Frågor om inkörning

Empalie

Trådstartare
Jag har en liten shettiskille på snart tre och ett halvt år, han är 109 cm hög. Han är sällskapshäst till min store och har mest följt med på promenader med oss hittills. Nu är jag sugen på att köra in honom till våren/sommaren. Han är lite tömkörd och det funkar bra. Eftersom jag själv inte har ngn kunskap inom området körning vänder jag mig nu hit för att få råd angående utrustning som behövs samt tips för själva inkörningen. vad är viktigt att tänka, vad ska man satsa på för utrustning, hur ska den sitta m.m. Jag själv är ca 1.65 m lång och väger ca 57 kg. Hjälp mig:)
 
Sv: Frågor om inkörning

Den hjälp jag kan bistå med är att råda dig att be om någon körkunnig som kan hjälpa dig (IRL). Att köra in en häst när man inte ens är körkunnig kan sluta mycket illa.
 
Sv: Frågor om inkörning

Jag kör helst med loksele, både på shettis (som jag haft flera och kört) och nordsvenskarna som jag kör med nu. Det finns mycket begagnat, av olika kvalité förstås. Märken är jag inte så bra på, men det finns andra här som kan!

Att dra föredrar jag fyrhjulsvagn, senaste shettisen jag hade på lån och körde med hade en sån som man ofta ser på byggen, typ skottkärrehjul och som man gjort skacklar till, satt på svängel o linor. Med en vagn kan du ta med några ungar om du vill, flytta lite grejer, höbalar och annat, köra ris till brasan osv - jättebra träning och kul att kunna använda hästen tycker jag!

Det du kan göra nu med inkörningen är att dra saker som skramlar och låter illa, tänk på att använda olika saker med olika ljud, och sen också börja dra en slana/bom med er, som så småningom får gå emot benet på hästen. Träna båda sidor förstås. Först har du den i den hand som är längst från hästen, sen i den som är närmast. Framöver kan det vara bra att ta hjälp av någon i din närhet, som redan nämnts, för att komma vidare. Finns kanske någon inkörningskurs i närheten? FNH brukar ordna, och där kan man ofta vara med oavsett ras.

Var i landet bor du?

Lycka till!
Lotta
 
Sv: Frågor om inkörning

Hej, jag tänkte fråga om du hade något mål med inkörningen? Vill du att hästen ska jobba i en bra form, kanske tävla i bruks eller klassisk körning, eller är det bara skritturer i skogen som gäller. Det är ju lite olika utrustning du ska satsa på då.
En loksele går bra till alla discipliner, en bröstsele likaså, men ibland har shettisar lite dålig plats för en bröstsele. Du kanske kan lägga ut en bild?

Beroende på var i landet du bor finns det olika hjälp att få, men du behöver ändå minst en medhjälpare de gångerna man ska sätta för något, så om du hittar någon duktig kusk så är det guld värt.

Jag har själv shettis och tävlar honom i klassisk körning, med föregående ägare tävlade han skogskörning och brukskörning. Jag föredrar en fyrhjulig vagn med broms, men även en rockard med svängel och fjädrande sits är bra. En shettis klarar ungefär 400 kilo med rätt utrustning utan problem.
 
Sv: Frågor om inkörning

Mitt mål är att hitta ett bra och roligt sätt att motionera honom på för att han ska hållasig i trim och må bra, alltså inga tävlingstankar (än iaf...:-)
Han är en mycket fin shettis och har bra stam samt väldigt fint steg.Grejen är den att min kusin vann denna häst på ett lokalt lotteri här i den by som finns här, efter att hennes häst dog tog jag över honom och köpte honom sedan av dem. Jag vill att han och jag ska ha trevliga stunder tillsammans med vagnen och att min kusin ska kunna köra med honom när jag exempelvis rider ut.
Om man ska köra på skogsvägar och så är inte en fjädrande sulky bättre då, rätta mig om jag har fel jagär som sagt inte så haj på detta...har kollat lite på blocket. Vad är viktigt att titta på på bilden av vagnen och hur mycket får man vara beredd på att ge för ngn i bra skick där man inte behöver göra iordning ngt?
 
Sv: Frågor om inkörning

Jag har kollat runt lite men det finns inte såmånga ställen i närheten. Hans små tänder ska kollas till våren. Har tänkt mig ett litet rakt bett på honom. Det känns som att loksele vore bäst på honom, det finns inga nackdelar med ensådan?
 
Sv: Frågor om inkörning

Jo, det finns nackdelar med allt :) En loksele är ibland svår att passa in, och en ung häst kan mycket väl växa ur en loksele på några år. Sen tycker jag att loksele endast ska köras med fyrhjulsvagn, annars måste man bygga om den lite.

En sulky har man på travet, så en sån ska du INTE köpa, utan på sin höjd en träningsvagn eller speedcart kan det kallas, och dessa används ihop med travsele. En travsele ska endast användas ihop med en lätt vagn och på plant underlag-så egentligen är det ju inte rätt för dig. Det bästa ärväl kanske en rockard från shettisshoppen och en sele därifrån eller från driveout, alternativt begagnat. Sen om man får önska, så ska ni FÖRST ta kontakt med en kunnig tränare/kusk, som guidar er i djungeln. Nu frågar du ju här, det är ju en början! Var bor ni??? Vi här kanske kan hjälpa er.
/jenny
 
Sv: Frågor om inkörning

Jag menade rockard! Kanske bäst att börja med en sådan kan man ju skaffa vagn sedan. Då behöver man endast travsele? Rockard funkar då på lite ojämt underlag, typ grusväg.
 
Sv: Frågor om inkörning

rekommenderar inte travselen, den är byggd för att hästen ska dra en mycket lätt sulky, inte rockard. Håll ut så ska vi se till att du får rätt grejer :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp