Fotoutmaning: Fånga februari

10. Fanns där från början

20220210_130804.jpeg


Det här är en bild på ytterdörren i vår lägenhet, som enligt uppgift ska ha funnits här från början sedan huset byggdes 1874. Utanför den här dörren finns en uppsättning dubbeldörrar i massivt trä (man ser den ena halvan som en skugga över den högra halvan av glaset) som är tänkta att stängas vid dåligt väder för att ge extra isolering. Därav kallas de för "storm doors".

Jag är väldigt förtjust i vår vackra dörr, även om den är både sned, tung och ytterst otät - därav den lilla hunden längst ner i bild, det är en s.k. "draught excluder" och gudarna ska veta att det behövs för denna dörr :D Ur ekonomisk och miljömässig synpunkt är det lockande att byta ut dörren till något som faktiskt sluter tätt så att vi slipper blöda värme, men jag vägrar!
 
Ikväll vankades norrsken men utan någon direkt energi till norrskensjakt blev det en snabb visit för att reka potentiell norrskensfotoplats i Bergebo. Där fanns fin utsikt över Borlänge och Orion syntes tydligt. Där finns Orionnebulosan, som funnits där från början för de stjärnor som fötts där :)
 

Bifogade filer

  • 20220210_220622.jpg
    20220210_220622.jpg
    145,4 KB · Visningar: 39
11. Fåfänga

20220211_175511.jpeg


Att vara så brydd över vad de stundande gästerna ska tycka om ens hem att man drar av ett städrace med vinglaset i ena handen och dammvippan i andra, istället för att sätta sig i soffan med nämnda glas vin, är väl också en slags fåfänga tänker jag.
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
15 809
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp