Återigen, jag propagerar inte för ett forum för rasen travare, utan ett forum för träning/ridning av Ridtravare.
Precis som många säger så är det speciellt att rida/tävla islandshäst.
Likadant är det med ridtravare.
Att säga att det är precis likadan ridning när det gäller halvblod och travare är fel.
Det krävs nog att man ridit bådadera för att förstå vad jag menar.
Dessutom så har det återigen dykt upp trådar om träning av travare på både ridning och hoppning, nästan identiska med dom som fanns uppe för ett par dagar sedan...
Det är väl bara att sätta sig ner och länka ihop då.

En fråga till Gunnar, är det jätte mycket bök med att åtminstonde få prova ett litet tag?
 
Jag vill inte ha ett forum för hästrasen travhäst. Utan för fd travare, det kan vara lite speciellt att rida dom. Man måste skola om dom och få dom att gå från att springa snabbt och hårt till att "dansa"...
Men okej, vill inte du (gunnar) och madelene ha det så antar jag att det inte är mycket jag kan göra. Men jag och tydligen några andra tycker att det vore bra...
 
Tycker att ett Forum för oss som har föredetta travare som ridhästar borde få ett eget forum. islandshästryttarna har ett... Det vore väldigt bra att ha ett eget forum där vi travhästryttare kan samlas för att utbyta erfarenheter, ge tips och råd för det är en viss skillnad att rida och omskola en ravare än vad det är att rida och skola in en vanlig "ridhäst" vill absolut itne segrigera någon hästras, vill inte se mig som dåligare eller bättre än de som rider "riktiga ridhästar" utan endast kunna diskutera med de som är samma sitts som mig själv!

Så snälla Gunnar! är inte bar ajag som vill detta. Ett forum för fd travare som ridhästar vore fantastikst! Kan du inte ha ett forum på prov tillsvidare tills vi ser hur det går? Fungerar det inte så ta bort det men då har vi fått en chans iallfall!

;)
 
Hej!
Jag tror absolut inte på ett eget forum för ryttare som rider fd travare. Varför? Jag tycker det räcker att de sorteras under respektive gren som inläggen handlar om (hoppning, dressyr, distans etc...)

Sen att fd travhäsen generellt har andra förutsättningar att hävda sig i t ex dressyr är ju en annan sak.

Personligen tror jag det bara ökar motsättningar och fördomar. Hjälperna och ridningen är den samma inom disciplinen, oavsett hästras. Svårigheterna och förutsättningarna ser lite olika ut. Men det gör det ju i alla fall, oavsett hästras! Var drar man då gränsen? Elitryttare, lätt klassryttare, msv-ryttare eller vaddå?

Att islandshästarna har ett eget forum tycker jag motiveras väl av att de tävlas i separata tävlingar och att gångarterna tölt och pass diskutteras i hög utsträckning.

Nä, fram för en öppen diskussion mellan ryttare av olika hästraser istället! :bump:
 
Bara för att tjata lite.

Hur många av dom trådarna som ligger på Islandsforumet idag handlar om gångartstävlande?
Just nu tycker jag det verkar som att man bara behöver nämna island i tråden för att den skall platsa.

En bra ide´att döpa om det till gångartstävlande då skulle nog ingen skriva där och vi skulle kunna få platsen till ridtravarna.

En ger sig aldrig så länge man har ett argument kvar.
 
Varför inte starta en egen sida med forum för just fd travare? Det vore ju den enklaste lösningen, eller hur?

Varför ska då inte vi som har fjordhäst få ett eget forum, för att utbyta våra fjordhäst bekymmer?

"STC har ju faktiskt börjat så smått med tävlingar endast öppna för travhästar, då borde ju vi kunna få ett "eget" forum..."
Det finns ju tävlingar som är endast öppna för fjordingar, tycker du att vi ska få ett eget forum då? Antagligen inte. Och listan som är endast öppen för en viss ras kan göras lång, men likt förbannat får dom inte ett eget forum. Varför ska ni särbehandlas? Ja, jag har själv ridit travare och umgås dagligen med travare och jag ser ingensomhelst skillnad på dom och mina hästar förutom att dom hästarna är större.
 
Det verkar som om du inte har läst alla inlägg? Eftersom du inte förstår. Fjordhäst är en RAS. Vi är inte ute efter ett forum för RASEN fd travare. Utan eftersom att så många rider fd travare och eftersom det är så speciellt att rida dom. Så mycket specialträning och tips behövs ju inte till fjordingar, eller hur?
 
Det är inget speciellt med att rida fd travare tycker jag. Det kanske visst behövs tips och specialträning till fjordingar. Många tror ju att fjordhästen är en trög och tjurig häst. Vi kanske behöver tips om hur vi ska få våra fjordingar att vara mindre tjuriga och tröga. Eller som det oftare är, hästen är het.

Det jag mest opponerar mig emot var att eftersom det finns vissa tävlingar endast öppna för fd travare så borde ni få ett eget forum. Ni tävlar ju endå samma sorts tävlingar som alla andra, bara det att det är mot samma ras. Islänningarna har ju en egen tävling.

Det enklaste för er borde ju vara att ska en egen forumsida endast för fd travare. Eller skapa en mailing-lista för folk som rider fd travare.
Det finns en fjordmailing lista för just oss som behöver reflektera vår fjordproblem med varandra, och eftersom det finns många som tävlar flitigt och tränat mycket med sina hästar kan man ju också få råd från dem så att man kan lösa sina egna problem.
 
Eftersom det inte verkar bli något forum för er som diskuterar detta så kommer jag med ett tips.
Skaffa en hemsida där ni kan hålla till. Fixa ett diskussionsforum. Inte så svårt. Då har ni ett forum. Verkar ju ändå inte som om det kommer något sådant forum här.
 
Jag tycker nog det är skillnad på att rida fd travare. Dom har helt andra muskler och det krävs mycket för att skola om dom... ofta är dom hårda i munnen, kan inte alls sidvärts utan springer bara rakt fram och har svårt att länga sig utan vill bara springa snabbare.
 
Tror du inte att min fjording har haft dom problemen då? Ska jag då hålla till på ert fd travar forum eller ska jag ställa samma frågor som ni fast på ett annat forum eftersom era hästar tydligen inte fungerar som alla andra.
 
Har din fjording haft de problemen. Jaha...
Det är kanske inte så vanligt att fjordningar har speciella problem. Bra mycket vanligare att fd travare har det. Men det är onödigt att tjata. Gunnar tänker ändå inte låta oss som vill ha det få det...
 
Skall man se det så så skulle ju varge ras ha ett eget forum, huja så fel det skulle bli.
 
Njaa... Det går ju att skriva i tex. ridnings forumet om man har frågot om ridning..
 
Jaså. Det visst jag inte. Har jag inte hört att någon någonsin har sagt fast jag känner folk med många olika raser. :): Visste inte att ex halvblod hade några problem, russ några andra osv. Men alltid lär man sig nåt nytt.
 
Fast nu var det ju inte RASEN travare utan för fd travare, vilket är en stor del av antalet hästar här...
 
Nja, den här diskussionen har tagits upp och diskuterats fram o tillbaka ett antal gånger, så det blir nog inte av.
"Omskolning" är en tråd som jag tycker behövs. Där kan ju vissa frågor om travare placeras, men även omskolning från hoppning till dressyr, osv.
/Linnea
 

Liknande trådar

Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
7 555
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·
Gnägg Visste inte vilket forum jag skulle posta i, så jag provar här. Jag försöker hjälpa en person från Irland som sålde sin häst till en...
Svar
1
· Visningar
696
Kropp & Själ Jag vill egentligen inte starta en debatt om kosttillskotts verkan eller ej men inser att det är svårt att låta bli. Jag har, av skäl...
2
Svar
21
· Visningar
1 284
Senast: gammalek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp