Fortsättning på bildtråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast, det är väl vida känt att många svimmade av de hårda ihopdragningarna, att de inte kunde andas.

Dags att läsa ikapp lite om historia! Det är till största delen en stor fet lögn att alla kvinnor svimmade och var handikappade i hundratals år, som framförallt jagas på av Hollywood och skådespelare som får ha på sig illasittande plagg.

Det var inte förens metellöljetter uppfanns som man kunde börja dra åt hårt. Typ på 1800 talet. Tyget hade gått sönder annars, sedan så använde man valben och vass som ben i korsetterna. Dvs mjuka flexibla material som formar sig efter kroppen.

Det här med att svimma osv var inte vanligt. Folk levde och arbetade såhär. Eller tror du at kvinnorna låg på soffan och svimmade istället för att arbeta?

Sen finns det extrema fall, men så är det även idag, det är inte alla dom sprutar in silikon i röven, men om 200 år så kanske folk tror att alla gjorde sådant.

Här är en artikel i ämnet som alla borde läsa om man tror på det här. https://foundationsrevealed.com/articles/corset-making/health/562-busting-corset-myths
 
Senast ändrad:
För att alla inte snörde sig så hårt?

För att majoriteten inte snörde sig hårt. Det är en fet myt att alla kvinnor snörde sig svinhårt.

Jag är inte hårt snörad på bilderna. Min midja är typ 4 cm mindre än vanligt. Min korsett är gjord av mjuka tyger med syntetiskt valben och utan öljetter.

Den pyttepytte midjan som fanns under 1800talet fick hjälp av att dom faktist hade vadderade korsetter. Sen fanns det extremfall men det finns ju sådana människor än idag.
 
För att majoriteten inte snörde sig hårt. Det är en fet myt att alla kvinnor snörde sig svinhårt.

Jag är inte hårt snörad på bilderna. Min midja är typ 4 cm mindre än vanligt. Min korsett är gjord av mjuka tyger med syntetiskt valben och utan öljetter.

Den pyttepytte midjan som fanns under 1800talet fick hjälp av att dom faktist hade vadderade korsetter. Sen fanns det extremfall men det finns ju sådana människor än idag.
Exakt. Majoriteten snörde sig inte så hårt.
 
Jag sminkar mig för sällan. Sminkade mig förra lördagen men då var det ju Alice Cooper så då gjorde det ju inget om det såg lite svårt ut 🤣

Känner mig inte riktigt bekväm i det men här har jag iallafall stått på mässa hela dagen.

20191004_182734.jpg
 
För att bevisa att man inte är totalt oförmögen att göra annat än att svimma på soffan för folk som tror på myterna.

Fast å andra sidan, vad är syftet med någonting öht. Räcker det inte att man har en hobby som man tycker om?
Tagga ner. Jag hade ingen aning om att korsett är en hobby överhuvudtaget.
Att lyfta tyngder och springa i korsett för att bevisa något låter dock väldigt ansträngt. Det är väl knappast så att korsettbärare är en utsatt grupp som lider av omgivningens okunskap.
 
Filmdags igen :angel: För första gången på lääänge så kändes det riktigt bra när jag klättrade. Såg inte lika bra ut, men vafan :p
Tre filmer. Den första har jag klarat förut, de två andra var nya.

Bonus på när ett grepp var sämre än vad jag trott.
Vad duktig du är! Den sista ser hög ut!! Ramlar du aldrig ner? Antar att det måste vara någon mjuk matta som golv?
Jag hade nog älskat att klättra men är höjdrädd 😬!
 
Tagga ner. Jag hade ingen aning om att korsett är en hobby överhuvudtaget.
Att lyfta tyngder och springa i korsett för att bevisa något låter dock väldigt ansträngt. Det är väl knappast så att korsettbärare är en utsatt grupp som lider av omgivningens okunskap.

Självklart är historiskklädsel en hobby för massvis med folk.

Självklart blir det tröttsamt med folk som tror att kvinnor var totalt sängliggande i hundratals år och när folk tror att Hollywood visar en bra representation av kvinnor i historia.

Det är inte ansträngt. Det är det som är grejen.
 
Vad duktig du är! Den sista ser hög ut!! Ramlar du aldrig ner? Antar att det måste vara någon mjuk matta som golv?
Jag hade nog älskat att klättra men är höjdrädd 😬!
Kolla den andra filmen, där ramlar jag ;) De där väggarna är 4m höga och under dem är det ungefär halvmetertjocka mattor. Självklart kan man göra sig illa när man ramlar ändå, men har man bara någon tanke om hur man ska landa så går det oftast bra och det är sällan någon skadar sig värre än att de vrickar foten. Jag tycker att du ska testa klättring om du är sugen på det! Jag är egentligen skiträdd för höjder (vilket också är en anledning att jag klättrar lite ryckigt här, jag är rädd och försöker klara allt snabbt för att bli av med det :angel: ). När jag började klättra så klättrade jag upp, klättrade ner lite, skuttade ner och skrek högt samtidigt. Hur rädd som helst. Man vänjer sig :D Råkar du finnas nära Sthlm så kan du hänga med mig någon gång så kan jag peppa dig lite!
 
Kolla den andra filmen, där ramlar jag ;) De där väggarna är 4m höga och under dem är det ungefär halvmetertjocka mattor. Självklart kan man göra sig illa när man ramlar ändå, men har man bara någon tanke om hur man ska landa så går det oftast bra och det är sällan någon skadar sig värre än att de vrickar foten. Jag tycker att du ska testa klättring om du är sugen på det! Jag är egentligen skiträdd för höjder (vilket också är en anledning att jag klättrar lite ryckigt här, jag är rädd och försöker klara allt snabbt för att bli av med det :angel: ). När jag började klättra så klättrade jag upp, klättrade ner lite, skuttade ner och skrek högt samtidigt. Hur rädd som helst. Man vänjer sig :D Råkar du finnas nära Sthlm så kan du hänga med mig någon gång så kan jag peppa dig lite!
Ja, det hade jag missat! Inte så långt till marken där som tur var!
Bor tyvärr typ nio timmar från Stockholm, annars hade jag jättegärna hängt på 😍
 
Ja, det hade jag missat! Inte så långt till marken där som tur var!
Bor tyvärr typ nio timmar från Stockholm, annars hade jag jättegärna hängt på 😍
På de höga väggarna (på "mitt" ställe finns det sådana som är 14m) så har man rep och lina, så då är skaderisken ännu mindre :) Det börjar dyka upp fler och fler ställen att klättra på, så kolla upp om det finns något i närheten av dig! Många erbjuder kurser och lite allt möjligt för att det ska bli lättare att komma igång.
 
För att majoriteten inte snörde sig hårt. Det är en fet myt att alla kvinnor snörde sig svinhårt.

Jag är inte hårt snörad på bilderna. Min midja är typ 4 cm mindre än vanligt. Min korsett är gjord av mjuka tyger med syntetiskt valben och utan öljetter.

Den pyttepytte midjan som fanns under 1800talet fick hjälp av att dom faktist hade vadderade korsetter. Sen fanns det extremfall men det finns ju sådana människor än idag.
Det är mycket möjligt att det inte var något större problem i Sverige på 1800-talet men i England var modet rätt extremt.
 
Det är mycket möjligt att det inte var något större problem i Sverige på 1800-talet men i England var modet rätt extremt.

Alltså den youtube serien går ut på att hitta saker som dödade folk och för att låta dramatisk. Om man tittar på de kläder som finns kvar så var korsetterna inte extrema, och ja jag menar kläderna i England. Tror att man får vara lite källkritisk. Dessutom så är inte min från 1800talet utan min är baserad på ett riktigt par från 1760-1770.

Läs gärna artikeln jag länkade till.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 470
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 298
Senast: MiaMia
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 881
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 751
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp