förvirrad.

attempt

Trådstartare
Jag ska köpa min första kapson till min häst, och jag har läst igenom olika trådar här på bukefalos, och även pratat med olika hästmänniskor, och alla säger olika om vilken kapson som är bäst.
Vissa tycker att cykelkedjekapsonen är bättre, vissa tycker att den med fast järn är bättre. Vilken ska jag köpa? :crazy:

Än så länge använder jag bara den till det grundläggande markarbetet.

Sv: förvirrad.

Jag måste säga, att jag blir MINST lika förvirrad som du, när jag läser din fråga om kapson...

14.23 idag, berättar du om din första träning för AR-instruktör med Cindi...

I morses var jag och min häst iväg på hennes första träning i akademisk ridkonst, vilket kändes mycket spännande, intressant och roligt eftersom det var hennes första träning i ridhus och för denna tränaren. (jag känner tränaren sen innan)

Varför, frågar du OSS, som aldrig har sett dig och din häst "in action", vad du ska ha för utrustning och inte din tränare som både sett dig och din häst??? :confused:

Jag har aldrig använt kapson, vare sig till ridning eller markarbete, utan jag använder repgrimma, eller vanligt tränsbett.

Men vad jag förstått, så anser många... däribland min tränare att kapsoner med stela nosjärn är bäst, då de även om de rör sig lite i sidled ligger kvar på nosryggen och inte "glider runt" som andra kapsoner kan göra.

Hoppas att du hittar något som passar dig och din häst och lycka till i er fortsatta utbildning tillsammans. :banana: :bow:

Senast ändrad:

Jo, jag vet att jag kunde ha frågat min tränare, men mitt huvud blev så fullt utan allt annat så jag glömde helt enkelt av att fråga, så därför tänkte jag fråga er vilken kapson ni anser vara bäst, bara för att kolla av liksom.

Men jag ska fråga tränaren vid nästa tillfälle, självklart!

För att generalisera: det är enklast att ha en cykedlkedje kapson om man har flera hästar eftersom det formar om sig varje gång.

En fast kapson ligger bättre och stadigare och man måste inte spänna lika hårt, men går oftast bara att ha på en häst.

Sen finns det hästar och ryttare som föredrar det ena eller andra bara p.g.a hur de är, men den frågan kan ingen annan än du själv svara på.

Liknande trådar

Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
2 152
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 802
Senast: sorbifolia
·
Övr. Katt Vi har en hona på 10 år, hon har fått två kullar för länge sen där vi har behållt en hane som nu är 8 år. Nu fick vi en ny kattunge för...
Svar
11
· Visningar
917
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Krävande föräldrar
  • Tandfen utan kontanter
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur