Fråga om Folktandvården

Folktandvården fungerar lite speciellt.

På fyra anställda personal måste kliniken dra in tillräckligt med pengar för att betala en chef/HR person. Detta utanför lönen till de anställda, material osv.

Dessutom är det så att ersättningsnivåerna för tandvård på de som går under 'gratis' tandvård inte är helt synkade gör att kliniker som har många barn/ungdomar måste ta ut högre peng från de betalande vuxna för att få det att gå runt.

Sen kan ju andra saker spela in, tex om kliniken ligger så till att det är svårt att få tag i personal, då kanske man får höja lönen på de anställda och då behöver de dra in mer pengar per behandling osv.
 
Hur kommer det sig att inte ens folktandvården håller sig till referenspriserna som är satta för tandvård?
Jag blev rejält förvånad när en privatklinik skrev 375 kr som pris för en hafsig lagning -så länge, för akut behov i väntan på vård. Medan folktandvården tog 1 500 kr för detsamma, bortsett från att de helst inte tar emot, i alla fall inte de närmsta veckorna.

(faktum är att jag letar akuttandvård just nu och jämfört med för tio år sedan så är det helt kört. Då fanns akut jourtandläkare, kl 20 på kvällen som hafsade ihop en tappad lagning. Nu finns ingen jourtandläkare, folktandvården tar bara sina egna och bara på helt mellan 9-11. Övriga, inklusive min säger att man kan få en tid om en månad, eller ok min tandläkare bokade tid i mitten av november för det här akuta tappad bit av tand).

Finns inte en tandläkare i hela stan som har tider efter 17 ens. Och i stan där jag jobbar finns bara en tveksam verksamhet som tar akuta jobb. Funderar väl på dem helt enkelt ändå. Distriktstandvården, är det någon som hört talas om dem?
 
Jag blev rejält förvånad när en privatklinik skrev 375 kr som pris för en hafsig lagning -så länge, för akut behov i väntan på vård. Medan folktandvården tog 1 500 kr för detsamma, bortsett från att de helst inte tar emot, i alla fall inte de närmsta veckorna.

(faktum är att jag letar akuttandvård just nu och jämfört med för tio år sedan så är det helt kört. Då fanns akut jourtandläkare, kl 20 på kvällen som hafsade ihop en tappad lagning. Nu finns ingen jourtandläkare, folktandvården tar bara sina egna och bara på helt mellan 9-11. Övriga, inklusive min säger att man kan få en tid om en månad, eller ok min tandläkare bokade tid i mitten av november för det här akuta tappad bit av tand).

Finns inte en tandläkare i hela stan som har tider efter 17 ens. Och i stan där jag jobbar finns bara en tveksam verksamhet som tar akuta jobb. Funderar väl på dem helt enkelt ändå. Distriktstandvården, är det någon som hört talas om dem?

Ja, Folktandvården är ordentligt dyra på vissa saker. 500 mer för en bettskena än vad referenspriset är. Det är ju 500 jag får betala själv, som inte ingår i högkostnadsskyddet.
Nu är jag bitter generellt på att nått så väsentligt som tandvård inte ingår i samma högkostnadsskydd som vården, men ännu mer på att de är, ibland, väldigt mycket dyrare än privata dito.
 
Ja, Folktandvården är ordentligt dyra på vissa saker. 500 mer för en bettskena än vad referenspriset är. Det är ju 500 jag får betala själv, som inte ingår i högkostnadsskyddet.
Nu är jag bitter generellt på att nått så väsentligt som tandvård inte ingår i samma högkostnadsskydd som vården, men ännu mer på att de är, ibland, väldigt mycket dyrare än privata dito.

Jag börjar bli bitter på att kostnaderna har gått upp så mycket och så snabbt att man ser det. Tandhygienisten höjdes 200 kr varje år ett tag. Samtidigt som tiderna har blivit sämre, om två månader, om tandläkaren inte ställer in, igen, då blir det om ett halvår, klockan 14. Priserna var mer hanterbara jämförelsevis när jag var student med 9 000 i månaden.
 
@Badger I min stad har ett flertal privattandläkarmottagningar börjat med generösare öppettider och har i vissa fall kvällsmottagning. Själv går jag till en smile-tandläkare och de har just nu (står så på hemsidan) undersökningar och behandlingar utan väntetid. Kolla upp om du har en smileklinik i din stad
 
@Badger I min stad har ett flertal privattandläkarmottagningar börjat med generösare öppettider och har i vissa fall kvällsmottagning. Själv går jag till en smile-tandläkare och de har just nu (står så på hemsidan) undersökningar och behandlingar utan väntetid. Kolla upp om du har en smileklinik i din stad
Hmm undrans om det var till en sådan jag gick precis. För jag ringde en klinik (och det är ju minst sagt inte den första jag ringde, tror jag ringt vartenda en i hemstad och jobbstad nu) som hade en smiley som tecken, distriktstandläkarna, och de hade en tid idag och tanden är lagad :D (dyrt men bättre än halv). De var väldigt snälla, får se hur det håller bara, brr.
 
Hmm undrans om det var till en sådan jag gick precis. För jag ringde en klinik (och det är ju minst sagt inte den första jag ringde, tror jag ringt vartenda en i hemstad och jobbstad nu) som hade en smiley som tecken, distriktstandläkarna, och de hade en tid idag och tanden är lagad :D (dyrt men bättre än halv). De var väldigt snälla, får se hur det håller bara, brr.
Tror inte smiletandläkarna har en smiley som symbol, det ser mer ut som en blå stiliserad blomma. Men skönt att det ordnade sig ändå för dig!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har frisktandvårdsavtal och var senast på undersökning sommaren 2020. Jag har försökt få boka en ny tid men tidigaste tiden jag kan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
6 820
Senast: Lillefrun
·
Samhälle Personen i fråga fyller 70 om ett tag. Dricker ingen alkohol, kan ej åka bort till följd av hälsan inte ens inom staden hen bor i. Det...
Svar
4
· Visningar
161
Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
984
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp