Förvara hästpass i stallet?

Sv: Förvara hästpass i stallet?

Jag tycker inte heller att man ska ha hästen i ett stall om man inte litar på stallägaren,

Fast det är ju som vilket förhållande som helst... Det kan ju vara skitbra i början, sen händer något.

Hur många skaffar inte barn med män som sedan skiljer sig och det blir riktigt hemska skilsmässor osv?
Sidor kan komma fram vid meningsskiljaktigheter...

Är själv "stallägare", och har inackorderingarnas pass. Vet inte om vi även har ägarbevis, men eftersom jag känner mig väldigt ärlig så bryr jag mig inte. Ringer de och ber att få komma och hämta passen så är det självklart att de får det.

Vi har haft det så ett tag, för tidigare glömde antingen inackorderingarna eller jag att ge/be om passen när vet kom och vaccinerade, så efter att antal nya vaccinationskort bestämde vi att passen skulle förvaras här.

Jag skulle inte komma på tanken att slakta en häst, men förstår att folk är oroliga. Tråkigt med allt skit som finns runt om i landet!

En häst är alltid en häst, men utan häst är ett pass bara lite papper.

Fast de andra djuren föds ju upp i livsmedelsindustrin, jag tycker det är logiskt att det är en viss skillnad.
Min häst ska heller inte bli kött så jag ser ingen anledning till att alla dessa registreringar skall göras.

Fast de andra djuren föds ju upp i livsmedelsindustrin, jag tycker det är logiskt att det är en viss skillnad.
Min häst ska heller inte bli kött så jag ser ingen anledning till att alla dessa registreringar skall göras.
Det är ju det jag har skrivit att det finns undantag för hästar som gör att de kan röra sig friare än andra lantbruksdjur och som gör det enklare för hästägaren. Men till sist så finns de som lämnar hästar till livsmedelsproduktion och dessa hästar kan få precis samma smittor m m som hästar som bara fungerar som nöjsedjur. Precis som att du är säker på att din häst inte ska slaktas när den dagen kommer utan att du hellre betalar alla kostnader som det blir med en avlivning istället. Men kanske du inte kan ha hästen kvar tills den dagen kommer och nya ägaren kanske tycker att det är bättre att den får bli "kött" som du skriver och slippa lägga ut ett antal tusenlappar på att ta bort den. Kanske till och med istället få lite betalt för den.

Fast det är ju som vilket förhållande som helst... Det kan ju vara skitbra i början, sen händer något.

Hur många skaffar inte barn med män som sedan skiljer sig och det blir riktigt hemska skilsmässor osv?
Sidor kan komma fram vid meningsskiljaktigheter...

Ja så är det, men om man från början inte litar på stallägaren så stallar men ju inte in hästen där, sen är det ju som du säger att det kan komma sidor och beteenden efter hand som man inte visste fanns!

Jo det står kopiera i den svenska versionen: Artikel 6 i 504/2008:
"8. Identitetshandlingen får inte kopieras eller ersättas, utom
enligt bestämmelserna i artiklarna 16 och 17."

Det är ju ett rent översättarfel. Det borde stå dupliceras eller reproduceras, vilket inte är tillåtet med någon form av pass, men en ren kopia från kopieringsmaskinen där det syns att det är en kopia av t ex en framsida eller en vaccinationssida är tillåtet även på pass för människor. Översättaren har förmodligen menat "kopiera" som i en exakt kopia eller en förfalskning, men det uppfattas som att man inte ens får göra en avbildning av passet i en kopieringsmaskin. Därför blir det fel val av ord.

I den engelska versionen står det :
"8. The identification document shall not be duplicated or
replaced, except as provided for in Articles 16 and 17."

I den tyska:
"(8) Das Identifizierungsdokument darf nicht dupliziert oder
ersetzt werden, außer in den von Artikel 16 und 17 vorgesehenen
Fällen."

I den franska:
"8. Le document d’identification ne peut être reproduit ou
remplacé, sauf dans les cas prévus aux articles 16 et 17."

De andra länderna har inte använt ordet "kopiera" :angel:

Men enligt jurister gäller den befintliga översättningen fram till dess att den är ändrad hos kommissionen, så det har inte så stor betydelse om det är en översättningsmiss eller inte. Eftersom det dessutom är tveksamt vad man har för använding av kopian, eftersom vi verkar överens om att det inte är ett alternativ till hästpasset, så har det kanske inte så stor praktisk betydelse i alla fall. Sannolikheten att någon ska leta igenom hemmet efter en kopia på hästpasset är ju inte så stor... Det finns betydligt allvarligare översättningsmissar i andra förordningar...

David

kl

Vi förvarar hästarnas pass i stallet, bakom en låst dörr i ett kassaskåp som vi inackorderingar har tillgång till. Fungerar bra och ingen av oss har haft några som helst invändningar mot det.

Att någon skulle stjäla pass och häst och åka och slakta den ser jag som högst otroligt. Då tror jag mer på att de stjäl själva hästen och slaktar den svart. Om de ska använda passet för att slakta hästen lagligt så kommer det ju även att föras papper på det hela - vart den slaktades och av vem etc.

Mina föräldrar har inackorderingsstall (inte där jag bor) och när detta kom på tal visade det sig att det var ju inte alla som hade pass till sina hästar.... Fastän det själva sagt att "alla papper är iordning" när de flyttade dit. Inte konstigt att de inte vill förvara dem i stallet när de inte har några..

Ägarbevis förvarar jag dock inte i stallet.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 797
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·
Juridik & Ekonomi När jag vaknade härom morgonen stod min granne på min uteplats, utanför lägenheten (markplan), och glodde in genom mitt sovrumsfönster... 2 3
Svar
44
· Visningar
5 005
Senast: jemeni
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025