passar tex bra också. Men hdr skulle jag vilja säga är lite mellanting mellan rak och "lite svängd". Iaf alla de som jag haft hemma.

County har plats för extremt mkt manke och passar svängda ryggar. Hur bred är frågan? Hur många grader mäter han?

Det finns någon syntetsadel, vet inte alls vilket märke, men den har massa löstagbara klossar för stöd för skänkeln som man kan mixtra med och ta bort beroende på vad man ska göra. Tänkte om du ska ha en allround och både dressyra och hoppa i den kan det vara något att tänka på. Tyvärr har jag tappat namnet helt...

Hej, jag har nyss köpt ny till min pollen, jag har oxå långa ben, så jag köpte en globus loke, allround, vilken jag är super nöjd med både i dressyren o hoppningen,, ligger på 6,300, köpte den beg för 4,300 då den va anv ca 10 ggr, så ja gjorde ett kap, men var bor då? jag va in på affären i västerås där dom har mycket bra beg sadlar! försök med en sån affär, där är dom ofta duktiga och kan hjälpa till. ;)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
996
Senast: Esmeralda
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 164
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
8 069
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 342
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 31
  • Artfex S