Förvirrad av tränsets märkning, Classic

Qosack

Trådstartare
Spontanköpte ett träns där pannbandet är märkt Classic (se bild). Lädret kändes så mjukt och av jättebra kvalité (jag är rätt petig gällande läder), tränset är beg. och kostade endast 100 kr så jag kunde inte låta bli:angel:

Kom hem och började söka på träns Classic. Insåg snabbt att det fanns lite olika och prisklasserna varierade rätt rejält.

Många kända märken har någon modell som heter Classic men då skulle väl tränset vara märkt med märket och inte modellen antar jag.
Sen finns träns från Hansbo som de kallar för Classic. Inte så jättedyra men då är inte pannbanden märkta som mitt.
Sen finns ett märke som faktiskt heter Classic och dessa pannband är märkta som mitt tror jag. Bilderna är lite svåra att se ibland så helt säker är jag inte. Ser att det sitter någon form av emblem men ser inte riktigt vad det står.

Någon som har ett sånt träns som ser ut som mitt? Vill ju gärna tro att det är det dyrare som jag fyndat, haha :D

009-6.jpg

Sv: Förvirrad av tränsets märkning, Classic

Hubertus Classic. Kostar väl kanske 800-900 nytt utan tyglar kanske?

Hubertus har typ tre olika prismodeller om jag inte minns helt fel. Den billiga heter Cheval.

Senast ändrad:

Jag har ett likadant som du.
Iaf så är mitt nackstycke likadant som ditt och pannbandet med.
Jag köpte mitt på My one och har för mig att det är märket classic. Tror det koastade runt 6-7 hundra.

Ooh! Jag har också ett träns som har samma märkning och trots att jag köpt det själv för väldigt längesedan har jag alltid undrat vad det egentligen är för märke, glömsk som jag är. Är ganska säker på att det kostade runt 800kr.

Jag hittar självklart ingen bild på just märket på pannbandet men det är Hubertus typsika "S" i Classic iaf. Goggla Hubertus Classic så kan du ju iaf jämföra helhetsbilder med ditt träns. Tror du har samma modell som vi har.

Fast mitt hubertus classic hade inte den loggan, den var grön i bakgrunden och hade andra S

Fast mitt hubertus classic hade inte den loggan, den var grön i bakgrunden och hade andra S

Det beror nog delvis på när tränset är gjort. Hur gammalt var ditt? För från början hade de väl bara classicsystemet? Innan de gjorde billigare varianter. Och då vill jag minnas att det var grönt classic. Cheval är tex rött i bakgrunden nu i bakgrunden.

Helt klart ett Hubertus Classic:). Ett riktigt fynd för en hundring!!

Det där är ett Hubertus träns. Dom är alltid märkta "Classic", såvida dom inte är väldigt gammla...

Tack alla för svar:):bow:

Googlade lite på Hubertus Classic och jo det verkar stämma att det är ett sånt. Trodde det skulle stå Hubertus någonstans på tränset då. S:n i loggan ser likadana ut i varejfall.
Skoj att veta vad det är man köpt:)

Modellen verkar idag kosta mellan 900-1000 så jag är nöjd med mitt pris:p tränset är i jättebra skick!

Precis... mina är bara märkta i lädret med Hubertus... men så är dom från tidigt 80-tal förståss......

Som andra redan sagt, det är ett Hubertus Classic, och ett av mina favorit läder faktiskt trots humant pris! Även Chaval är inte alls dåligt med tanke på hur billigt det är. (och jag gillar annars väldigt kvalité som CWD, Döbert etc. men Hubertus hade tidigare underbart läder och även nu helt ok faktiskt, med tanke på hur mycket dåligt det finns)

Det kommer du säkert kunna ha länge o bra sålänge du tar hand om det, kul med bra fynd :)

Älskar fynda kvalite till BRA pris....

Köpte ett begagnat Stübben träns för 100:- innan jul, Inte en skråma på det bara insmort i princip.

Köpte en Sprenger KK kandarstång för >200:- begagnad den också, på samma ställe....

Jag hittade ett underbart Farmland för 250 spänn :) (fast pållen rippade sönder käkremmen nyligen när han fastnade, han är expert på det :/ )
Och ett nyskick Farmland kadnar för 1000spänn jämt komplett, visserligen mycket mer än 250 kronor men för vad det var så var det bra pris tyckte jag, älskar Farmland :D

Du är ju Queen av träns Palle ;)

Hej igen! Testade tränset igår och det var lite märkliga propotioner på tränset. Käkremmen samt nosremmen på nosgrimman var gigantiska och krävde extra hål. Övriga delar satt perfekt. Det är märkt C på de olika delarna (intryckt i lädret) så det borde ju vara cob, vilket det också stod på lappen. Ponnyn har aldrig krävt mindre än cob (går ibland som på full på vissa saker).

Brukar Hubertusträns vara lite konstiga i storlekarna?:confused:

Det beror nog delvis på när tränset är gjort. Hur gammalt var ditt? För från början hade de väl bara classicsystemet? Innan de gjorde billigare varianter. Och då vill jag minnas att det var grönt classic. Cheval är tex rött i bakgrunden nu i bakgrunden.

Köpte mitt för ett år sedan, men det var på rean så jag vet inte hur gammal det var. Kostade 200 och var helt gudomligt. Riktigt snygg,t nätt rundsytt kandar:love: med innåtvända spännen och jättehärliga tyglar. Grät nästan blod när det inte passade hästen som har ganska stort huvud. Men sålde det för 700 så förlusten blev lite lättare då.

Det enda jag vet är att dom är rätt stora i storlekarna, dom gamla Full jag har passar även dom hästar som drar Xfull utan vidare.....

De nya har skitlång käkrem och de gamla (åtm det enda gamla jag sett) hade skitkort käkrem.

Min connemara och mammas häst delar ett classic (samma som du tror jag). Käkremmen på innersta är lite lång, nosgrimman tycker jag nästan sitter hårt på yttersta (har bara lös engelsk) och jag tror mamma drar till 2-3 samt har något av de innerst på nosremmen. Sidostyckena sitter på 1-2 respektive 2-3 innifrån för min respektive mammas. Storlek full, annars gick nosgrimman inte runt alls :p

Ok då vet jag att just käkremmen är på tok överdimensionerad. Synd att de misslyckas att få till storlekarna bättre. Lädret verkar ju som sagt jättefint.

Jaja jag är jättenöjd med tränset ändå:p

Liknande trådar

Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 756
Senast: Alexandra_W
·
L
Utrustning halvt Stübbenträns ? ? ? Måste bara få skriva av mej min "ledsenhet" över en internetaffär som gick helt åt pipsvängen :devil... 2
Svar
23
· Visningar
3 074
Senast: Wembley
·
Utrustning Jag har precis fått ett begagnat träns med posten, som väl inte riktigt motsvarade mina förväntningar. Tror jag?:D Det såldes som "CH... 2
Svar
20
· Visningar
1 863
Senast: palle
·
Utrustning Varför blir alla nosgrimmor jag köper så konstiga efter ett tag? :confused: Jag har köpt tre aachen(stavas?)nosgrimmor på tre år och...
Svar
6
· Visningar
970

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka