Frågor om lusern

Lumpan2

Trådstartare
Behöver ge min häst lusern då värdena hösilaget är värdelösa! Har läst så mycket jag kan om lucern men har fortfarande lite frågor.

Blir hästar lätt tjocka av lusern?
Min ponny är lättfödd och har jobbat hårt för att få bort putmagen hon haft halva sitt liv (hon var tidigare lektionshäst).
MJ blir inte för högt om jag ger 1,5 kg lusern för att täcka övriga behov. Men kommer hon fortfarande bli tjock?

Hur lång bör övergångsperioden vara?
Så vitt jag vet har min ponny aldrig ätit lusern tidigare, så har ingen aning om hur reaktionen kommer bli! Ska man börja med en näve och sedan se? Hur länge bör denna procedur ta?

Vilket är det bästa märket?
Har hört mycket bra om Kvarnby men jag vill ha hackat och Kvarnby har bara pellets. Jag har kollat in mig på Kraffts, någon som har erfarenhet?

Tacksam för svar //Lusern-nybörjare :bump:
 
Sv: Frågor om lusern

Putmagen kan lika gärna vara proteinbrist... Ge oss en bild så kan vi se! I så fall borde inte lusern vara nån fara, men annars finns ju alltid soja eller potatisprotein med :)
 
Sv: Frågor om lusern

Jag tycker du ska välja sort efter värdet du behöver.
Krafft 8,5MJ och 105g smb rp
Kvarnby 8MJ och 150g smbrp

Så du får mer protein och mindre energi med Kvarnby.
// Linda
 
Sv: Frågor om lusern

Min häst går på lucern lite till och från (beroende på bete och grovfoder)
Jag ser stor skillnad i kroppen på honom. Han blir lätt bukig och får tunn överlinje när han står på stall men med mer protein i foderstaten (och då helst lucern) så blir han riktigt fin och har mycket lättare att muskla sig.

Detta året testar jag Hippo alfa grow som var det mest prisvärda när jag jämförde. Hippo är ju ett färdigfoder så det var både bra och bekvämt att välja det.
I vanliga fall har jag Kvarnby lucernpellets och havre men då får han lite mycket energi.

Det verkar som om hästarna oftast föredrar pellets medan ägarna vill ha hack?!
 
Sv: Frågor om lusern

Vid närmre eftertanke:

Du säger att din ponny är lättfödd och du är rädd att den blir tjock.
Är det då inte bättre att faktiskt titta på hästen än att stirra sig blind på foderanalyser.
Foderanalysen är ett fantastiskt redskap och ett bra komplement när man ska försöka lista ut vad som är fel men hästar är individer och två hästar som ser likadana ut i grunden och får samma foder behöver inte få samma resultat.

Titta ordentligt på din ponny!
Magen är tjock. Ok, det kan ha många orsaker. En kan vara proteinbrist, den kan vara tjock och en gammal fölmärr kommer alltid att förbli lite rund om magen.
Titta nu på ryggen. Ser den ut som ett hustak dvs spetsig så man känner ryggraden och är obekväm att rida barbacka på? ;) Eller är den rund och fin?
Samma med rumpan/korset. Är den rund och go eller tanig och lite kantig.
Kan du se revbenen med blotta ögat? Kan du känna dom när du drar handen över sidan?

Är hästen rund tom lite tjock så ska du nog bara ge enilage/hö.Då behöver den inget extra även om foderstatsberäkningen säger det.

Är hästen i övrigt lite kantig så är det absolut en bra idé att ge lucern eller annat proteinfoder.

Börja isf med att ge knappt ett halvt kg per dag och öka lite försiktigt.
Jag hade nog gett full giva efter tre veckor.
 
Sv: Frågor om lusern

Känns som hacken är bättre än pelletsen för det är ju alltid någon tillsats i pellets. Mina hästar älskar iaf hacken :) Jag ger en melassfri variant (lite olja är tillsatt) som hette något med Equipie Omega något.
 
Sv: Frågor om lusern

Jag har fodrat med Kraffts lucernhack tidigare och hästen tyckte om det. Nu använder jag Kvarnbys, dels för att det är mer protein och mindre energi i, men också för att det är melassfritt. Onödigt att trycka i min tjockis mer socker än nödvändigt liksom...Det är små pellets som snabbt faller sönder och sväller i vatten och hästen älskar det.
Hästen blir tjock om den får mer MJ än den behöver, inte just av lucernet. Jag tycker ofta lättfödda hästar håller sig fina i hullet om de får lite i underkant av energibehovet men att man ser till att det är en lite högre kvot så de får lite mer protein.
 
Sv: Frågor om lusern

Just nu är hon alldeles lagom i hullet, men jag är rädd att hon inte kommer hålla det över vintern. Jag vet inte om hon kommer bli tjock eller smalna av men proteinet i både silaget och höet vi har är väldigt dåligt så det lär ju bli något av dom?
Jag vill ge hackat strå så hon ska få lite mer att pilla med. Hon är en hungrig ponny och äter ganska fort.
Tack för tipsen i alla fall! :bow:
 
Sv: Frågor om lusern

Om jag var du så skulle jag nog gett 0,5kg per dag för underhållets skull
Sen hade jag varit vaksam som bara den och om ponnyn visar tecken på att falla ur så får man ju öka lucerngivan.
Skulle du se att den blir tjockare så är det ju bara att ta bort allt lucern och motionera mera ;)
 
Sv: Frågor om lusern

Om jag var du så skulle jag nog gett 0,5kg per dag för underhållets skull
Sen hade jag varit vaksam som bara den och om ponnyn visar tecken på att falla ur så får man ju öka lucerngivan.
Skulle du se att den blir tjockare så är det ju bara att ta bort allt lucern och motionera mera ;)

Men snälla du, om det är för lite protein i höet kan TS ju inte plocka bort lucernet för att ponnyn blir tjock. Blir den tjock måste energin minskas men proteinbehovet består ju och således behovet av lucern (eller potatisprotein, eller soja eller vad man nu väljer att fodra med för att få upp proteinvärdet).

Ta bort ev kraftfoder, räcker inte det så byt ut en del av höet mot lucern (hack eller pellets) eller gräspellets. Om det blir snålt med torrsubstans så komplettera ev med halm.
 
Sv: Frågor om lusern

Jag förutsätter givetvis att ponnyn inte får något kraftfoder om den är tjock.
Det har inte skrivits om kraftfoder någonstans.

Är en ponny lättfödd så behöver den kanske inte några tillskott alls även om foderstatsanalysen säger det?!
En del hästar håller sig alldeles fantastiskt fina på hö/ensilage med dåliga värden, andra behöver komplement.
Man måste se på individen!

Är min häst fin i hull och musklad så får han inget extra även om analysen säger det. Faller han ur så får han givetvis tillskott av lämpligt fodermedel.
Det fungerar inte att visa hästen analysen och tala om att han inte får mer mat!
 
Sv: Frågor om lusern

Jag förutsätter givetvis att ponnyn inte får något kraftfoder om den är tjock.
Det har inte skrivits om kraftfoder någonstans.

Är en ponny lättfödd så behöver den kanske inte några tillskott alls även om foderstatsanalysen säger det?!
En del hästar håller sig alldeles fantastiskt fina på hö/ensilage med dåliga värden, andra behöver komplement.
Man måste se på individen!

Är min häst fin i hull och musklad så får han inget extra även om analysen säger det. Faller han ur så får han givetvis tillskott av lämpligt fodermedel.
Det fungerar inte att visa hästen analysen och tala om att han inte får mer mat!

Just nu är hon inte tjock! Hon får endast ytterst lite havre, lite mineraler och morötter. Men jag avvaktar med lusern och ser om hon ändras. Så länge hon är glad, lagom i hullet och fin i pälsen borde jag inte ändra någonting?
 
Sv: Frågor om lusern

Jag förutsätter givetvis att ponnyn inte får något kraftfoder om den är tjock.
Det har inte skrivits om kraftfoder någonstans.

Är en ponny lättfödd så behöver den kanske inte några tillskott alls även om foderstatsanalysen säger det?!
En del hästar håller sig alldeles fantastiskt fina på hö/ensilage med dåliga värden, andra behöver komplement.
Man måste se på individen!

Är min häst fin i hull och musklad så får han inget extra även om analysen säger det. Faller han ur så får han givetvis tillskott av lämpligt fodermedel.
Det fungerar inte att visa hästen analysen och tala om att han inte får mer mat!

När man ser att hästen fallit ur så är det ju liksom så dags. Finns det en analys så varför skulle man INTE ta hänsyn till den. Jag ligger hellre en bit över vad gäller proteinet. Protein, eller aminosyror, har långt många fler funktioner än att bygga muskler och det är inget jag tycker att det är värt att snåla in på.

här kan man läsa lite mer om vad aminosyrorna hittar på i kroppen. http://sv.wikipedia.org/wiki/Protein
 
Sv: Frågor om lusern

Vadå, är liksom så dags?!
Känner man sin häst och är uppmärksam så behöver man inte överfodra för att man är osäker.
Jag märkte att min började bli lite tunn i överlinjen en dag, plusade på ett kg lucern om dagen och efter en dryg vecka var han lagom hull.

Jag har andra saker att lägga mina pengar på (och antagligen fler med mig) än extrafoder som inte behövs.
Analysen är som sagt en grund att börja från, en hjälp, inte en exakt vetenskap!
 
Sv: Frågor om lusern

Vadå, är liksom så dags?!
Känner man sin häst och är uppmärksam så behöver man inte överfodra för att man är osäker.
Jag märkte att min började bli lite tunn i överlinjen en dag, plusade på ett kg lucern om dagen och efter en dryg vecka var han lagom hull.

Jag har andra saker att lägga mina pengar på (och antagligen fler med mig) än extrafoder som inte behövs.
Analysen är som sagt en grund att börja från, en hjälp, inte en exakt vetenskap!

Precis, därför lägger jag mig i överkant när det gäller protein och mineraler. Gräspellets för 3-4 kr/dag känns inte som en ekonomisk belastning för mig, däremot fodrar jag i stort sett aldrig med kraftfoder för energins skull vilket ger mig väldigt låga foderkostnader.
När man med blotta ögat ser att hästen börjar tappa så har dess kropp varit tvungen att prioritera aminosyrabehovet till annat än att bygga muskler och inte nog med att den inte kunnat bygga nya muskelfibrer, den har dessutom fått bryta ner redan existerande. Detta är knappast optimalt om man tränar för att stärka hästen. Om vi pratar ekonomi så kanske det handlar om flera träningspass för dyr instruktör till ingen nytta...
Att kunna bygga synbara muskler på en vecka enbart genom att tillföra protein tror jag inte ett skvatt på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 325
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
2 932
Senast: Kodiak
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 094
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö Hösilaget ligger på smrp 24, MJ på 7. Hästen i fråga är oooootroligt lättfödd, får i nuläget lucerne. Strå och pellets. Vad hade...
Svar
4
· Visningar
1 027
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp