Frågor om kaninavel ( vad är en bolåda)

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare aalice_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 584
A

aalice_

Hej alla :D

Nu har jag en liten fråga : vad är en bolåda ?

och nu tror ni säkert att jag snart ska få kaninungar utan att ha läst på och allt sånt där.

men alla sidor jag har läst på om kaninavel har dom aldrig förklarat VAD en bolåda är.

Tacksam för svar <3

/Alice

Sv: Frågor om kaninavel ( vad är en bolåda)

en bolåda är som ett hus med lucka så att du lätt kan ta bort döda ungar m.m. bolådan kan också vara som brädor, ihopsnickrade till en "fyrkant". BOlådan är till för att ungarna ska ligga kvar i boet. ställ in bolådan i god tid så att honan hinner göra ett bra bo i bolådan innnan ungarna kommer. :D

Okej ^^

kan det vara av kartong också ?

skulle personligen inte använda en bolåda av kartong. just för att den lätt går sönder och så finns det ofta trycksvärta på vissa kartonger

det kan inte vara så svårt att bara snickra ihop en?:). fyra brädor och så en plywoodbit som golv?

Fast inte behöver man en avancerad bolåda.. Det viktiga är att det är en skyddad plats där kaninen kan bädda som hon vill med päls och tillgng till mycket halm, och som är lätt att komma åt för uppfödaren för att kolla ungarna. Alla kaninuppfödare jag känner använder vanliga kaninhus som man har i buren.

Okej^^

Men hur ska jag då ta bort alla döda ungar ?:P

/alice

Liknande trådar

Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
1
· Visningar
177
Senast: Sryoqwe
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
754
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Det blir kanske ett brandtal det här, vi får se. Dottern har börjat på gymnastik. Eller mer korrekt - lek i gymnastiksal för småbarn...
Svar
18
· Visningar
2 072
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 822
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp med diarré?
  • Retrievertråden