Fråga om Filtklippning!

Sv: Fråga om Filtklippning!

Tror att det måste ha blivit missuppfattat nu. Om jag filtklipper min häst, som jag gjort i år, så har jag klippt från halva låret och ner till hasen. Då har jag även klippt insidan och baksidan av låret på den delen benen är klippta.

Eller menar ni verkligen att om ni klipper från bakknät och ner till hasen så lämnar ni insidorna?? Har aldrig sett en häst med klippt utsida och all päls på insidan lämnad om man klipper till haserna.

det lär vara tusen ggr snyggare än det förslag du gjort på bilden, att bara tvärstanna vid låret :cool:

svar: om du bara klipper utsidan av låren så klipper du givetvis hela vägen in vid svansen, dvs det ser klippt ut hela vägen bakifrån även om hästen går med lyft svans. Det är bara själva insidan av låren du struntar i.

Jag har en rödfux, dvs kontrasten klippt/inte klippt blir markant.
Här är en gammal bild. (inte klippt på insidan om låren då heller) :D Finns inte en människa som skulle notera den detaljen.

6e2f836e.jpg

Om man bara klipper som denna bild på bakbenen så förstår jag att man inte klipper insidan.

Om man däremot klipper hela vägen ner till hasen så tror jag det skulle se rätt märkligt ut att lämna en kant på insidan :D

Jag klipper inte så långt ner utan ungefär som på bilden som länkades till i ts första inlägg.

en traditionell filtklippning lämnar man hela benen oklippta.

Ja men många som jag ser filtklipper men klipper ofta hela benen för att slippa den fula kanten eller lurviga ben :p Och då skulle det se väldigt märkligt ut med pälsen kvar på insidan.. ;)

Ja det skulle det, men eftersom TS visat en bild på vad hon menar som underlag för diskussionen så är det ju den vi diskuterar. ;)

Tycker bilden på din häst var riktigt bra, ser inte alls märkligt ut och min donna får inte speciellt mycket lurv på insidan låren så det borde fungera bra tycker jag!
Därimot blir själva magen väldigt fluffig men det ska ju ändå bort så! :laugh:

Vart brukar du sluta klippa om man säger på magen?

Jag klipper hela magen, ända fram till skapet. Där börjar ju det småhåriga fina fjunluddet sen på sidorna om skapet och sen ner på insidan om låren. så det lämnar jag därhän för inte en människa ser ngt konstigt, än mindre jag själv haha.

vad bra om du hade hjälp av bilden :)

Ja det var så jag tänkte!

Gud så bra, nu är jag väl förberedd inför denna klippning! :D

Ja alla andra hästar jag klippt har ju sluppit skämmas i alla fall, så det borde nog bli rätt snyggt, speciellt nu när jag verkligen kan ta mig tid! :laugh:

Hur brukar ni markera linjer? Jag brukar mäta med måttband och ha tuschpenna på ljusa hästar och krita på dom mörka! :p

Jag lägger ett schabrak på ryggen för att få en referens punkt på det största partiet som ska klippas dvs kroppen. sen ritar jag med whiteboard penna (vattenlöslig tusch) på resten! enkelt och bra.

Liknande trådar

Hemmet Hej alla, Jag gillar verkligen då man tar någonting och använder det till något helt annat, så jag skulle gärna vilja se om ni gjort...
Svar
1
· Visningar
590
Senast: Cocos
·
Fritid Jag är i ihopsättningsfasen av denna ballong och vill att den ska behålla formen som ihålig, (tror vadd kommer göra den för tung?) på...
Svar
7
· Visningar
1 932
Senast: Smulu
·
Anläggning Vi ska ev bygga vindskydd i hagen. Vi funderar på nått liknande denna. Enkel modell, så han får lite skydd helt enkelt. Men hur stort...
Svar
6
· Visningar
1 118
Senast: lisa412
·
Utrustning Finns det några andra märken av hästtäcken som har samma lösning som Bucas för utrymme för bogarna? Jag tänker som det ser ut på bilden...
Svar
3
· Visningar
661

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka