Förträngning halskotpelaren/ ataxi

Willys

Trådstartare
Hej buke!

Ni som haft ataxi/ förträngning på halskotpelaren, hur upptäcktes detta?

Jag har nämligen en häst som haft en lång sjukdomshistoria av hältor och varit allmänt klumpig. Efter neurologisk undersökning av veterinär är konstaterandet ataxi och hästen ska därför in på CT-röntgen för att se hur det ser ut i halskotpelaren. Jag är väldigt rädd för själva sövningen och uppvaket eftersom jag har en tidigare häst som bröt benet och drog på samma klinik. Hästen idag uppvisar mycket lite symtom och jag blir då rädd att riskera att han dör i samband med CT-röntgen utan att ha testat att röntga vanligt först och se om det syns något där, eller att hästen i fråga inte kommer att bli sämre av sina förträngningar och jag utsätter honom för onödig risk genom att göra CT. Det är en ung häst och han har alltså haft ataxin oförändrad sedan han blev vuxen.

Hur har ni med samma diagnos gjort och resonerat?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 171
Senast: Jamtland
·
M
Hästvård Har kämpat för att få hästen frisk i mer än ett år och egentligen längre då det varit andra bekymmer som jag tror är kopplade till hans... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
11 017
E
Hästvård Måste höra med er om ni har någon erfarenhet med eller känner till något liknande tillfälle? Eller bara har några idéer på vad min kära... 2 3
Svar
52
· Visningar
10 759
Senast: Rotterö
·
Hästvård Hej!! I onsdags så hittade vi en av hästarna i stallet ståendes på tre ben i hagen med det ena bakbenet högt uppdraget under magen...
Svar
1
· Visningar
1 113
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka