Fråga ang. MH-test

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Bums
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 213
B

Bums

Har en fundering angående MH-test; Om man har gjort testet en gång men får en 5:a på skott och man vill göra om det, får man det? Helt logiskt så tänker jag att nej det får man inte, men å andra sidan varför inte? :confused:

Sv: Fråga ang. MH-test

Nej, du får inte göra om det. Enda gången du kan få en chans till är om du själv valt att avbryta.

Har en fundering angående MH-test; Om man har gjort testet en gång men får en 5:a på skott och man vill göra om det, får man det? Helt logiskt så tänker jag att nej det får man inte, men å andra sidan varför inte? :confused:

Jag har inte ett säkert svar på det men tror att det är så att har du en känd mental status så får du inte göra om MH. Har du däremot brutit MH innan skott får du göra om MH tidigast 6 månader efter det första MH't och på en annan bana. Mellan den 1 januari 2010 - 30 juni 2010 så fanns en generell dispens för att få göra MT (korning) med en hund som har 5:a på skott. Det kan ju faktiskt vara så att ägaren avstår skott och då fått en 5:a. Jag vet inte varför dispensen från SBK var under så kort tid.

Man får inte göra om det.
Logiskt sett för att dom flesta grejer är sådant som hunden aldrig upplever annars, men "lär sig" efter MHt att det inte är något att vara rädd för. Min förra hund hade supersnygg reaktion och avreaktion på spökena på MHt, men när vi gjorde momentet vid en utbildning för figgar 5 år efter han gick MHt stod han och såg ut som "Jaha, och varför skulle jag bry mig?".

Bästa sättet, om det är avel du fungerar på om hunden "aldrig reagerar annars" är att bevisa det genom att meritera i t ex brukset där skott ingår.

Bästa sättet, om det är avel du fungerar på om hunden "aldrig reagerar annars" är att bevisa det genom att meritera i t ex brukset där skott ingår.

Fast får man lov att starta om hunden om den har en 5a på skottet? Jag är dåligt insatt eftersom jag och hunden bara tränar och inte tävlar. Därav frågan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 334
Senast: Zoya
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: tanten
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 365
Senast: Nota
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 734
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Blandraser och renraser
  • Akvarietråden V