Fråga om påkörd älg

MissFideli

Trådstartare
Det var en olycka bil-älg här igår. Eller här, längs linjesträckningen jag kör.
Utöver en stor mängd blod i kanten på vägen, låg också delar av älgen kvar. Såg inte exakt eftersom det var ett räcke ivägen, men det såg ut som om man lämnat typ en stor, utspänd blåsa. Jäkla svårt att förklara. Trodde först att man typ flått älgen där med tanke på blodmängden. Såg inget mer av själva älgen. Men varför lämnar man en så stor del kvar? Den ligger 1 m från en 90-väg, och lär ju riskera att dra till sig djur.
Har aldrig sett "efterdyningarna" av en älgolycka förr. Rådjur brukar man ju ta med hela.

De har nog tagit ur den på plats och sen flyttat själva kroppen. Det blir ju en hel del blod så den mängden bör vara normalstor

Vet inte vad som är brukligt dock. Dvs om man brukar lämna inälvor nära så stor väg.

De har nog tagit ur den på plats och sen flyttat själva kroppen. Det blir ju en hel del blod så den mängden bör vara normalstor

Vet inte vad som är brukligt dock. Dvs om man brukar lämna inälvor nära så stor väg.

Det var min tanke, men varför lämnar man delar? Det ligger ett hus 50 m längre bort, är inte risken för stank rätt stor nu när solen skiner och ger värme? Blodet var väldigt koncentrerat på en relativt liten yta (1,5x1,5 m kanske?) Så det verkade nästan som om man gjort nått just där. Typ avblodning.

Man kan ha stuckit djuret, dvs skurit av stora halspulsådern för en snabbare blodtömning. Fast det brukar ju vara meningslöst med en påkörd älg, då brukar ju de inre blödningarna vara rätt så stora.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 544
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 468
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Lägger in texten jag har på min hemsida rakt av. Men vill uppmärksamma alla på at vara extra försiktiga. Jag kommer jobba för att få... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
13 244
Senast: syrran
·
M
Hästmänniskan Jag köpte en häst i slutet på 2004, en vanvårdad vallack som jag succesivt gjorde enorma framsteg med. Han var inte trafiksäker, aldrig... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 598
Senast: Midnightwalker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka