Förvaring i stallgången

xandoor

Trådstartare
Hur förvarar ni era täcken och borstar på ett smart sätt ?
Jag vill inte ha en massa saker liggandes på golvet utan vill gärna ha upp det på väggarna.

Har dock "problemet" att i mitt nyrenoverade stall så har vi valt att inte ha några galler för boxarna. Hästarna älskar de öppna boxarna så jag vill inte gärna sätta upp galler.
Men..jag saknar mina täckeshängare på boxdörren som jag hade förut innan renoveringen. Var så smidigt att ha utegångstäcket hängandes där eftersom det används varje dag.

Har läst i flera trådar att hästarna kan bryta käken om man sätter upp en täckeshängare på boxdörren.

Hur gör ni andra som inte har boxgaller ?
Vad är bästa lösningen av förvaring av täcken och borstar på vägg?

Sv: Förvaring i stallgången

Jag ska nog eg inte svara i denna tråden... Jag tycker inte att man ska ha NÅGOT i stallgången... Ser bara stökigt ut ju...

Tror du att hästen kan ha ett täcke på en hängare utanför så kan du väl hänga det direkt på dörren... Det kan jag ju hålla mig till att kan vara ok utan att störa det fina med en städad stallgång.

Ska man ha saker som borstar- varför inte i en snygg boxpåse från equiline eller så... Där kan man kasta in ett svettäcke också. Eller bygg en snygg låda att ha sakerna i. Bara det inte blir dammigt...

Jag har en gammal köksbänk med underskåp i stallgången för att förvara diverse prylar i. Och två garderober med täcken som inte används för tillfället, en till varje häst. Där dessa står passerar det dock inga hästar. Jag brukar hänga täcket som används över boxkanten bara, de får vara i fred...

Borstar har jag i en ryktväska (från hööks) som antingen hänger på en krok eller hänger inne i sadelkammaren. Annars funkar typ cykelkorg eller rullvagn bra, det har jag haft tidigare. Numera tjänstgör rullvagnen till benlindeförvaring, och cykelkorgen till skitiga benskydd och reflexer...

Täcken vill jag inte ha i stallet. Men har borstar, lindor och andra smågrejer i stallet. Har köpt skoskåp i plast från Ikea (Trones) och har på en vägg. I tre lådor får jag plats med alla smågrejer som jag vill ha nära tillhands och förvaringen tar inte stor plats :) Och så slipper man ha grejer drällande på golvet, samt att lådorna är lätta att hålla rena.

Jag ska nog eg inte svara i denna tråden... Jag tycker inte att man ska ha NÅGOT i stallgången... Ser bara stökigt ut ju...QUOTE]

Ja, att det ser stökigt ut tycker jag oxå.
Det är därför jag försöker hitta bra lösningar så att det ser okej ut och att jag slipper ha saker på golvet.
Jag är pedant av mig och vill ha ordning omkring mig.

Täcken vill jag inte ha i stallet. Men har borstar, lindor och andra smågrejer i stallet. Har köpt skoskåp i plast från Ikea (Trones) och har på en vägg. I tre lådor får jag plats med alla smågrejer som jag vill ha nära tillhands och förvaringen tar inte stor plats :) Och så slipper man ha grejer drällande på golvet, samt att lådorna är lätta att hålla rena.

Ska kolla upp det skoskåpet. Tack för tipset
Det är bara ett täcke som jag vill ha vid boxväggen / häst. Detta för att slippa dra på täckena fram och tillbaka. Mina hästar går ute till sena kvällen och kommer ut tidigt på morgon så att det hänger ett täcke på boxväggen stör inte mig, det underlättar.

Det var så lite så :)
Förresten har faktiskt hemmagjorda täckeshängare i gamla stalldelen. Det beror ju lite på hurdana boxdörrar du har. Hängarna sitter vid sidan av dörren, har slagdörrar, detta sätt fungerar ju inte med dragdörrar om man inte monterar fast hängaren på dörren.

Hängarna är gjorda av rundstav och remläder. Rundstaven är ca 2,5cm i diameter och ca 1 m lång. Lädret ca 2,5 cm brett, är fastskruvat i väggen på ena sidan och nedåt har jag nitat ihop lädret till en ögla vilken man kan trä staven igenom. Det fungerar även att skruva fast lädret i staven. När täckena inte hängt på så har hängaren hängt plant mot väggen. Det går säkert att använda något annat material än läder till remmarna, men de ska ju kunna gå av om olyckan är framme men samtidigt vara så pass "starka" att de orkar hålla upp täcket.

Oj vilken dålig förklaring, men jag hoppas att du förstå hur jag menade med rundstaven och lädret.:D

Vi har täckeshängare på alla boxdörrar. Där får hänga MAX 1 täcke och det skall vara ihopvikt ordentligt. Var noggrann med att köpa täckeshängare med krokar. På den ena hänger grimma+grimskaft och på den andra ev ryktpåse/hink med nödvändigheter man vill komma åt snabbt

Hur förvarar ni era täcken och borstar på ett smart sätt ?
Jag vill inte ha en massa saker liggandes på golvet utan vill gärna ha upp det på väggarna.

Har dock "problemet" att i mitt nyrenoverade stall så har vi valt att inte ha några galler för boxarna. Hästarna älskar de öppna boxarna så jag vill inte gärna sätta upp galler.
Men..jag saknar mina täckeshängare på boxdörren som jag hade förut innan renoveringen. Var så smidigt att ha utegångstäcket hängandes där eftersom det används varje dag.

Har läst i flera trådar att hästarna kan bryta käken om man sätter upp en täckeshängare på boxdörren.

Hur gör ni andra som inte har boxgaller ?
Vad är bästa lösningen av förvaring av täcken och borstar på vägg?

Måste täckeshängaren absolut hänga på boxdörren?? Du kan ju ha täckeshängaren monterad på en annan vägg i stallet där hästarna inte kommer åt den.

För övrigt anser jag att det ska vara helt rent i stallgången. Jag har bara det aktuella täcken hänger framme, resten är i sadelkammaren. Ryktborstar har jag i en ryktlåda som förvaras i sadelkammaren.

Har dock en liiiiten smal trådhylla i ett hörn där jag har rotborste och hovkrats.

Men i övrigt så är det helt rent i stallgången, vill inte att hästarna ska kunna fastna i något ifall de kommer lösa.

/Lizzie

Liknande trådar

Hemmet Som jag har skrivit någon annanstans funderar jag på att inreda min torpvind. Det är väldigt lågt i tak, så det handlar inte om att man...
Svar
9
· Visningar
866
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 998
Senast: Ajda
·
Anläggning Jag har en stor lada på min gård, där jag har en fundering på att bygga boxar. Jag vill helst bygga själv, dels av kostnadsskäl och dels... 2
Svar
20
· Visningar
3 055
Senast: Pilot
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu... 2
Svar
26
· Visningar
3 663
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31
  • Senast tagna bilden XVI