Fråga ang. sadlar

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare HoppFantasten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 35
  • Visningar Visningar 1 991
Sv: Fråga ang. sadlar

Jag har haft många sadelutprovare ute för att kolla befintliga sadlar och prova ut nya sadlar. En gång blev det rätt. Då hittade vi en sadel som verkligen passade. Och då pratar vi en gång av kanske 10 olika tillfällen och ett flertal utprovare...

Hmm okej det kanske var en speciell modell..

Betalade 400 inkl reseersättning om jag minns rätt.

Efter två misslyckade sadelköp av utprovare åkte jag iväg med hästen till en butik där jag själv kunde välja och vraka mellan alla märken och modeller - nya och begagnade. Nu har pållen en sadel som sitter som ett smäck och har inte klagat (vare sig till massör eller E.T. heller).

Det verkar finnas många oseriösa "utprovare# som är väldigt bra på att passa in sina egna märken:smirk: Fem tjejer i stallet har samma sadelmärkemn efter deras utprovning - med helt olikt byggda hästar:crazy: Men är man osäker eller oerfaren ska man självklart ta hjälp.

De två sadlar jag köpt utprovade har aldrig passat hästen.
Den första kämpade jag med i många år och gjorde, jag vet inte hur många, omstoppningar och även bomändring.
Den andra var en Wintec där jag är sur på mig själv att försäljaren/utprovaren lyckades övertala mig att köpa den.
De två sadlar som passat hästen har jag själv köpt.
// Linda

*Räcker upp handen*
Fick lära mig den hårda vägen hur viktigt det är att ha en välpassande sadel till hästen då han hade ont i ryggen när han kom till mig pga av att han blivit riden i sadlar som inte passade men som såg ut att göra det :crazy:

Så båda pålles sadlar, en engelsk och en western är utporvade av samma sadelmakare/utprovare :bow:

PatzyP skrev:
Det verkar finnas många oseriösa "utprovare# som är väldigt bra på att passa in sina egna märken:smirk: Fem tjejer i stallet har samma sadelmärkemn efter deras utprovning - med helt olikt byggda hästar:crazy: Men är man osäker eller oerfaren ska man självklart ta hjälp.

Tyvärr så är det alldeles sant, man ska välja sin utprovare med omtanke och använda sunda förnuftet själv med. Men det är svårt om det är någon som inte kan något om sadlar pch passform som råkar ut för en sådan. Jag praktiserade med min och vet hur hon jobbar och känner till hennes utbildning och erfanrehet av arbetet så henne litar jag absolut på.

Ja, de riktigt duktiga är svåra att få tag på. Du har ju haft tur att hitta någon som tydligen vet vad den gör, och själv kunnat studera denne i sitt arbete. PM:a mig gärna om vem det är:)

Litar ni mindre på sadelutprovare då?
Typiskt att det alltid ska finnas folk som förstör branschens rykte..

Dom är inte ofelbara.... den ena jag hade ute ska vara oerhört duktig, och hon är utbildad sadelmakare...

Jag skulle gärna ta ut hur många som helst....om det bara fanns någon.....:rofl:
Sen spelar det ingen roll ....om jag skulle ta ut utprovare om vi inga sadlar har att prova...Hur många utprovare har sadlar med sig...NEJ jag måste nog flytta.......:rofl:

jjeg skrev:
Sen spelar det ingen roll ....om jag skulle ta ut utprovare om vi inga sadlar har att prova...Hur många utprovare har sadlar med sig...
Den sadelutprovaren som vi hade ute "hos oss" hade med sig cirka 40 sadlar :d , så det är väl ingen omöjlighet ;) .

De sadelutprovarna kommer ju inte endast till en ensam kund, speciellt inte om den här endaste kunden bor i norrbotten.

jjeg, samla ihop ett gäng som vill kontrollera sina sadlar alt. köpa nya och ring till Ing*ams eller Russ*og så kommer de ut med massor av sadlar och bra kunskap. Jag vet inte vem/vilka som är bäst. Kanske finns det ännu fler som åker ut till kund, men dessa två är de som jag vet om och som varit här och haft utprovningar.

Fanns en kille i Sundsvallstrakten tidigare som sålde Dominus och Amerigo, vet dock inte om han är kvar där och han ville BARA sälja sina sadlar.

Bellapops skrev:
De sadelutprovarna kommer ju inte endast till en ensam kund, speciellt inte om den här endaste kunden bor i norrbotten.

De gör de inte här där jag bor heller... :smirk:

Så vi "samlade ihop oss" och totalt var vi åtta hästar (sex hästägare) som fanns på plats på sadelutprovardagen. Det var "tillräckligt" många för att han skulle komma hit (cirka 30 mil enkel resa om jag räknar rätt).

Liknande trådar

Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
559
Senast: warg
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
704
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka