Fråga om pessoabett

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Henchen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 887
H

Henchen

Nu kanske jag fått det här helt om bakfoten, men är det inte många som upplevt att pessoabettet viker sig i munnen och klämmer?

Tror ni då att ett oledat pessoa är att föredra?

Sv: Fråga om pessoabett

Jag hade ledat pessoabettt och det funkade jättebra på min häst, men det beror ju på hur de ser ut i munnen. Det finns ju också tredelat pessoa, vilket passar många. Oledat har jag ingen erfarenhet av. Jag hade ett tvådelat och det funkade super bra.

Henchen skrev:

Jag tror nog att folk inte orkar svara pga. att Pessoabettet finns omdiskuterat i en sisådär två miljoner trådar här på Buke redan... :smirk:

jo, men jag har inte bett om en diskussion heller, utan hjälp på en fråga.

jag har ridit på bådeoch, största skillnaden var att hästen gärna "bet" sig fast i det raka, upplevde det då som sämre

men jag orkar ju inte leeeta :D

Bison: okej, tack tack

Jag har ett rakt när jag hoppar o de funkar helt jäkla super för oss! :idea: Inget fastbitande o inget ihopkrulland utan jag får upp huvudet på honom precis som jag vill. Bara o prova sig fram o se hur de funkar med din kuse ;)

Nu komer ett svar från en med LIIIIITEN erfarenhet...

Jag har ridit på pessoabett vid bara något enstaka tillfälle (kanske 3-4 ggr skulle jag tro) Sista vändan jag red med det hade jag tyglarna i nedersta ringen (detta var ett bett med tredelat mundel om ngn vill veta) på en mkt het häst men som är ganska känslig i munnen. Jag trivdes INTE, tyckte att hästen var lite smått orolig i munnen och jag fick aldrig någon riktig kontakt med henne via tyglarna, dels för att hon tror att hon ska springa när man kortar tyglarna men jag tyckte också att det var som om det aldig fans något slut på tyglarna... Oj... Det där lät hemskt. Men det jag menar är att det finns inget som tar emot, man kan dra bettet nästan hur längt som helst...
Sen kan jag tillägga att jag är nog kanske inte världens bästa ryttare och hästen är inte speciellt mkt riden med vanlig sadel tidigare (galopphäst)

Men det är MIN uppfattning och jag har inte ridit på pessoa speciellt mkt..

//Lillan- som egentligen inte borde lägga sig i detta då hon har alldeles för lite erfarenhet i ämnet.

okej, tack tack. Jo, när man inte har delta så blir det lätt så också att det känns som inget stopp!

Tycker precis som du, och har aldrig överhuvudtaget varit imponerad av pessobettets effekt. Ett tips är vanligt rakt bett istället, jag upplever att det har gett mig den effekt jag hoppades på när jag testade pessoa.

nja, hästen är lite för stark för det, måste ha lite hävstång.. funderar på ett pelham, flippan bettet verkar bra också, men jag får testa mig fram.

Jo det är så jag har tänkt också...
Jag är villig att prova något annat på henne, ett jaktkandar eller rakt pelham... Men, det känns inte så kul att gå o köpa bett för ett par hundra o ås kanske det inte funkar... Får försöka låna av någon i närheten här...

//Lillan

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 543
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
724
Senast: cowgirl81
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 195
Senast: inverterad
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka