fortsatta funderingar kring hösilage

Abova

Trådstartare
Hur stor skillnad är det på ättid på silage och hö. Dvs hur påverkar Ts halten ättiden.
Rent teoretiskt känns det som att ju mer vatten ju mer foder måste ner dvs ju längre ättid.
Därför borde det ta längre tid för en häst att äta ex 15 kg silage än motsvarande ca 11 kg hö MEN är det kanske istället så att just det faktum att silaget är blötare och mjukare gör att det istället går jämt ut eller att det tillochmed går fortare att äta upp 15 kg silage än 11 kg hö?

Jag läste i ridsport om att silaget tar längre tid för hästarna om det är längre strån men samma Ts halt, men hur är det om man istället jämför med Ts halterna?

Hur upplever n

Sv: fortsatta funderingar kring hösilage

Torrade silage, ca 65% har jag inte märkt någon skillnad på, kanske pga smakligheten? (mina hästar tycker om blött)

Blött silage, 50 - 55% går med betydligt större hastighet ner i fullblodsmagen iaf. Ponnyn får samma mängd silage under natten som han fick hö/torrare silage, men han är inte mer missnöjd än med det torrare. Och han blir väldigt missnöjd när han inte tycker han har nog att tugga på (trots att han står på halm).

Men lite svårkollat då fbl tycker SÅ mycket bättre om blött silage, då äter han lika mkt nattetid som han åt på heldygn innan. Så det har ju inte med ättid att göra utan på ätlust.

Ponnyn äter som en turbodammsugare oavsett vad man serverar, så länga han tycker lika mkt om det, men har ÄN (bara gått ett kort slag) inte tycks misstycka att få mindre TS/natt. Ättakten där är svår att mäta då det alltid är soprent på morgonen, och även vid fem på morgonen (de tas ut tidigare ibland, annars tas de ut 8, sista giva 22.00, i ponnyns fall 4 kg)

Så spontant skulle jag vilja säga att ättiden mellan likastråigt silage är densamma, och jag har ju småbal och samma strålängd som hö, så mellan likastråigt hö med. Däremot blir det ju helt olika TS-intag, men inte märkt av några stora skillnader i ättid om man bortser från de som tycker 'mums' om blött silage (och då handlar det ju mer om ökad matlust än minskad tuggtid)

Så du upplever att ättiden för säg 10 kg silage och 10 kg hö är densamma?
Isåfall blir ju ättiden per kg TS längre med silage , har jag förstått dig rätt?

Jag har ju också bara dammsugare i mitt stall och skulle ju gärna se att de fick längre ättider.
Om det tar längre tid att få i sig samma mängd TS med silage är det ju bättre för mina.

Precis. Jag ska inte svära på att det är så då jag inte klockat men det verkar så hitills för lillponnyn.

Han säger ju ifrån ordentligt om jag går under X kilo totalt och under Y kg/natt. Trots halm.

Så det var lite spännande att se om det var antal kilo foder eller antal kilo silage han var 'pipig' med. Nu är det inte i 'full gång' då de inte får full giva ute. Men han får 'full nattgiva inne', dvs 4 kg vid ca 22. Nuvarande silage är 51% TS, innan har jag haft 57, 60 och 65% TS, dvs inte så stora skillnader.

Och jag vet jag nämnde det i någon tråd, att det ska bli intressant att se om det är kg TS/natt han är pipig med, eller om det är kg foder (dvs hur länge han har att äta). För 4 kg a 51% TS blir ju mindre. Och ÄN (inte gått så lång tid) tycks det vara kilo foder, och det tycks räcka ungefär lika länge. Liiten reservation dock för att det är gräs i hagen och inte kall vinter än.

(Samtidigt så fbl har ökat sitt nattintag från 4 - 6 kg, 5 i genomsnitt, till 10 - 15 kg, 12 i genomsnitt. Men där är smakligheten med, också. Men ska vi ta med honom så nu så när jag är ner så han äter nästan hela tiden jag ser honom, förr var det inte så. Men som sagt, där är felkällan att han tycker olika mkt om fodrena med, ponnyn tycker ju mat är gott punkt slut *s*)

Så du upplever att ättiden för säg 10 kg silage och 10 kg hö är densamma?
Isåfall blir ju ättiden per kg TS längre med silage , har jag förstått dig rätt?

Jag har ju också bara dammsugare i mitt stall och skulle ju gärna se att de fick längre ättider.
Om det tar längre tid att få i sig samma mängd TS med silage är det ju bättre för mina.
Teoretiskt sett tar det lika lång tid för en häst att äta 10 kilo hå(kilo foder) som 10 kilo ensilage(kilo foder). Men eftersom ts-halten är lägre i ensilage så måste man ge fler kilo ensilage för att få samma näringsinnehåll som en viss mängd hö. Därför förlängs ättiden när man ger ensilage, helt enkelt för att man måste ge mer för att uppnå samma näringsinnehåll. Sedan är det ju som föregående talare säger att vissa hästar är sjukligt förtjusta i en viss ts-halt och då blir det ju lite annorlunda.

Teoretiskt sett tar det lika lång tid för en häst att äta 10 kilo hå(kilo foder) som 10 kilo ensilage(kilo foder). Men eftersom ts-halten är lägre i ensilage så måste man ge fler kilo ensilage för att få samma näringsinnehåll som en viss mängd hö. Därför förlängs ättiden när man ger ensilage, helt enkelt för att man måste ge mer för att uppnå samma näringsinnehåll. Sedan är det ju som föregående talare säger att vissa hästar är sjukligt förtjusta i en viss ts-halt och då blir det ju lite annorlunda.

Jo jag är medveten om att de behöver mer av ett blött foder för att få i sig sammamängd TS. Frågeställningen är väl om hur stora skillnader i ättid de är på blöta och torra foder.

Rent teoretiskt borde det vara så att 1 kg hö och ett kg silage borde ta lika lång tid att få i sig, men min undran var väl om det kan vara så att de inte behöver tugga lika länge med ett blött foder och därför blir ätttiden per kg foder kortare?!
Man vet ju att de tuggar långstråiga foder längre och då var min fundering om de även tuggar torra och grovstråiga foder längre, men på Alexandras svar verkar det inte vara så.

Detta skulle isåfall innebära att det för de lättfödda hästarna är en fördel att ge silage istället för hö eftersom ättiden förlängs på samma mängd TS.

Mina hästar har en snittförbrukning på ca 16 kg HÖ/dag, och då får de ändå inte helt fritt.
Jag vill ju att de ska ha att äta en stor del av dygnet men detta ger ju tyvärr också lätt en viss övervikt. Om jag byter till silage kan jag kanske gå ner i kg TS men ändå behålla samma ättid vilket vore bra.

Finns fler som har erfarenheter kring detta?

Min tanke med blött silage till ponnyn är ju att kunna ge mer kilo foder, men utan att ge mer MJ. Det blir inte så i år dock, då det här med 51% har samma MJ-värde per kilo foder som mitt torrare silage.. (Dvs det med 51% TS har högre värden per kilo foder).

Men för mig så ju lägre TS, så teoretiskt dessto läger MJ per kilo foder. Och lägre MJ/kg foder innebär ju mer kilo jag kan ge utan att han blir ännu fetare.

Dock som det blev nu, så har jag samma MJ, måste behålla samma kilo foder, så det enda som händer är att han får mindre TS per dygn. Och det är ju ingen vinst alls i sig dessvärre (men det uppvägs av att en viss fblherre äter som en hel häst av det blöta, och han har således ökat både TS och MJ-intag, och jag har kunat kapa kraftfoder, halleluja).

Men om ditt resonemang ska funka, så krävs det att det blötare silaget innehåller mindre MJ/kg foder än det du gett innan.

Lite jmf:

Hö - har jag aldrig lyckats få under 7 MJ/kg foder. Herrn har ett behov på typ 40 eller nåt :crazy:, men blir inte en glad ponny under 10 kg foder/dag. 10 * 7 = 70 MJ och 8.4 kg TS

Hösilage 65%, 5.8 MJ/kg foder. 10 kg foder = 58 MJ och 6,5 kg TS

Hösilage 51% 5.8 MJ/kg foder = 58 MJ och 5,1 kg/ts.

Som du ser så vann jag INGENTING med det blötare silaget till ponnyn. Jag bara förlorar, 1,4 kg TS närmare bestämt (och han hamnar under 1.5 kg TS/100 kg, men över minimi 1 kg TS/100 kg). Ättiden är ungefär densamma vad jag kan bedömma.

Däremot om man tar en med 60 MJ som behov

Med hö med 85% och 7 MJ/kg foder kan man ge 9 kg (63 MJ), man får då 7,5 kg TS
Med silage 65% och 6 MJ/kg kn man ge 10 kg (60 MJ) och får 6,5 kg TS
Med silage 50% och 4 MJ per kilo foder, kan man ge 15 kilo foder (=60 MJ) och får 7,5 kg TS

Dvs med höet och det blöta silaget så samma mängd TS och samma MJ, men 6 kilos skillnad i kilo foder. Dvs förlängd ättid.

Det ovanstående är vad jag skulle vilja åstadkomma med blött silage, fvs få ner MJ/kg foder så han kan få äta mer, utan att bli smällfet/are.

Men du tyckte 'om du byter till silage kan du kanske gå ner i kilo TS men utan att minska ättiden'. Och ja, ska man tro utfallet hitills för ponnyn här så är det ju just det jag gjort. Men det finns ingen vinst i det tyvärr - alls. Bara mindre TS.

Så, hur skiljer sig värdena per kilo foder i dina alt - DÄR är det som kan göra skillnaden i min värld (lägre TS är ju inte eftersträvansvärt för mig, och ska det nu bli det så ska det ju helst sammanfalla med lägre MJ)

Liknande trådar

Foder & Strö En sockerfråga.. Gjorde en sockeranalys hos Vidilab i år då de nu har analys uppdelat på de olika sockerarterna, men vad säjer dessa...
Svar
1
· Visningar
1 379
Senast: animalasia
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
6 060
Senast: trollmamma
·
Ekonomi & Juridik Så jag flyttade mina hästar i novemeber till nytt stall, stod i annonsen fri tillgång hösilage (ingen analys, eget) och jag frågade även... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 087
Foder & Strö Var tvungen att byta hö, eftersom min bonde hade slut. Har kämpat som en galning för att få tag i hö här, alla har slut eller så är det...
Svar
12
· Visningar
1 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka