Bukefalos 28 år!

Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knappen*

Unghästen, Welsh Cob, biljarderar framförallt med vänster fram. Vinklarna är mycket bra och hon sliter sina hovar jämt och fint. Hon har mycket bra hovar. Så fort underlaget är bättre härute ska hovslagaren titta på hennes rörelser mer i detalj för att se om det är korrigerbart.

Min fundering här är om det påverkar skelettet negativt då det inte visar något på hoven? Vissa raser har ju mer biljardering än andra och åldersmässigt och funktionsmässigt verkar det inte ha någon betydelse. Själv har jag ingen större erfarenhet av biljarderande hästar;)...
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Afrodite, i den förra tråden så svarade du på en fråga jag ställde vad du ansåg om att strasser verkade hästar orsakas lidande i samband med barfota processen. du svarade då att inga hästar som är ömma osv, rids under den perioden.

säger du då alltså att det är helt ok att hästen har ont och lider i samband med metoden? för den rids ju inte.

?

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html

Ännu en redogörelse som är fabricerad förstås.....? det är väl därifrån vi alla fått våra villfarelser och lögner om strasser metoden antar jag?
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det finns flera tidigare trådar med just denna frågeställning, istället för att upprepa svaren kanske du kan ta en titt på de tidigare trådarna och se om inte svaren kan finnas där.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

jag har gjort det men bara hittat svar att hästarna inte lider, eller undvikande av frågan.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

mackan skrev:
Afrodite, i den förra tråden så svarade du på en fråga jag ställde vad du ansåg om att strasser verkade hästar orsakas lidande i samband med barfota processen. du svarade då att inga hästar som är ömma osv, rids under den perioden.

säger du då alltså att det är helt ok att hästen har ont och lider i samband med metoden? för den rids ju inte.

?

http://www.aftonbladet.se/sport/ridsport/skotsel/strasseranm.html

Ännu en redogörelse som är fabricerad förstås.....? det är väl därifrån vi alla fått våra villfarelser och lögner om strasser metoden antar jag?

Citat av "frågan":
Ursprungligen postat av mackan
"det ska du få: här kommer en förkortad variant av exakt samma fråga:
metoden att verka hästen så den smärtar oerhört och inte kan röra sig. skulle uttalat vilja höra tankegången till varför det är OK från någon?

= en fråga. till dig. dvs hur ställer du dig till detta?"

Svar inlägg 880 i "gamla tråden":
Svarar såsom jag tror att du ställt frågan. En metod för att verka hästar som ger en oerhörd smärta och att hästen efteråt inte skulle kunna röra sig på grund av denna smärta skulle jag direkt ta avstånd från. Skulle aldrig låta någon verka mina hästar på detta vis. Som tur är verkar jag ju mina egna hästar och dom har hela tiden rört sig fint.

Dom hästar jag har verkat rör sig oftast bättre efter verkningen, många gånger beror det på att de innan Strasserverkningen haft höga hörnstöd som sticker upp i hoven och vid varje steg hästen tar så pressar dessa hörnstöd upp i hoven mot den känsliga läderhuden. Detta är mycket smärtsamt för hästen. Så när dessa hörnstöd kortas ned upplever många hästar en oerhörd lättnad. Man ser det både på hur de rör sig efteråt och hur hästen ställer sig. De är mer avspända.

Du menar alltså att det finns dom som tycker att det är OK att hästar efter verkning får den oerhörda smärta som du skriver om?

Vet inte om jag uppfattat din fråga rätt, om inte får du fråga igen.

Britt-Marie
SHP


Var i detta svar har jag skrivit något om ridning? Under den tid jag skrivit här på buke är detta en mycket vanlig taktik (för jag har svårt att tro att det är något annat), att misstolka vad som skrivs, att förvränga det som skrivs, att helt enkelt påstå att jag skrivit något fast jag aldrig gjort det osv. OM det nu inte handlar om taktik så tycker jag det är det minsta man kan begära att hålla reda på vad personen svarat som man ställt frågor till.

Som Boj mycket riktigt påpekar så har jag tidigare i gamla trådar tagit upp detta med ridning och verkning och ömhet, men för att du ska slippa leta igenom mina inlägg, och eftersom det kommer upp igen, så ska jag beskriva vår inställning till detta.

Att ta av skon på en häst innebär i de flesta fall ömhet, oavsett vilken metod du sedan använder dig av för att verka hästen. Detta är förmodligen alla som håller på med hovvård eniga om. Att ta av skon startar en process i hoven, som måste anpassa sig till detta nya tillstånd. Även GÅ på DSM är helt inne på detta, att en viss ömhet sker, t ex när en häst avskos för en periods barfotagång. Denna ömhet är inte på något sätt ett, som du skriver, oerhört lidande för hästen. I så fall skulle man ju vara tvungen att förbjuda skodda hästar att över huvud taget kunna gå barfota. Och en barfotaperiod någon gång under året rekommenderas ju av hovslagare och veterinärer, men även i andra sammanhang rekommenderas detta, t ex om hornkvaliteten är dålig.

Hästarna brukar inte visa någon ömhet i hagen, men kan ömma på hårda grusvägar. Detta gäller även Strasserverkade hästar. Det oerhörda lidandet du talar om har ingen av oss Strasserverkare sett vid en normal avskoning och Strasserverkning. Ingen annan tycks heller ha sett någon sådan häst, utan det är enbart rykten och hörsägen. De anmälningar som finns på DSM, samtliga gjorda eller initierade av hovslagare, vad det nu kan bero på?, uppvisade heller inte detta oerhörda lidande där hästen inte kunde röra på sig. Ja, jag har tagit del av dessa anmälningar och vet vad som står där. DSM har också bekräftat att det är dom enda anmälningar dom fått in. Det är sammanlagt fyra fall, i ett femte fall var GÅ själv ute och konstaterade att hästarna mådde bra. I ett annat fall kunde veterinären inte se skillnad på en Strasserverkad häst och en hovslagarverkad, allmäntillståndet på den hovslagarverkade hästen var SÄMRE än på den Strassertrimmade. Båda hästarna anmäldes till djurskyddet som Strassertrimmade. Ägaren till den hovslagarverkade hästen var tvungen att påpeka för vet att den hästen INTE var Strasserverkad. Vet fick då skriva om sin journal. Båda hästarna hade fång. I samtliga anmälda fall finns det liknande märkliga omständigheter.

Så var kommer allt detta ifrån?!!? Ingen på denna tråd tycks heller ha träffat på någon häst verkad av certifierad SHP:are med detta oerhörda lidande. Borde det inte dyka upp en hel mängd Strassertrimmade hästar som "bevisar" alla dessa påståenden??!! Var finns dom??!! GÅ själv har varit ute på ett helt ordinärt veterinärbesök, där SHP:aren själv ringt om en åkomma som inte hade något med hovar att göra, och fick inga kommentarer om varken hästens hovar eller övrigt tillstånd. Flera av oss SHP:are (inklusive hemma hos mig på sedvanlig 3-årskontroll) har haft ute djurinspektörer på deras regelbundna kontroller utan att få någon som helst anmärkning på vare sig hästar eller hovar. Om andra hästar som mår dåligt skulle anmälas på samma grunder som dessa Strassertrimmade hästar då skulle vi få anställa en mängd djurinspektörer och vet ytterligare! Och varför får vi inte se någon rapport från DSM? Första beskedet var att den skulle vara klar i december, andra besked i början av detta år, tredje beskedet i slutet av februari. Kan det bero på att, trots upprop från DSM till djurinspektörer, veterinärer och hovslagare att anmäla alla fall av "lidande" Strasserverkade hästar, att dessa hästar som "lider så fruktansvärt" av vår metod helt enkelt inte finns?

Vad gäller ridning av en hovöm häst så får man naturligtvis vänta med detta, alternativt om hästen är bekväm med det använda sig av boots tills hästen har anpassat sig bättre till en skolös tillvaro. Det är så självklart, men något som vi SHP:are påpekar och diskuterar med våra kunder. När, hur och i vilken omfattning hästen ska ridas är ALLTID en diskussion mellan SHP:are och hästägare. En hästägare är införstådd med att övergången till barfota kan innebära just en period då hästen inte kan ridas. Helst vill vi att hästägaren ska ha gått åtminstone en Basic innan vi påbörjar en omställning till barfotagång, alternativt ha läst "Ett sunt hästliv". En upplyst och informerad hästägare som själv kan ta ställning till huruvida en omställning ska påbörjas eller ej är alla SHP:ares krav. Samt att vi vill ha en veterinär med under omställningsperioden.

Kommer nu inte ytterligare svara eller kommentera inlägg om hur "oerhört smärtsam" Strassermetoden påstås vara. Och ser fram emot inlägg av mer seriös och underbygd natur. Tråden skulle dessutom bli mycket trevligare om vi slapp alla inlägg som enbart bygger på rykten, hörsägen, påhittade scenarior och alla obevisade påstående. Däremot har jag full förståelse för att det uppstår diskussion kring en metod som avvikter från det som är traditionellt och från något som man ansett vara riktigt sedan många hundra år tillbaka. Men... att man gjort på ett sätt i hundratals år måste inte betyda att det är det enda rätta, eller hur? :idea:

MVH
Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

SO Hovslagare skrev:
I förra tråden så frågade nån SHPáre flera gånger huruvida nån hade anmält djurplågeriet i fråga. Detta djurplågeri är ju som metod under utredning av myndigheterna att anmäla ett enskilt fall ter sig ganska meningslöst då detta inte alltid är ett djurplågeri med akut smärta utan snarare ett djurplågeri som drabbar hästen vid ridning och på ett mer långsiktigt plan med förstörda extremiteter pga felaktig verkning.

Och hur vet du detta?? Det finns hästar som varit Strasstertrimmade 10 - 15 år och fortfarande inte uppvisar dessa påstådda besvär. Var kommer dina påstående från? Har du egna erfarenheter av detta? Vet du med säkerhet hur traditionell hovvård påverkar hästen? Detta är ju i alla fall något som intresserar SLU, som har detta som ett projekt mellan åren 2002 till år 2010. Att man där tar upp verkning och hovbeslags påverkan på rörelseapparaten måste väl ändå betyda någonting.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Ah! Dåså! Väldigt intressant! :bow:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Susan skrev:
Det som upprör alla hovisar och veterinärer är den totala okunnigheten om hur verkningen påverkar skelettdelarna hos diverse "experimentverkare".

För detta kommer som ett brev på posten 'även om det är ett lite långsamt brev' vid felverkningar.

Man ska ju också veta att en ledinflamamtion är det Första steget på vägen till en sådan ledyta som bilden visar :eek: :idea: :idea:

inflammationen i en led är kroppens reaktion på en microskada i ledbrosk eller kapsel:devil:

Okunskapen är skrämmande
Det här är saker som skall tas på yttersta allvar


och att försöka vifta bort det och inte se allvaret........
det är att gräva sin egen grav - eller snarare hästens :o :o :o

Jag förstår ABSOLUT det! Det är bla därför jag aldrig skulle våga ge mig på att själv underhålla en häst med någon felställning! Läbbigt att vissa ger sig på det efter en helgkurs! :eek:
När jag gick en helgkurs för norrmannen där så påpekade han faktiskt att det var väldigt noga att man kollade på benställningen och inte bara att hoven så liksidig ut...

Fast jag har då haft bra många hovisar som knappt kastar en blick på hästen ovanför kronranden... :crazy:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*


Citat:
Ursprungligen postat av Afrodite
Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser. Hennes böcker är mycket lättlästa och lättförståeliga. Det handlar nog mer om vilka "glasögon" man har på sig när man läser det hon skrivit och att avsikten med att läsa dom förmodligen är att förvränga och misstolka det som står där.

Britt-Marie
SHP

Svar: Hovslagarbjörn, inlägg 882 i gamla tråden.
Jo dom är lättlästa och lättförståeliga men jag måste ha missat något! Därför tänker jag gå en kurs med öppet sinne och utan att ifrågasätta för att sedan med min samlade kunskap utveckla min hovvård. Jag har som sagt ingen intention att förvränga eller misstolka det som står. Däremot har jag ju mina anatomiska kunskaper som "glasögon"

Mvh
Björn


Det var just det här med "glasögon" jag skrev om. Man kan inte samtdigt ha ett "öppet sinne" och ha dessa "glasögon" på sig. Ett öppet sinna innebär att du tar av dig dessa "glasögon" då fördunklas inte det du läser av denna förkunskap. Det är inte lätt och kräver en hel del av dig själv.

Jag antar att det är du som är Björn Bergh, som varit med om att skicka en skrivelse till DSM tillsammans med Yxklinten. Så vad beträffar dina avsikter med dina inlägg så är det ganska uppenbart. Ska vi fortsätta någon form av diskussion så vill jag ha just det du själv berömmer dig om att ha ett "öppet sinne" utan smutskastning och förutfattade meningar. Samt att du inte gömmer dig bakom en pseudonym utan står för dina åsikter. Ditt andra inlägg här på buke är fullspäckat av fördomar och ett kraftigt påhopp på Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

mackan skrev:
Afrodite, i den förra tråden så svarade du på en fråga jag ställde vad du ansåg om att strasser verkade hästar orsakas lidande i samband med barfota processen. du svarade då att inga hästar som är ömma osv, rids under den perioden.

Jag satt just och läste på en site där just en strasserverkare rekommenderar att hästen ska ridas trots att den ömmar... :o
Inte i sverige dock, men ändå... :(
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Varför har ni ett sådant fokus på hörnstöden. Alla här rabblar det som ett Mantra.
Er referens Vildhästen har ju sina kvar.
Vad jag tycker illa om är att ni vill skära rent i både sula o stråle.
Om man nu skär för mkt. o hästen inte har sin bärrand kvar, så blir det att den går på strålen o den trasiga sulan.

Varför är man inte konsekvent i sin hänvisning till vildhästen o ger:devil: att röra hoven överhuvudtaget.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
*lånar knapp*


Citat:
Ursprungligen postat av Afrodite
Har du inte förstått vad Strasser menar efter att ha läst hennes böcker så lär du nog inte förstå mer för att du går en av hennes kurser. Hennes böcker är mycket lättlästa och lättförståeliga. Det handlar nog mer om vilka "glasögon" man har på sig när man läser det hon skrivit och att avsikten med att läsa dom förmodligen är att förvränga och misstolka det som står där.

Britt-Marie
SHP

Svar: Hovslagarbjörn, inlägg 882 i gamla tråden.
Jo dom är lättlästa och lättförståeliga men jag måste ha missat något! Därför tänker jag gå en kurs med öppet sinne och utan att ifrågasätta för att sedan med min samlade kunskap utveckla min hovvård. Jag har som sagt ingen intention att förvränga eller misstolka det som står. Däremot har jag ju mina anatomiska kunskaper som "glasögon"

Mvh
Björn


Det var just det här med "glasögon" jag skrev om. Man kan inte samtdigt ha ett "öppet sinne" och ha dessa "glasögon" på sig. Ett öppet sinna innebär att du tar av dig dessa "glasögon" då fördunklas inte det du läser av denna förkunskap. Det är inte lätt och kräver en hel del av dig själv.

Jag antar att det är du som är Björn Bergh, som varit med om att skicka en skrivelse till DSM tillsammans med Yxklinten. Så vad beträffar dina avsikter med dina inlägg så är det ganska uppenbart. Ska vi fortsätta någon form av diskussion så vill jag ha just det du själv berömmer dig om att ha ett "öppet sinne" utan smutskastning och förutfattade meningar. Samt att du inte gömmer dig bakom en pseudonym utan står för dina åsikter. Ditt andra inlägg här på buke är fullspäckat av fördomar och ett kraftigt påhopp på Strassermetoden.

Britt-Marie
SHP

Men HJÄLP!!! :eek:
Menar du att man lägga bort sina kunskaper om hovens anatomi för att gå kursen??? Det måste ju vara helt galet? Det är väl om hoven man ska lära sig?? All förkunskap om hur hoven ser ut och fungerar måste väl vara BRA???

Nu blev jag ännu mer kritisk till strassermetoden, först säger du att kursen inte ger mer än att läsa böckerna och nu säger du att man måste glömma sina förkunskaper! :eek:

Jisses, vad vidsynt! :banana:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

En bekant till mig har gått och utbildat sig här:

http://www.equinepodiatry.net/

Det verkar då mycket mer vidsynt än strasser, och MYCKET finare bilder på hovar! :bump:
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Inte riktat till mig, sorry Afrodite men ville svara ändå.
axel skrev:
Varför har ni ett sådant fokus på hörnstöden. Alla här rabblar det som ett Mantra.
Er referens Vildhästen har ju sina kvar.
Vad jag tycker illa om är att ni vill skära rent i både sula o stråle.
Om man nu skär för mkt. o hästen inte har sin bärrand kvar, så blir det att den går på strålen o den trasiga sulan.

Varför är man inte konsekvent i sin hänvisning till vildhästen o ger:devil: att röra hoven överhuvudtaget.

Jag har fokus på hörnstöd för jag vet vilken skada vildvuxna sådana gör på underliggande strukturer. Inget nytt, det vet även utbildade hovslagare.
Vidhästen rids inte och får förmodligen inte obehag av sina överväxta hörnstöd. I en mer torr steing terräng som det ofta refereras till gällande vildhästar så nöts naturligtvis hörnstöd och stråle mer. Desutom rör sig inte tamhästen lika mycket, för då hade vi inte behövt verka öht. Vår tamhäst hålls på mkt mjukare underlag än vad som från början är ämnat för ett stäpplevande djur. Djupströbädd, gräs(gegg)hage mm.
Vore väl klantigt att skära för mycket, varför skulle man vilja göra det? Var tycker du bärranden är?
/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

skuggi skrev:
Men HJÄLP!!! :eek:
Menar du att man lägga bort sina kunskaper om hovens anatomi för att gå kursen??? Det måste ju vara helt galet? Det är väl om hoven man ska lära sig?? All förkunskap om hur hoven ser ut och fungerar måste väl vara BRA???

Nu blev jag ännu mer kritisk till strassermetoden, först säger du att kursen inte ger mer än att läsa böckerna och nu säger du att man måste glömma sina förkunskaper! :eek:

Jisses, vad vidsynt! :banana:
Klok reflektion;)...för ingen Strasseranhängare lägger väl sina "kunskaper" åt sidan för att gå hovslagarutbildningen...

Överhuvudtaget är det helt vansinnigt!!! Klokt vore det väl att kunna ta till sig bra saker från alla läger och lämna det dåliga.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Man beskyller alla som är kritiska o icke troende för att inte vara tillräckligt vidsynta. Man måste kasta bort allt gammalt innan man träder in.Hmm, undrar i vilka sammanhang jag träffat på detta tidigare?
PL
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

AfroditeSHP skrev:
Det var just det här med "glasögon" jag skrev om. Man kan inte samtdigt ha ett "öppet sinne" och ha dessa "glasögon" på sig. Ett öppet sinna innebär att du tar av dig dessa "glasögon" då fördunklas inte det du läser av denna förkunskap. Det är inte lätt och kräver en hel del av dig själv.


*kastar mig med dödsförakt in i debatten:D *

bara lite nyfiken... hur ska man kunna bortse från sina anatomiska
kunskaper? (vilket var vad hovslagarbjörn skrev om i inlägg 882 i gamla tråden, och som du citerade). Hästens anatomi kan väl inte förändras bara för att man gör på ett annat sätt?:confused: Även om man fokuserar på olika saker?
jag menar, en fot är en fot, oavsett behandlingsmetod. eller?

Jag kanske är ute och cyklar...


*hmmm....såg att fler hade reagerat först nu...läste inte så långt...*
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Det som slagit mig är att det övervägande är kvinnor/flickor som utbildar sig eller är "certifierade" inom Strasserfilosofin...Hur kan det komma sig? Någon romantisk föreställning om "tillbaka till naturen"?
Tänk om samma resonemang skulle användas på människor?

Jag anser att vi inte kan jämföra den förädlade, framavlade hästen med vildhästen. Trots allt så har vi ju avlat på prestation, inte på hovkvalitet, och eftersom människan "lagt näsan i blöt" så måste vi ju kompensera det på ett eller annat sätt. Många gånger blir det med "konstgjorda" metoder, typ skor.
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 6

Hur kommer det sig att övervägande delen av terapeuter är kvinnor?
ET, massörer, kiropraktorer mfl.
Även det kvinliga könet är överrepresenterat gällande ridlärare, utbildare, beridare mfl.
Är du fundersam över det oxå?

/T
 
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

axel skrev:
Varför har ni ett sådant fokus på hörnstöden. Alla här rabblar det som ett Mantra.
Er referens Vildhästen har ju sina kvar.
Vad jag tycker illa om är att ni vill skära rent i både sula o stråle.
Om man nu skär för mkt. o hästen inte har sin bärrand kvar, så blir det att den går på strålen o den trasiga sulan.

Anledningen till att hörnstöden är så viktiga är att dom, om dom inte är korrekt verkade ställer till så mycket problem och smärta för hästen. Har skrivit om detta tidigare, men ska försöka med hjälp av bilder förklara detta igen. Om hörnstöden blir för höga kommer dom varje gång hästen belastar hoven skjutas upp inuti hoven. Kronbenet (strålbenet, djupa böjsenan), som sänks nedåt när hästen tar ett steg, kommer att pressa mot dessa uppskjutande hörnstöd, ovanpå dessa finns läderhud med nerver. Till slut bildas inflammationer här av den press som läderhuden utsätts för. Hästen står nu under sig med frambenen i ett försök att avlasta traktregionen och för över belastningen på främre delen av hoven. För att kunna stå så här måste hästen använda muskler (ståapparaten är ur "funktion"). På sikt kommer musklerna krampa och hästen får då även smärta här (oftast i bogregionen).



Detta är en torkad "skiva" från en hov. Den är tagen någon cm in i hoven bakifrån. Alltså ballar och en bit in är först bortsågat, sedan har jag tagit denna drygt cm-tjocka skiva. Första bilden ser man "skivan" bakifrån. På andra bilden "skivan" framifrån.

På dessa bilder ser man tydligt hur hörnstöden skjuter upp i hoven och till och med ligger ovanpå strålen. Detta var en hov med hörnstöd som växt ut över sulan samt dessutom hade höga trakter. Man ska också veta att hörnstöd är lika hårda som hovväggen, alltså mycket hårda. För höga hörnstöd hindrar också hoven att vidga sig eftersom hoven vidgar sig utåt vid viktbärande så kommer för höga hörnstöd vara som pelare som hindrar hovväggarna och sulan att sjunka utåt - nedåt.

Alltså ett för hästen mycket smärtsamt tillstånd. Liksom allt överflödigt horn är i hoven. Allt överflödigt horn utövar press på den ovanliggande läderhuden och inflammationer bildas. Läderhuden pressas mellan sula och det nedsjunkande hovbenet när hoven inte kan vidga sig vid belastning.

Detta är kortfattat vad som händer. Är inte speciellt lätt att förklara på ett enkelt sätt.

Ett tillägg: Om jag hade sågat hoven lite längre fram hade man även sett strålbenet och djupa böjsenan och hur nära dessa ligger ett hörnstöd som är för högt och uppskjutet i hoven. Hoven (skivan) på bilden är verkad, från början var alltså hörnstöden mycket längre.

Britt-Marie
SHP
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 108
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 022
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
886
· Visningar
71 694
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 010
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp