Frågor angående hovböld!?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare toketossan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 925
T

toketossan

Hej!
Min häst fick en liten hovböld för ca. 3 veckor sedan, det visade sig genom att han stapplade till i svängarna. Hovslagaren kom ut och öppna upp för att tömma men då jag först inte märkte någon bättring fick han komma ut ett par tre dagar senare och tömma lite mer, sedan fick han gå med gummi sula i ca. 2 veckor. Hovslagaren sa att bölden inte var riktigt mogen så därför värmde jag hans hov med varmt vatten ca 30 min per dag och efter några dagar slutde han halta till i svängarna och gick helt rent.
Hovslagaren sa att han skulle röra på sig för att hoven skulle användas så jag var ute och promenerade med honom lite varje dag tills dess att han slutat visa några tecken på ömheter, då började jag rida honom så smått igen.

Nu var hovslagare ute igen i Måndags för att verka och sätta på nya skor och han sa att allt såg bra ut. Men så igår började han ömma i svängarna igen så jag undrar om han kanske har missat att få bort allt eller kan den ha kommit tillbaks?
På rakspår och mjukt underlag visar han ingenting och i hagen busar han runt så nöjd så.
Ringde hovslagaren och han ska komma ut nu under helgen och kika på det.
Han är lite varm i benet men inte alls som tidigare innan vi öppnade hovbölden.
Bölden satt där sömmen från skon ska vara och jag undrar om hovbölden kanske inte var helt borta och den nya skoningen med nya sömmarna kan vara på och trycka på det då såklart ömma.

Någon som har tips och förslag?

Mvh

Sv: Frågor angående hovböld!?

Hade jag varit du så hade jag kört in och röntgat hoven då får ni svart på vitt vad som finns i den. Hade själv mkt snarlika problem som du. Hästen fick en hovböld början av oktober-06 inte riktigt mogen vid uppskärningen höll på med våtvarma omslag och en hel del goja kom ut. Hästen blev bättre fick på sig skon blev sämre, av med skon nya omslag och blev bättre och till slut helt ohalt skoddes och sattes igång, aningen aningen värme kvarstod men som sagt ingen hälta. Så kom nästa skoning, dagen efter återigen varm och halt, då ringde jag klinik och hade tur fick en återbudstid dagen efter (3 januari), redan den dagen var hästen nästan ohalt igen. Jag var säker på att det var hovbölden som spökade igen, in på röntgen och de hittade direkt vad det handlade om han hade fått en inflammation som gått in i hovbenet. Som tur var hittade vi det i ett relativt tidigt skede annars är prognosen ganska dyster på det. Nu blev han gipsad och insatt på rejäl antinflammatorisk behandling samt beordrades total stillastående på djup mjuk bädd i 3 veckor fick inte ta ett steg ut ur boxen på den tiden. Var fortfarande inte helt hundra efter det så ytterligare en 3 veckors kur med lågdos antiinflammatorisk med skrittpromenader på mjukt underlag. Tillsammans med skoning med aluminiumsulor för maximalt stöd och till slut gav det sig. Men som sagt det är inte att leka med och kan som sagt vara mkt diffust i symtom. Min var just aningen oren på böjt spår när han belastade yttersidan av den drabbade hoven. Så kolla upp det noggrant. Har du tur och det "bara" är en böld så ser de ju på röntgen exakt var och hur den sitter och kan mkt enklare öppna den.

Sv: Frågor angående hovböld!?

Vi ska in till klinik med honom imorgon, röntga för att se om det syns något där men även ta ett erlichias prov.

Tack för ditt svar!
:bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en tvåårig Irish Cob kille som haft en hovböld och var hos veterinär för snart 3 veckor sen där de spräckte hål på bölden...
Svar
4
· Visningar
539
Senast: Freazer
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 266
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 490
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt... 2 3
Svar
51
· Visningar
5 175
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka