Frågor om föl..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Hertigen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 1 118
H

Hertigen

Hej!

Jag har ett par frågor angående föl, som jag hoppas att ni avelsexperter skulle kunna svara på, kanske?

När börjar man fodra fölet med kraftfoder? Vad kan ett föl äta för typ utav kraftfoder och ungefär hur mycket? (..jag syftar på ett halvblodsföl) Hur gamla är dom alltså när ni börjar ge dom kraftfoder?

När släpper ni ut fölen för första gången? Hur gamla är dom då? I vilka slags hagar får de då gå i? Hur länge?

När stoet har fölat, hur gör ni för att få ut efterbörden, samt hur lång tid efter fölningen försöker ni er på att få ut efterbörden? Hur länge kan man vänta?

Tacksam för svar! :D

Sv: Frågor om föl..

Är väll inte avelsexpert, men jag har vart med om många fölningar å under uppväxten (jobbat med detta)´Ska få ett föl om ca 45dygn på mitt sto :)

Det finns speciell fölmat. Men man kan fodra men vad som nästan. Jag gav mitt föl från 06 havre/korn kross, breed, mineraler, betfor, vitaminer. Han började äta de när han var 2-3månader... men åt då av sin mors mat. jag började ge honom egen mat när dom kom in från betet. Hur mycket mat beror ju lite på hur lättfödd den är. Men jag gav mitt föl fullblod/pre korsning. ½ liter betfor (torrsubstans) 1liter havre/korn kross ½kg breed. sen fick han 8kg hö (eget) å han åt ju från mamma lite oxå. Han var rund å fin av detta.

Vi släpper ut fölen så fort som möjligt men ibörjan (1v kanske) bara kortare stunder å inte när de regnar och ökar tiden sucessivt... Bukar släppa dom i en större hage med gräs.. oftast vart ståltråd som stängsel.

Vi brukar sära på föl å sto efter fölning om inte efterbröden kommit, så hon blir lite stressig, å då kommer efterbörden. annars är de bara att kontakta vet samma dag lr dagen efter så ger han en spruta.

Tack för svaren! Fler får jättegärna också svara. :)

Jag är ingen avelsexpert heller, men man har ju fött upp ett flertal föl genom årens lopp.

När börjar man fodra fölet med kraftfoder?
Fölet brukar härma stoet och äta av hennes kraftfoder. Om stoet låter fölet äta, vilket de brukar göra, så ger jag bara lite mer till stoet som fölet också äter av. Är det ett sto som inte låter fölet äta, så kan jag när fölet är några veckor gammalt börja fodra det på egen hand. Men först måste fölet sett stoet äta så att de fattar hur man gör.

Vad kan ett föl äta för typ utav kraftfoder och ungefär hur mycket?
(..jag syftar på ett halvblodsföl) Hur gamla är dom alltså när ni börjar ge dom kraftfoder?
Någon avelsmix tycker jag är bäst. Men vanlig havre mm funkar också. Jag ger det jag ger till stona. Ålder varierar på fölen då det är individuellt, vissa föl börjar tidigare än andra.

När släpper ni ut fölen för första gången?
De flesta av mina föl föds ute. Föds de inne så är de i alla fall ute första dagen i sina liv om det inte spöregnar.

Hur gamla är dom då?
Som sagt så får de gå ute från början.

I vilka slags hagar får de då gå i? Hur länge?
Jag har trästaket eller stenmurar runt de ganska så stora hagarna. Jag gillar platta hagar utan grejer till fölen de första veckorna, då de inte kan ramla eller skada sej på någonting. Är det bra väder går de ute hela tiden, är det sämre väder kommer de in.

När stoet har fölat, hur gör ni för att få ut efterbörden, samt hur lång tid efter fölningen försöker ni er på att få ut efterbörden? Hur länge kan man vänta?
Efterbörden kommer ut av sej själv i de allra flesta fall. Det är ingenting man behöver försöka få ut. Och man ska absolut inte dra i den eller försöka tvinga den att komma ut. Hur lång tid det tar beror lite på hur aktiva stona är, men hade den inte kommit ut under dagen så hade jag ringt till en veterinär.
Efterbörd som är kvar inne kan leda till akut fång, och det är verkligen ingenting man vill att ett nyfölat sto ska få!!
Om det hänger mycket brukar jag göra en knut på efterbörden så att stoet inte trampar på den och "rycker" ut den.
Den kommer ut så småningom i alla fall.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
792
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 109
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka