Forzabs nya?

Bukefalos 30 år!

Thera

Trådstartare
Forzab har ju kommit med ett gäng nya transporter, nån som har erfarenhet?

Gillar att det äntligen går att få fronturlastning, men är det nån som vet om det går att plocka ut mellanväggen helt?

Forzab har ju kommit med ett gäng nya transporter, nån som har erfarenhet?

Gillar att det äntligen går att få fronturlastning, men är det nån som vet om det går att plocka ut mellanväggen helt?
Tittade på det i Falsterbo 2024 och då gick det iaf inte. Efter många år med boj och Forzab lutar det tyvärr åt att nästa släp blir av annat märke. Var inte alls imponerad av forzabs nya.

Har varit och tittat, och det går att ta ut mellanväggen som jag uppfattar det.

Väntar nu på att få se en demovagn med kombibakdörr.

Är dock lite skeptisk till sadelkammarlösningen.

Har varit och tittat, och det går att ta ut mellanväggen som jag uppfattar det.

Väntar nu på att få se en demovagn med kombibakdörr.

Är dock lite skeptisk till sadelkammarlösningen.
Då har de nog uppdaterat sedan jag tittade. Då satt mitt mittstolpen några dm bakom frambommarna och den delen av mellanväggen som satt mellan bommar och mittstolpe blev kvar även om resten av mellanväggen gick att ta ut.

Då har de nog uppdaterat sedan jag tittade. Då satt mitt mittstolpen några dm bakom frambommarna och den delen av mellanväggen som satt mellan bommar och mittstolpe blev kvar även om resten av mellanväggen gick att ta ut.
Det är ju en väldigt viktig detalj. Man använder ju transporten för att kunna flytta allehanda grejer så att transporten går att göra ”naken” någorlunda lätt är nödvändigt, enligt mig.

Det är ju en väldigt viktig detalj. Man använder ju transporten för att kunna flytta allehanda grejer så att transporten går att göra ”naken” någorlunda lätt är nödvändigt, enligt mig.
Exakt. Sen tror jag du kan ta ut bommar och mittstolpe och på så sätt få bort allt. Jag gillar dock att bara ta mittväggen och då bara ha bommarna kvar. Det gick inte här.

Jag var jätte besviken på den nya Forzaben (2024, saker kan ha uppdaterats sedan dess). Flera saker jag inte alls gillade. Hoppas verkligen det kommer en uppdaterad version som passar mig bättre. Har varit så nöjd med mina Boj/Forzab i alla år så tar emot att byta märke 😕

Av vilken anledning?😊
Dels så vill jag inte ha någon sadelkammare alls egentligen, men kan väl stå med en sådan om jag måste, men framför allt så kör jag ofta sto med (löst) föl, och grupper med får som ska flyttas mellan beten, och jag upplever den inre sadelkammardörren som klen, att den skulle kunna gå sönder om/när ett dussin får eller en fölunge trycker emot.

För min det - tung och otymplig dörr. Och visst måste man gå igenom sadelkammare eller ”förråd” för att komma till hästdelen. Förrådsdelen är öppen in till hästarna.
Förrådsdelen är inte öppen in till hästarna, där finns en skjutdörrskonstruktion, så det är "stängt".

Om man har fronturlastning, så måste man endera öppna och fälla ner fronturlastningen och på så sätt komma in till hästarna, eller gå igenom förrådsdelen.

Det ser verkligen ut på bilderna som att inte hela mellanväggen går att få ut, vilket ju är jättesynd!
Eller har de gjort som Ifor Williams att det går, men du behöver köpa till en hellång bom.

Synd i så fall!

Det ser verkligen ut på bilderna som att inte hela mellanväggen går att få ut, vilket ju är jättesynd!
Eller har de gjort som Ifor Williams att det går, men du behöver köpa till en hellång bom.

Synd i så fall!
Ja det är en viktig detalj om man ska motivera inköpet, att den går lätt att använda för att köra cross, fyrhjuling etc.

Synd i så fall!
Eftersom det är dörrar bak, så finns inget behov av extra bom.

För mig är dörrar bak ett måste, det är så mycket enklare när man hanterar fåren och kan öppna endast ena dörren, och dessutom bara öppna till hälften.

Eftersom det är dörrar bak, så finns inget behov av extra bom.

För mig är dörrar bak ett måste, det är så mycket enklare när man hanterar fåren och kan öppna endast ena dörren, och dessutom bara öppna till hälften.
Jo, men fram behöver du ju en bom. För på bilderna ser det ut som det är två halvbommar som endast fäster i mellanväggen och plockar du ut den har du inget att fästa de i.

Jo, men fram behöver du ju en bom. För på bilderna ser det ut som det är två halvbommar som endast fäster i mellanväggen och plockar du ut den har du inget att fästa de i.
Så är det förmodligen iom att man kan välja fronturlastning. Då måste ju bommen vara delad och öppningsbar.

Så är det förmodligen iom att man kan välja fronturlastning. Då måste ju bommen vara delad och öppningsbar.

Ah, just det.. tänkte inte på det, men det är ju därför mellanväggen är tvådelad, så du kan vinkla främre delen för utlastning.

Typiskt! Jag vill kunna plocka ut mellanväggen men behålla frambommen, är så skönt på tävling att ha ordentligt med plats om man inte har uppstallning.

Ah, just det.. tänkte inte på det, men det är ju därför mellanväggen är tvådelad, så du kan vinkla främre delen för utlastning.

Typiskt! Jag vill kunna plocka ut mellanväggen men behålla frambommen, är så skönt på tävling att ha ordentligt med plats om man inte har uppstallning.
De har säkert en lösning så man kan köpa hel bom fram om man vill😊

De har säkert en lösning så man kan köpa hel bom fram om man vill😊
Nja det är ju mittstolpen som delar frambommarna. Sen är den främre lilla delen av mellanväggen fäst i mittstolpen. Så jag tror faktiskt att antingen får man ta ut rubbet eller så blir den främre lilla delen av mellanväggen kvar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka