"Fostrar" äldre hundar valpar?

R

Rubensmatte

\"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Hej!

Jag är nybliven valpägare och har en liten undran...

Det är så att min valp är snart tio veckor gammal. Idag när jag var i stallet hos min mor och far så svansade min valp som vanligt efter mammas Flat coated... Dock lugnade hon sig och lade sig utanför stallet när jag mockade och DÅ flög mammas hund på min lilla valp och började bråka. Nu hann det ju inte så långt för jag blev livrädd och ingrep genom att ta den äldre hunden i nackskinnet och dra undan henne.
Min lilla valpis blev jätterädd och tjöt hjärtskärande i högan sky, Flaten hade inte gjort ngt på henne men hon lyckades bita sig i tungan... :(

Är detta normalt?
Vill mammas hund visa att det är hon som bor där och att det är hennes gård minsann, men min är ju ändå bara en liten valp ju... :confused:

Vad tror ni?
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Fostrar valpar gör dom flesta med varierat resultat ,beror lite på va de är för hund (lite skillnad på vuxen tik som själv haft kullar motför en unghund eller hanhund) .
"flög på" vette sjutton ,jag vet inte hur flatten bråkade ,men ingen normal vuxen hund vill ha ihjäl en valp !
Den vuxna hunden vet själv att de är dens gård + att valpen inte utgör nått hot om den är lite begåvad på att läsa av hundspråk ,vilket inte är 100 % säkert -beror på vilken uppväxt flatten själv har haft !
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Först vill jag säga att valpar skriker i högan sky även om det inte är så dramatiskt.

Sedan kan vara svårt att introducera en ny flockmedlem för en äldre hund. Det kan ta ett antal gånger innan den andra inser att det faktiskt är en ny flockmedlem/kompis. Det innebär att du skall under den närmaste tiden hålla hundarna under uppsikt när de är tillsammans. Den äldre kommer att uppfostra valpen men innan den har accepterat den nya medlemmen så kan man ibland, faktiskt ganska ofta, se överdriven aggression. Så flattens reaktion är inte helt onormal men det gäller utan att bråka för mycket med henne att få henne att inse att den nya hunden har kommit för att stanna.
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

gammla tikar är oftats rätt hårda upfostrare - men det brukar bli bra i slutändan:-)
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Först vill jag säga att valpar skriker i högan sky även om det inte är så dramatiskt.

:rofl: Fast jag vet om det så tycker jag att det är lika läskigt varje gång och man får ju bita sig i tungan för att inte ropa till :D
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Ja, man tror att de skall dö vilken sekund som helst.

Vi hade precis den diskussionen på 'min' instruktörs utbildning, dvs om valpskrik. En av lärarna berättade att han hade suttit i klubbstugan och det kom in en kvinna med en Rottweilervalp som hon bad honom hålla medans hon gick på toa. Valpen kom på när matte var på toa att den inte alls skulle vara där och började sprattla. När den inte kom började den skrika i högan sky. Matte på toa blev då så rädd att hon halvt om halvt inte fick på sig kläderna inne på toan :o :D innan hon rusade ut.

Mycket väsen för ingenting kan man nog allt som ofta säga om valpar.....
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Jisses jag som sagt aldrig mer valp, blev nästan lite sugen.... Men... Nä inte så länge jag har den äldre hunden kvar. Tyvärr. Såvida jag inte bor på landet och inte behöver ta med henne överallt. (Nu ska jag köra skiten ur henne ett par veckor med spår, uppletande och lydnad och se om hon får bort toppen av sina griller...)
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

jag har hört att skriket kan sätta igång jaktlusten (dödandet) hos vuxna hundar. kan det stämma?
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Då känner jag mig lite lugnare... :)

Självklart har vi dem under uppsikt! :)
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

äh, jag har haft min hundilskna tik tillsammans med valpar och det går jättebra, bara hon får nosa i lugn och ro (jag håller valpen). valpar har ju en mycket speciell doft.
 
Re: \"Fostrar\" äldre hundar valpar?

Då skulle nog valparna inte skrikit, för då skulle det ju inte finnas nått kvar... Det låter rimligare att det är tvärtom.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 299
J
Övr. Hund Jag har märkt att många hundar blir RÄDDA för Leo :crazy: Alltså när man kommer till att det skall hälsas ( tex hundar som vistas i...
Svar
7
· Visningar
1 216
Senast: nefretel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp