Bukefalos 28 år!

Många hundar blir rädda för min hund?

J

julia_v

Jag har märkt att många hundar blir RÄDDA för Leo :crazy:

Alltså när man kommer till att det skall hälsas ( tex hundar som vistas i stallet, och det inte "går" att undvika att hälsa, då de tex är lösa..)

Många lägger sig DIREKT han visar sig :confused:

Exempel:
En tik stod lös utanför stallet när jag kom och gick med min häst
och hunden, jag hann inte med att se hunden förrens Leo ( min hund, han var kopplad) såg den och "for" fram och skulle hälsa, jag sade åt han att ta det lugnt ( han kastar sin liksom fram)
sedan fick de hälsa, tiken blev jätterädd för han han gjorde liksom
inget..

En annan tik, var lös i stallet utanför boxen när jag skulle ta ut leo
som låg därinne, hon lade sig PLATT på backen och låg kvar där,
han nosade då bara på henne..? Men hon låg kvar, platt paralyserad.

En annan mindre tik som är i stallet, även hon lös, springer fram till
oss ( min var kopplad) , även denna blev rädd, lade sig på rygg?

Såhär är det OFTA, jag låter ju absolut inte han hälsa på "allt o alla"
men ibland går det inte att undvika..

Varför blir de rädda för honom?
är det något i hans kroppsspråk som inte jag ser?

Ofta när han ska hälsa ( av ngn anledning, jag bestämmer om han får), så liksom "kastar" han sig fram på den hälsande hunden,
jag får säga åt han på skarpen, att så får han inte göra!

Han har tre,fyra kompisar ALLA av bruksras (rottisar o schäfrar)
de reagerar inte så, visst han bestämmer oftast men de blir inte rädda på de sättet?

Hundarna jag beskriver ovan är av större raser (flat, golden osv)
av varierande åldrar, samtliga tikar.

Hur ska man agera egentligen?
Ska jag säga åt han som jag gör hur han ska hälsa?
Ska jag låta han hälsa på en skarp, surkärring el annan
vass hund, så han " får tillbaka" när han kastar sig på dem?

Ibland är han lugn och hälsar fint, ändå blir de rädda?

Lite såhär har det alltid varit med honom, redan som valp
"tog han över", även med äldre hundar, tikar som hanar?

Någon som har några funderingar?
Ska jag ALDRIG låta han hälsa, om det går att undvika?
Ska man välja ut hundar?
 
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

Min ena hund hälsar kryyypande på alla hundar. På allt från12 v valpar och uppåt. Den andra bara sänker sig lite. Lite mer lekställning. Så kryper även hundar som annars hälsar rätt upp eller kryper de för ALLA hundar (de som kryper för honom alltså)?

Om Leo är så dominant som han verkar så är det ju inte konstigt om många hundar hälsar på honom på det viset eftersom att de inte har för avsikt att utmana honom på nått sätt.

Jag tror att det är svårt att få en hund att inte utstråla dominans. Det är ju mer eller mindre medfött...
 
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

Jo, det är svårt!
För jag tycker inte att jag kan lägga mig i hur mycket som helst när det kommer till hundarnas umgänge,,

Ett annat exempel är när vi var och hälsade på bekanta
leo var då 9 månader,deras hane en RR, var två år, leo
bestämde över den på en gång, dvs drack först, och var allmänt bestämmande..ägaren till den hunden sade åt mig att jag skulle
säga åt Leo att deras hund skulle tex få dricka först?
Det höll inte jag med om, deras hane var äldre och borde ha sagt åt den yngre slyngeln, eller?
På en lydnadskurs på bruksHK, när leo var unghund så tyckte tränaren att Leo skulle få hälsa på en äldre vass tik för att
sluta vara så kaxig, även denne blev livrädd för honom :confused:

Det är lite jobbigt ibland när han skrämmer slag på hundar på det viset :crazy:
 
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

Ja det förstår jag verkligen att det kan kännas lite jobbigt :) Men jag tror faktiskt att ni får leva med det! Är det viktigt om vem som dricker först så får man väl platsa honom medans den andra dricker. För hundar som man inte bor ihop med så ser jag ingen anledning om att bråka om sånna "flocksaker". Då löser man det tillfälligt istället med lite gå och lägg dig och sånna saker. Går han inte ihop med vissa hundar så går han ju inte. Inget att bråka om tycker jag i sådana situationer. (Sen att ni vill lösa det i långa loppet är ju en annan sak)

Däremot så ska ju era regler gälla fortfarande. Stanna, lägg dig, titta/mucka/rör inte den hunden. Man kan ju begära att de ska kunna vara i samma kök även om de inte ska leka, brottas eller dela leksaker direkt.

Mina tankar känns lite luddiga, men det jag försöker att säga är att det är väldigt svårt att konstruera och bestämma hur hundarna ska agera gentemot varandra. Men man kan däremot styra upp deras umgänge *eh* Bluddrigt va?

För en vekare kis skulle det kanske räcka med att träffa en dominant tik en gång, men ju hårdare hunden är ju svårare skapar den ju en minnesbild och då räcker det knappast...
 
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

Men är de rädda då?
Jag har aldrig uppfattat just läggandet som en rädsle-signal, snarare en lugnande signal till en hund som är lite "too much". Större, just flattar och golden som du nämnde, brukar lägga sig och visa sig vänliga, ofta för små hundar. Att ligga helt still är att visa att man är snäll och inte kommer utgöra ett hot. En ranghög och självsäker hund intar ofta en sådan position mot en yngre, osäker hund. Den ranghöge (äldre) vet ju vem den är och har inget att förlora.

Min unghane är rätt vild och omogen, och han brukar få sådana reaktioner ganska ofta. Man tycker att de äldre borde fräsa ifrån, men hundar är väääldigt toleranta. De undviker konfrontation i det längsta, om det så innebär att vara övertydligt snäll mot en liten pjutt som tror han är nåt.

Min gammeltik släpper in unghanen före henne, låter honom äta och dricka före och förkastar i största allmänhet allt sånt man traditionellt får lära sig om hundar... men går han över gränsen EN gång, så gör han inte om det igen på ett tag.

Så jag tror inte han gör dem rädda, jag tror de bara överdriver sin ofarlighet i och med att han själv "ångar på" så.



PS: Jag antar att han är rätt ung? För det är ett unghundsbeteende, att slänga sig fram och hälsa och inte riktigt vara hövlig. Han verkar ju ha träffat rätt sunda hundar. Du behöver inte knäcka en redan osäker hund genom att träffa "vassa" hundar som trycker ner honom. Man kan inte pressa fram mognad, det kommer med tiden.... Få, men rejäla gränser, är vad en unghund mår bäst av.


Bara vad jag tycker....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

Han är en stor tre-årig schäferhane,, ;)

Och osäker är det sista han är gentemot andra hundar :crazy:

En del piper och springer undan, det lägger sig inte enbart.

Med hans vänner, fyra stycken hundar av bruksras, lite tuffare
hundar så leks det väldigt burdust, en av dem är en äldre ranghög tik, denne säger åt honom när han går över gränsen en gång för mycket, det tolererar han, men bara för en stund,,

Han är lite "burdus" hela han, leker hårt, och får han chansen,
så slåss han mer än gärna med andra hanar ( det får han inte men det har inträffat incidenter när hundarna har kommit lösa av olika skäl)

Nej, så osäker är han inte, det har "bekräftast" av tränare och psykolog ( vi har haft/har problem med hans ilska mot andra hanar)

men gör jag rätt som säger åt honom när han blir för "bufflig"
på osäkra hundar?
 
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

Ja rätt att be han ta det lugnt när han blir för bufflig, men inte att be han inte dricka först...

Det känns lite som olika saker.

Kul iaf att han har så många kompisar som han går ihop med och kul också att tiken kan säga åt han lite :) Det är bra. Då finns det lite i honom bara han träffar på en jämnlike :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Många hundar blir rädda för min hund?

julia_v skrev:
Han är en stor tre-årig schäferhane,, ;)

Och osäker är det sista han är gentemot andra hundar :crazy:

En del piper och springer undan, det lägger sig inte enbart.

Med hans vänner, fyra stycken hundar av bruksras, lite tuffare
hundar så leks det väldigt burdust, en av dem är en äldre ranghög tik, denne säger åt honom när han går över gränsen en gång för mycket, det tolererar han, men bara för en stund,,

Han är lite "burdus" hela han, leker hårt, och får han chansen,
så slåss han mer än gärna med andra hanar ( det får han inte men det har inträffat incidenter när hundarna har kommit lösa av olika skäl)

Nej, så osäker är han inte, det har "bekräftast" av tränare och psykolog ( vi har haft/har problem med hans ilska mot andra hanar)

men gör jag rätt som säger åt honom när han blir för "bufflig"
på osäkra hundar?

Oj! Hehe... Jag såg det heeelt som en jätteung, liten hane i inlägget, bara för att jag har en sån :crazy: Min hund är också väldigt hårdhänt men det bottnar i en osäkerhet, det är väl därför jag så hej vilt antar saker om andras djur :)

Jag tycker du ska säga åt honom. Han är ju bara tre ändå så förhoppningsvis mognar han på sig med tiden, men han måste ha något att rätta sig efter under tiden. Och fortsätt låta honom träffa schyssta, mogna hundar som visar honom att han inte måste slåss eller vara hårdhänt hela tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som har el har haft en tik som man kan se som dominant i flock med annan/andra hundar? Hur har det visat sig? Funderar över min...
2
Svar
26
· Visningar
2 006
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
713
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp