Fråga från novis

mimmipigg

Trådstartare
Var in och tittade på sportinfo och läste om dotterns häst, har har bara gjort en start och då står det så här: 1000 dt egdk 0, vad betyder dessa förkortningar?
Inte för att det har någon betydelse men jag blev nyfiken.
 
Sv: Fråga från novis

Det betyder att den kvalat på dirttrackbanan 1000 meter och inte godkänts. Den har inte sprungit inom godkänd tid. Långsam helt enkelt. Nollan står för att den ännu inte då¨har ett sk formtal, det får de när de startat och är ju högre ju bättre hästen gått i löpen.

Den har alltså eg inte startat utan bara kvalats. Det måste alla hästar göra för att sen få starta i riktiga löp. Men de måste då vara godkända förstås. De får kvala om när de inte är godkända, men det gjordes nog inte mer er häst då.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fråga från novis

Tack för svaret!
Nej, han startades aldrig mer eftersom han drabbades av en mycket svår hovspricka och såldes som ridhäst eftersom konvalecenstiden beräknades till över ett år.
Nu har han lämnat Skåne bakom sig och blivit norrlänning sen ett par år. En fin häst är det!
 

Liknande trådar

Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 780
Senast: Pilot
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 417
Senast: zarmino
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 514
Senast: MML
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 199
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp