Frågor kring att bygga ridbana

Sofia.o

Trådstartare
Hej! Jag går i tankaran om att börja bygga och fixa en ridbana till sommarn. Och då har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Det är ju omöjligt att veta exakt vad det kommer kosta. Men ungefär hur mycket tror ni att det skulle kosta?

Vi funderar på om det räcker att bygga en som är ca 22x30 meters ridbana. Eller är det för litet? Vad tycker ni?

Borde man gräva ur innan man lägger material o allt eller inte?
Vilket material är bäst/mest prisvärt? Samt hur tjockt lager av materialet borde man sätta?

För och nackdelar? Vad bör man göra och vad bör man inte göra?

Skriv gärna tips o trix o ja allt som kan vara bra att veta/tänka på
 
Hej! Jag går i tankaran om att börja bygga och fixa en ridbana till sommarn. Och då har jag lite frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Det är ju omöjligt att veta exakt vad det kommer kosta. Men ungefär hur mycket tror ni att det skulle kosta?

Vi funderar på om det räcker att bygga en som är ca 22x30 meters ridbana. Eller är det för litet? Vad tycker ni?

Borde man gräva ur innan man lägger material o allt eller inte?
Vilket material är bäst/mest prisvärt? Samt hur tjockt lager av materialet borde man sätta?

För och nackdelar? Vad bör man göra och vad bör man inte göra?

Skriv gärna tips o trix o ja allt som kan vara bra att veta/tänka på
Har ni utrymme för större? 22x30 är självklart bättre än 0x0, men går det att komma upp till iaf 40 meter i längd tycker jag det är bra. Vi har en vanlig 20x40-bana och det funkar för det mesta bra, men jag saknar ibland att inte kunna rida linjer på lång bana.
När det gäller material och förarbete är det så beroende av markförutsättningarna att det är helt omöjligt att ge några enkla generella råd. Ridsportförbundet har en bra pdf, men det allra bästa är att ta ut några erkänt duktiga entreprenörer och be om förslag på uppbyggnad + offert. De behöver komma ut på plats för att se vad som behövs göras på just det aktuella stället. Ibland kan man behöva göra mindre ändringar under arbetets gång också, på vår bana byttes materialet i ett av mellanlagren ut under processen t ex. Dock höll sig entreprenören inom budget.
 
Har ni utrymme för större? 22x30 är självklart bättre än 0x0, men går det att komma upp till iaf 40 meter i längd tycker jag det är bra. Vi har en vanlig 20x40-bana och det funkar för det mesta bra, men jag saknar ibland att inte kunna rida linjer på lång bana.
När det gäller material och förarbete är det så beroende av markförutsättningarna att det är helt omöjligt att ge några enkla generella råd. Ridsportförbundet har en bra pdf, men det allra bästa är att ta ut några erkänt duktiga entreprenörer och be om förslag på uppbyggnad + offert. De behöver komma ut på plats för att se vad som behövs göras på just det aktuella stället. Ibland kan man behöva göra mindre ändringar under arbetets gång också, på vår bana byttes materialet i ett av mellanlagren ut under processen t ex. Dock höll sig entreprenören inom budget.
Oki tack för svar. Det borde gå att göra den 20x40 men det blir dyrare och mer jobb. Men man kanske tjänar på de i längden om du förstår vad jag menar😊
 
Jag har själv en 22 x 45 men har enstaka tillfälle ridit på en som är kanske 25 x 30, och kan erfarenhetsmässigt intyga att de där extra metrarna på långsidan gör jättestor skillnad. Visst att det säkert är mycket en vanesak men det kändes otroligt förvirrande med den nästan kvadratiska, som att man bara rider ömsom på en volt och ömsom på en volt med lite hörn.
 
Jag har själv en 22 x 45 men har enstaka tillfälle ridit på en som är kanske 25 x 30, och kan erfarenhetsmässigt intyga att de där extra metrarna på långsidan gör jättestor skillnad. Visst att det säkert är mycket en vanesak men det kändes otroligt förvirrande med den nästan kvadratiska, som att man bara rider ömsom på en volt och ömsom på en volt med lite hörn.
Tack för svar. Jo det är nog mycket en vanesak. Men när man väl gör är det kanske lika bra att göra den så stor som de går.
 
Det kan kosta mellan ingenting och 400.000kr

En del gör grus-på-gräs med eller utan markduk. Jag har en sådan, funkar skitbra.

Andra gräver bort grässvålen och fyller med grus. Vissa har sandmark och gräver helt enkelt bara fram sanden.

Sen finns det dyrare banor med dränering, dyra topplager Och så vidare.

Beror på behov och budget skulle jag säga!
 
Det kan kosta mellan ingenting och 400.000kr

En del gör grus-på-gräs med eller utan markduk. Jag har en sådan, funkar skitbra.

Andra gräver bort grässvålen och fyller med grus. Vissa har sandmark och gräver helt enkelt bara fram sanden.

Sen finns det dyrare banor med dränering, dyra topplager Och så vidare.

Beror på behov och budget skulle jag säga!
Oki tack för svar😊
 
Skulle inte göra mindre än 20x40. Annars blir det ju som att rida på volt hela tiden typ, känns inte så meningsfullt.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 459
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 820
Senast: svea
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
1 948
Senast: AraSlei
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 793
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp