Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Hur länge vet jag inte riktigt, men anledningen är djurskyddsaspekten. Det är betydligt mer smärtsamt för hästen med brännmärkning än frysmärkning, och iom frysmärkningen så finns ett godtagbart, likvärdigt alternativ.
Jo, och även grannen Danmark tillåter ju brännmärkning. Och många avelsförbund brännmärker ju.
Men i Sverige är det soms agt inte tillåtet. Och inte varit på ett bra tag, ett tag fanns det dispens för T-märkningen, dvs den brändes men det var det enda du fick brännmärka för. Nu får du inte bränna den heller utan den frysmärks.
Jag undrar dock vad det egentligen blir för skillnad? När du frysmärker så det du vill åstadkomma enligt vet som T-märkte min är en tredje gradens brännskada. Och när det blir såpass kallt som flytande kväve så blir ju kyla 'brännande' (dvs det känns som man bränner sig), men det kanske har att göra med hur det initialt upplevs eller något? För det är djurskyddsaspekten som gör det förbjudet. Nu har jag inte sett någon häst brännmärkas och inte sett en brännmärkning under avläkning heller så har inget att jämföra frysmärkningen med.
Hästmänniskan En fjording. :D Mera detaljer vågar jag inte säga just nu. Men har fått OK från sambo, stallägare mm att åka & titta. Känns allt bra så...