Fosterrörelser?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare rulana_korsbar
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 3 090
R

rulana_korsbar

När är det rimligt att man kan känna/höra fostret i magen? Mitt sto är snart i sjätte månaden och jag tycker mig emellanåt känna att det finns något där som ger livstecken ifrån sig. Är det bara inbillning eller finns det en chans?

Sv: Fosterrörelser?

Om det är ett halvblodssto du har är fölet ung lika stor som en Beagle (hund alltså;) ) jag ska inte svära men jag tror det är önsketänkande att du känner ngt nu.

Ja du kan absolut känna fostret vid 6 mån, bästa stället är precis framför juvret lite vid sidan. Det känns som en fisk sprattlar till där inne. Det är spännande.:)

Komiskt att ni har helt olika svar :)

Det är inte ett halvblodssto, utan en connemaraponny. Vet inte om det spelar någon större roll?

Bara storleken på fostret. Det du känner framför juvret är förmodligen gas. Livmodern ligger inte mot bukväggen, så du kan inte känna ngt vid juvret.

Hon är efter Finney Master -Lambay Inver. Betäckt med morganhingst, Rainstorm Shadow. Tyckte inte det fanns några intressanta connemarahingstar på semin, vilket jag var tvungen att ha till min dam om hon skulle ta sig.

Hon är efter Finney Master -Lambay Inver. Betäckt med morganhingst, Rainstorm Shadow. Tyckte inte det fanns några intressanta connemarahingstar på semin, vilket jag var tvungen att ha till min dam om hon skulle ta sig.

Jaha. Ja det är synd att det bara finns en connemarahingst på semin. Har själv ett sto som krånglat mycket. Men hon är istället släkt med honom.

Hoppsan då! Har du inte känt på dina ston, eller varit gravid själv?
Jag har känt rörelser på min islänning vid 5 mån dräktighet och även på vårt hbl.
Vad menar du med gas :confused:
Livmodern ligger väl ändå precis innanför buken.
Sen beror det ju lite på hur livligt fostret är och vilken form stoet är i.
Äldre ston som fått flera föl bär sitt foster längre ner i buken tidigare:o

Visste inte att man måste ha fött barn själv för att få skriva här.
Jag har dock sett flera obduktioner på mitt dåvarande jobb Svelab.

Normalt har livmoderväggen inte "lagt" sig mot mitten av bukväggen vid 180 dygn, då stoet ff räknas som lågdräktig.

Vid ca 7 mån dräktighet kan du kanske känna rörelser, men oftast är det tarmarna!

Fann en ganska bra bild på tillväxten!:)
1 - 11 mån dräktighet:
pregnancy-horse.jpg

Bia

Senast ändrad:

När är det rimligt att man kan känna/höra fostret i magen? Mitt sto är snart i sjätte månaden och jag tycker mig emellanåt känna att det finns något där som ger livstecken ifrån sig. Är det bara inbillning eller finns det en chans?

Här får du en toppensida om fosterutvecklingen. Tyvärr är det ju kastade foster, men man får sig en bra bild på hur de ser ut vid olika tider. Den här adressen har jag hittat här på "Buke".
http://www.geocities.com/crayonboxminis/developmentminifetus

Blir mest förvirrad just nu... Jag borde alltså inte kunna känna fosterrörelser vid sex månader? Det är säkert tarmarna jag känner... Inte alls orimligt, som hon äter lär de jobba rätt hårt :rofl:

Tusen tack för länken! Kul att se hur stort fostret är, även om jag hälften av tiden satt med handen för ögonen :crazy:

Visste inte att man måste ha fött barn själv för att få skriva här.
Det sa jag väl inte:confused:
Varför så bitsk?
Jag har dock sett flera obduktioner på mitt dåvarande jobb Svelab.

De brukar väll inte ha några rörelser alls?

(Jag vill fö inte ha mail från dig där jag kallas spydig)
Hur ska jag kunna veta att det var känsligt för dig, det var bara en liknelse.

Tråkigt att det blis tjafs, vill bara säga att jag har frågat min "källa" om detta och hon säger att det stämmer , man kan känna fostret vid 6 mån. Henne litar jag på till 110 % när det gäller avel. Särskilt när jag upplevt det själv flera ggr.

Jag vill inte nämna hennes namn då hon troligtvis inte vill det. Som hon skrev till mig: "Mata inte gamarna på buke när det finns roligare saker att göra" Så rätt så :rofl:
Fortsätt känn på ditt sto, det är verkligen kul att känna det lilla livet.
(eller vad det nu är du känner, det kan ju inte vi avgöra här åt dig)

Sen tycker jag att bilder och foton är jätte intressanta men de talar ju inte om ifall man känner något på stoet eller inte.

Nu ska jag inte lägga mig i mera i denna tråd, ville bara tala om min erfarenhet, lycka till med sto och föl.:banana:

Senast ändrad av en moderator:

Hoppsan då! Har du inte känt på dina ston, eller varit gravid själv?

Jag ändrar mig från spydig till nedlåtande. Och utalandet att döda föl inte rör sig tala för sig själv.

Vid obduktion ser man livmodern läge och hur långt upp den ligger. Ett 5-mån foster ligger långt från "bukväggen, straxt framför juvret"

Liknande trådar

Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 335
Senast: Murray
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Freazer
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 299
Senast: Kajsalisa
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
556
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur