Frågor om hackamore

user19728

Trådstartare
Detta kanske är en dum fråga...
Undrar om man måste ha speciellt sidostycke till och isf varför? Kan man inte bara ha vanliga fast i mindre storlek?
Hur hårt ska det sitta?

Tacksam för svar
 
Detta kanske är en dum fråga...
Undrar om man måste ha speciellt sidostycke till och isf varför? Kan man inte bara ha vanliga fast i mindre storlek?
Hur hårt ska det sitta?

Tacksam för svar
Nej du behöver inte särskilt sidostycke. Min uppfattning att det enbart behövs om det sitter så löst att skänkeln slår igenom extremt så helt sidostycket lyfts mot ögat. Efter prat med veterinär om inpassning så ska det sitta lägre än jag trott i alla år🙈.

Det ska sitta så du får in ca 2 fingrar under nosdelen, dvs lös men stadigt. Sen som sagt relativt lågt så det inte sitter över tänderna. Tydligen rätt vanligt men skav på insidan av kinderna av hack som sitter högt.
 
Du behöver inga speciella sidostycken. Se till att nosdelen är tillräckligt lång och att hacket sitter som det ska så rör sig inte sidostyckena alls.
Slänklarna ska kunna vinklas 45 grader, inte mer.
Jag har ett träns i cob till min häst som normalt har stl full.
 
Min erfarenhet är att man behöver de speciella sidostyckena för att hacket ska sitta bra och stabilt, men det kan vara så att det beror på hästen. På min PRE som har ett ädelt huvud men med markerade ganascher behövs den extra lägre käkremmen.
 
Nej du behöver inte särskilt sidostycke. Min uppfattning att det enbart behövs om det sitter så löst att skänkeln slår igenom extremt så helt sidostycket lyfts mot ögat. Efter prat med veterinär om inpassning så ska det sitta lägre än jag trott i alla år🙈.

Det ska sitta så du får in ca 2 fingrar under nosdelen, dvs lös men stadigt. Sen som sagt relativt lågt så det inte sitter över tänderna. Tydligen rätt vanligt men skav på insidan av kinderna av hack som sitter högt.
Hur menar du lågt så den inte sitter över tänderna?
Hästar har ju tänder utmed hela munnen förutom precis i lanerna så hacket kommer precis som en nosgrimma att i ngn mån ligga över tänderna.
Hacket måste sitta över nosryggen, det får absolut inte sitta så lågt att det hamnar över brosket i nosens nedersta del.
 
Hur menar du lågt så den inte sitter över tänderna?
Hästar har ju tänder utmed hela munnen förutom precis i lanerna så hacket kommer precis som en nosgrimma att i ngn mån ligga över tänderna.
Hacket måste sitta över nosryggen, det får absolut inte sitta så lågt att det hamnar över brosket i nosens nedersta del.
Det var just detta jag pratade med veterinären om. Hen sa att brosket tål otroligt mycket mer än en tror, men just skav i kinderna är nästan en garanti på hack.
 
Det var just detta jag pratade med veterinären om. Hen sa att brosket tål otroligt mycket mer än en tror, men just skav i kinderna är nästan en garanti på hack.
Det låter väldigt konstigt tycker jag. Jag har ridit min ena häst på hack i massor av år och hon har aldrig haft sår i munnen. Oavsett vad du sätter runt hästens nos som inte är helt löst så kommer du ju få ett tryck över tandraden - själva metalldelen på hacket ska ju däremot inte sitta så tight så det trycker mot sidan, men det justerar du ju in med hjälp av nosrem och remmen under hakan samt typ av hack du väljer. Det finns ju olika varianter på skänklarna på hack.
Jag hade aldrig satt ett vanligt hack med hävstångsverkan under nosryggen. Det finns ju varianter utan hävstång inom t ex western ridning som sitter lågt, men hur de passas in korrekt vet jag inte.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 356
Senast: kurakosz
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
844
Senast: Oknytt
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 292
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
713
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp