Fotboll för hästar?

mnementh

Trådstartare
Någon som vet var man kan få tag på sådana enorma uppblåsbara gummibollar som bland annat polisen har för att träna sina hästar med? En sådan vill jag ha att leka med!! :bump:

Sv: Fotboll för hästar?

har oxå funderat på det. verkar roligt och bra träning för hästarna. Tyvärr har jag inte hittat något om det.. antar att man får ringa till ridande polisen å fråga :crazy:

Tja, i värsta fall kan man ju köra förbi deras stall på jägersro och kolla om det är nån som vet... :crazy:

Ingen annan som har någon aning? :bump:

jag tror den är specialbeställd. Jag praoade på polisrytteriet på jägersro och den bolen är jättestor.

Ni kan väl köpa såna man sitter på o har två pluppar att hålla i. Kanske kan klippa av plupparna?

Det finns oxå upplåsbara gummiballonger som vi hade när vi var små. de är oförstörbara! o stora.

finns säkert på hobbex eller teknikmagasinet?

Vi har en sån här rehabilliteringsboll på ridskolan där jag jobbar. Beställda från en firma som säljer sånt. Finns i alla storlekar och sen är dom ju ganka hållbara då man ska ligga och kräla på dom :D

Haha, vad ska du nu utsätta honom för :D

En pilatesboll borde väl funka, de finns i olika storlekar också. Vet inte riktigt hur det är med säkerheten på dom (om de skulle smälla med en häst i närheten är väl inte det direkt bra..), men gummit är ju relativt tjockt iaf :)

Haha, tror han skulle gilla det bara. Han tycker ju att det är kul att jaga barn så varför inte lite fotboll? :D

Är inte pilatesbollarna lite små? Skulle velat haft en med en diameter på 130cm eller så av säkerhetskäl. De ska ju inte kunna trampa på den utan bara kunna knuffa omkring den med bogen :crazy:

Du får kontakta folk i Indien som spelar fotboll med sina elefanter, de borde ju veta :devil: :angel:

Varför inte börja spela horseball med honom då? behövs visserligen basketkorg (eller den riktiga mer avancerade korgen..) och en boll med ett par "handtag" på, men det är nog rätt lätt att hitta en sån att spänna på eftersom det börjar bli större nere i Europa:
http://www.horseball.be/
http://www.horseball.at/
http://www.horseball.de/
http://www.horseball.fr/

haha, jag får kolla om indien har någon ambasad i sverige som man kan ringa till! :p

Oj, den sporten har jag aldrig hört talas om tidigare. Kanske inte riktigt vad jag har tänkt att pyssla med men man måsta ju helt klart spana in den! :bump:

Vill mest ha bollen för att jag upptäckt att det är otroligt lätt att lära honom att jaga saker och han tycker att det är skoj! Perfekt träning för att öva samspel och vikthjälper!

Polo då? Det är riktigt kul! Bara man ser till att hästen inte är rädd för klubban. Då kan han ju jaga bollen också och sen smäller du till den (eller så kan han göra som en av de hästarna på klubben jag var, smälla till bollen med hoven ;) ). Använd såna där små barnbollar (luftfyllda, 10-12 cm i diam eller nåt) och sen en klubba. Riktiga klubbor kostar en del, men du som är händig borde ju kunna fixa till något? Behövs en ganska stor plan iofs...
http://www.poloclub.se/

Sen behöver man ju inte bete sig som på stora tävlingar; slita av träns, ge en rak höger till motspelaren osv. Det går ju faktiskt att spela för att det är kul ;)

Haha, slita av träns och slåss med motståndare var ju det som lät roligast! :angel:

Har ägnat någon tanke åt polo men det finns nog inte så stora möjligheter där till att rida snyggt. Tanken var ju att använda galoppslutor o.s.v. när man jagar fotbollen. Att kunna forma hästens kropp runt den och sedan fösa den i en traversal typ. Är nog lite väl mycket fart i polo för att man ska kunna ägna sig åt sådana saker!

Men kom igen nu folk, var hittar jag en boll?!?! :bump:

Hehe, till en början är det inte mycket fart, då träffar man aldrig bollen :D

Men om du ska göra en sluta och ha bollen så att han sparkar den med bakbenen?! Hmm, tror du det funkar verkligen? ;)

Sen finns det ju såna där medicinbollar, men de är astunga, så det är nog ingen idé?

Nej, den ska ju vara sådär enormt stor så att han flyttar den med bog-mage-rumpa. Är ju ingen vanlig pluttboll jag är ute efter!! :p

HAr precis köpt en träningsboll på rusta kostade en hundring. Det är sammar typ av boll som en pilatesboll, samma boll kallas av rehabfolk bla för Bobath-boll. Den är 66cm i diameter och gjord av gummi, tog lite tid att blåsa upp :)

Den var som sagt billig på rusta annars så finns det mycket dyrarre i samma storlek på sportaffärer. De finns även i rehabshopper o.d. där finns de även i lite mer varierande storlek skulle jag tro (har sett bollar från ca 50-100 cm i diameter) men även där lite dyrare... motsvarande strl som min kostar där ca 250kr...

Okej, en 100cm i diameter kanske skulle kunna funka. Får ta och mäta lite på pållen. Man vill ju inte att den ska kunna kila fast sig under magen mitt i galoppen :eek: :crazy:

:bump: :bump:
hittade den här bollen på en webshop i danmark. Något av intresse?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
877
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår