Frågor ang sadlar....

Arabizar

Trådstartare
vill veta vilka sadlar som har så rak bom som möjligt,
sadlar som passar rakryggade breda hästar med liten manke .

Ni med med tex araber då med passande beskrivning se ovanför....
vad har ni för sadlar till era?

/Arabizar

Sv: Frågor ang sadlar....

En tjej i stallet jag stod i förr, hade en arab precis som du beskriver, och hon hade en Griffin Dressyr till den hästen. Dock växte hästen ur sadeln (bred som en lagårdsdörr), och en bomlös Torsion var ett faktum... :smirk:

Det finns många sadlar som är raka och klarar lite manke. Vad jag skulle vilja veta är hur hästen för övrigt ser ut. Exempelvis om den har en kort rygg och var sadelgjorden hamnar på din häst i förhållande till din tidigare sadels sadeljgordsstroppar. Hur bred och vid hästen är där sadelns framvalv ligger an. Lite mer om Din häst.

Griffin Robert Whitaker passar bra på min häst som har låg manke, rak, kort och bred rygg.

Har provat Griffin HB dressyr och den passade absolut inte.

Princeville-sadlarna på Börjes ska vara rätt raka i bommen har jag hört.

WULP skrev:
Det finns många sadlar som är raka och klarar lite manke. Vad jag skulle vilja veta är hur hästen för övrigt ser ut. Exempelvis om den har en kort rygg och var sadelgjorden hamnar på din häst i förhållande till din tidigare sadels sadeljgordsstroppar. Hur bred och vid hästen är där sadelns framvalv ligger an. Lite mer om Din häst.

har tagit o lagt in lite bilder i fotoalbumet som du kan få kolla på.... sadeln han har är för svängd i bommen (wintec)
alla sadlar jag har provat hamnat i bakvikt glider fram, är det inte det ena så är det det andra....
jag blir gråhårig snart :mad:
här är bilderna bläddra med pilarna för att se resten

mvh Arabizar

Sweet skrev:
Griffin Robert Whitaker passar bra på min häst som har låg manke, rak, kort och bred rygg.

Har provat Griffin HB dressyr och den passade absolut inte.

Princeville-sadlarna på Börjes ska vara rätt raka i bommen har jag hört.

har oxå provat griffin passade inte min heller...

Det kanske var vinkeln på bilderna, men jag tycker snarare din häst ser ut att vara överbyggd snarare än att han har rak rygg. Visst är den rak, men den är isf också överbyggd. Testa Stubben, de brukar passa överbyggda hästar.

Diabolical_Kitten skrev:
Det kanske var vinkeln på bilderna, men jag tycker snarare din häst ser ut att vara överbyggd snarare än att han har rak rygg. Visst är den rak, men den är isf också överbyggd. Testa Stubben, de brukar passa överbyggda hästar.
ska prova en stubben i morgon :)
vilka bilder tycker du han såg överbygd ut på?Alla?
gud man kanske blivit hemma blind :o :D
är det när han står vid "bommen" så sluttar marken neråt kan tilläggas.om det är någon förklaring :confused:

Jo, jag såg att underlaget var ojämt.
Men jag tycker fortfarande han ser ut att vara överbyggd.

Om du ska prova en hoppsadel kan jag rekommenderas Artus och Siegfried CS (de har rakast bom av hoppsadlarna) och om du ska prova en dressyrsadel kan du prva vilken som helst (enligt Stubben iaf, jag tycker de har olika passform. Beror lite på bossorna) då alla är uppbyggda på´samma bom. Dressyrsadlarna är mer böjda. (därmed inte sagt att de inte kan passa ändå. du får helt enkelt prova.)

Har försökt att ta fram bilderna men av någon konstig anledning har jag inte lyckats. Den form som är avgörande är den som hästen har under arbete. Anser Du då att han får upp ryggen så att den blir rak?
Jag ska försöka lite senare att ta fram bilderna. Är hästens rygg rak under arbete och bred just ungefär nio centimeter ner från tornutskotten där sadelns framvalv ligger an. Nu vet jag inte vilken storlek på sadel Du önskar Dig men om sadeln inte hamnar på grund av sina kilbossor på hästens länd så skulle jag prova Albionsadlar och då kanske K2. Som sagt så är jag inte kunnig på datorer men ska försöka att ta fram Dina bilder lite senare.

Senast ändrad av en moderator:

ja snälla försök kolla bilderna när du får tid :bow:
jag tycker att han har rakryggad.och när han arbetas i form så höjer han ryggen.
(vilket händer 2ggr i v :o ) skogsmullar som vi är.
sadeln han har nu är en 17" men vill hellre ha en 16" 16 1/2" .
men kolla gärna och ge mig fler förslag :)

mvh Arabizar

Hade enorma problem att hitta sadel till förra araben! Köpte en Albion dressyr som satt som gjuten över ryggen! Tyvärr hindrade den bogfriheten och hon tappade både rörelser och sug. Det var bara att lägga ner. Provade en Hector som satt jätte bra! Hon rörde sig helt normalt och såg nöjd och belåten ut. Hade tänkt köpa en men pålagringar i ena knät gjorde tyvärr att hon inte finns mer...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
649
Senast: cowgirl81
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 221
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka