frågor ang ålder på islänning

J

jennyliljeberg

Räknas en pigg och frisk islänning på 25 år som gammal? Eftersom de rids in sent och lever länge borde de ju vara "yngre" än en vanlig häst i samma ålder?
Hur länge brukar en isis hålla för vanlig ridning?
 
Visst räknas den som en "gammal" häst om den är 25. Det är dock ingen ovanlig ålder på en islandshäst. Rida tycker jag man bör göra så länge hästen klarar av det - gamla hästar tappar lätt muskler och har svårt att bygga upp dem igen. Man kan också bli tvungen att ge specialfoder om hästen får dåliga tänder och svårt att tugga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: Grazing
·
Hästvård Min häst fick en stenhård stor svullnad (typ som ett halvt äpple) insida knä höger fram. Ingen hälta. Veterinären trodde det var ett...
Svar
3
· Visningar
1 428
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 666
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 952
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp