Frågor om Inridning...

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Buffalo_brud
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 137
B

Buffalo_brud

Hur lär man en häst att gå i form på rätt sätt..?
Hur får man den att lyssna på skänkeln..?
Är det bra att longera en unghäst mycket?
Kan man använda en halsförlängare för att få den att gå någorlunda i form?

Har ni några tips på övningar?

Först brasklappen: För att rida in en häst ska man ha mycket kunskap och/eller hjälp. Att hästen är korrekt inriden är dess enda livförsäkring (om det inte är ett sto av absolut toppstam). Prata med din tränare/den du helst lyssnar på vad gäller hästar och be denne att rekommendera några böcker om unghästar. På detta sätt blir filosofin i hanteringen mer konstant

Formen - kommer av sig själv när hästen blir starkare. I början bryr man sig inte. Hästen ska acceptera ryttarens vikt och närvaro. Den ska kunna gå rakt fram. Start och stopp ska fungera. Sedan ska den kunna svänga. I början vill du att hästen ska bära sig som en vinkelhake - halsen rakt ut från kroppen och huvudet avslappnat hängande i 90 graders vinkel. Formen är inget du behöver lära en häst. Den finns där, men hästen måste bygga upp styrka i bakkärran för att kunna bära sig själv rätt när den belastas av en ryttare. Detta görs gradvis. Man brukar säga att det tar minst ett år innan hästen är grundriden (motsv ung LB)

Lyssna på skänkeln: börja från marken och lär den att gå undan för tryck. Kombinera skänkeln med ett muntligt komando inlärt med hästen för hand. Beröm när det blir rätt.

Longering: utmärkt om man vet vad man gör (spanska ridskolan börjar med longering). Det är dock svårt att longera rätt. Små volter sliter och man ska aldrig longera särskilt länge och man ska vara noga med att arbeta i båda varven. Många rekommenderar tömkörning som ett alternativ, eftersom tömkörningen inte är lika bunden till volterna och ger större reportoar av övningar. I tex Frankrike brukar man dock inte rekommendera tömkörning tidigt i utbildningen (jag har stött på dem som ser tömkörningen som förberedelse för skolorna ovan marken och inget annat).

Hjälptygel: jag tror på dem när det gäller longering. Dels ger inspänning en fingervisning åt hästen om rätt form, dels får den linföraren att respektera att longering är arbete. Jag tror inte på en häst som far som en krokad fisk i änden på en lina. Lugnt och seriöst ska det vara. Men om du söker så kommer du att hitta många trådar där folk är antingen possitiva eller negativa.

Du kan inte lära dig att rida in en häst på internet. Det bästa är om du har mycket hjälp av någon kunnig IRL.

Med en halsförlängare tvingar du mer eller mindre hästen att kröka på nacken men var har den då bakbenen?Tömköra är ett bättre allternativ tycker jag då du kan påverka hästan mer utan att hålla på och spänna in den.Tänk även på om du spänner in att ta det varligt för en unghäst får lätt panik om den baar blir ihop dragen.Tycker personligen att det är viktigare att hästan arbetas i lång och låg form om den är ung och på början till inridning än att sträva efter att ha det på sk tygel,vilket många uppfattar fel.På tygeln betyder inte att hästan kröker på nacken utan att den går i balans mellan ryttarens hjälper på ett lugnt och harmoniskt sätt.Min pålle tex går i form med långa tyglar och tramapr under sig.Ta hjälp av en instruktör och exprimentera inte själv om kunskaperna tryter.Lycka till.

Hur gör man om hästen säger ifrån och tycker det är konstigt? Hur hårt ska man svara då? Det är det svåraste med alltihop tycker jag. Att veta hur man ska svara på hästens "jag vill inte, jag tycker detta är konstigt".

jo tack jag vet vad det betyder när hästen går på tygeln....."det är inte bara att hästen går och kröker på nacken"....jag vet det...

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 504
Senast: Kajsalisa
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 107
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
3
· Visningar
739
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka